Kwiecień, tydzień 2 Wielkanoc
Dzień 4 Symbole wielkanocne
Święta tuż, tuż , pora żebyście poznali, lub przypomnieli sobie symbole wielkanocne.
♥ Wskazywanie na kartach symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
Wielkanocne karty świąteczne.
R. organizuje wystawę z przyniesionych przez dzieci kart świątecznych. Zwraca uwagę na
powtarzające się motywy świąteczne (symbole), np.: kolorowe jajka – pisanki, kurczaki,
baranki, bazie, zajączki. Dzieci odnajdują je na kartach i podają ich nazwy. R. pyta, który
motyw (symbol) najbardziej podoba się dzieciom i dlaczego.
♥ Wykonanie zajączka wielkanocnego.
Skarpetka dziecięca dla dziecka, ryż, piasek lub kasza, sznurek, wstążeczka, nożyczki, rolka z szeroką taśmą klejącą, łyżka lub łopatka, pojemnik.
Każde dziecko przygotowuje skarpetkę, którą przyniosło z domu. R. ustawia na środku stołu pojemnik z piaskiem, ryżem lub kaszą. Dziecko przeciąga skarpetkę przez otwór w rolce i nakłada na nią skarpetkę. Napełnia skarpetkę mniej więcej do połowy (np. do zaznaczonej na materiale pięty) piaskiem, ryżem lub kaszą (może wsypywać piasek również łyżką bezpośrednio do skarpetki, nie nakładając jej na rolkę). Następnie, z pomocą R., formuje
zajączka – ściska ręką skarpetkę mniej więcej w połowie tak, aby piasek przesunął się do zaznaczonej na materiale pięty (to będzie głowa), i zawiązuje sznurkiem w dwóch miejscach – nad głową i w miejscu, gdzie znajduje się ślad po naciśnięciu. Górę skarpetki przecina nożyczkami na środku – tak powstaną uszy. (R. może je również ściąć do szpica). Wokół szyi zawiązuje, z pomocą R., kolorową wstążeczkę i maluje flamastrami oczy i pyszczek.
Nadaje swojemu zajączkowi imię.
Można też zawiązać sznurek w dolnej części skarpetki, z obu stron – zrobić w ten sposób
łapki, i z tyłu skarpetki – zrobić ogonek.
• Karta pracy, cz. 2, nr 31.
Dzieci:
− wskazują w każdej ramce obrazek, który różni się od pozostałych,
− nazywają to, co widzą na zdjęciach,
− odszukują w naklejkach obrazki symboli wielkanocnych, naklejają je na ich cienie
♥ Symbole wielkanocne – Rozmowa z wykorzystaniem tablicy demonstracyjnej i zdjęć z internetu tematycznie zwiazanych z Wielkanocą. Odnajdywanie i wskazywanie na tablicy i na wyszukanych obrazkach symboli wielkanocnych. Wyjaśnienie pojęcia symbol.
♥ Słuchanie wiersza Marioli Golc Wielkanocne przysmaki, ilustrowanego obrazkiem.
R. wskazuje elementy na tablicy demonstracyjnej i czyta wiersz:
Święta wielkanocne
pachną przysmakami.
Czuć już wonny żurek
i keks z bakaliami.
A drożdżowa baba
ze stołu spogląda.
W białej sukni z lukru
pięknie dziś wygląda.
Pan mazurek pachnie
słodką czekoladą.
Koronę z owoców
już na niego kładą.
Smakowitych potraw
znacie jeszcze wiele.
Spróbujcie ich trochę
w świąteczną niedzielę.
R. pyta:
− O jakich świątecznych przysmakach jest mowa w wiers
− Co przedstawia ilustracja?
− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
− Czym są ozdobione kanapki? Czego użyto do ich wykonania?
− Jakie zwierzątka przedstawiają kompozycje z jajek?
− Co wyrasta ze skorupki jajka?
− Nazwijcie kolory, jakich użyto do wykonania ilustracji. Jakich kolorów jest najwięcej?
♥ Kurczątko – zabawa wyrabiająca poczucie rytmu.
Dla dziecka jeden z instrumentów: bębenek, tamburyn, drewienka, kastaniety.
Dziecko siada przodem do R., który układa przed nią instrumenty. Dzieci recytują tekst wierszyka Bożeny Formy, a następnie recytują tekst, a R. prezentuje jego instrumentację. Dzieci w wolnym tempie próbują wykonać instrumentację wiersza pod kierunkiem R., a następnie wykonują instrumentację samodzielnie.
Dzieci:
Puk, puk, puk. uderzają w bębenek,
Kto tak puka? tylko recytują,
Kto w skorupkę dziobem stuka? potrząsają tamburynem,
To kurczątko – żółte, małe, wykonują tremolo na kastanietach,
ze skorupki wyszło całe. stukają w drewienka.
Dzisiaj mam dla Was jeszcze jedno , bardzo ważne zadanie . Proszę żebyście pomagali rodzicom, bo przed świętami maja dużo pracy. Zapytajcie , w czym możecie pomóc . Zdradzę Wam sekret – czasami najbardziej pomagamy rodzicom kiedy jesteśmy grzeczni , nie przeszkadzamy. Skoro znacie już ten sekret i nowe zadanie to do dzieła. Powodzenia. :)
Pozdrawiam Was serdecznie- Ciocia Jola :)
Comments are closed.