Temat tygodnia: Wielkanoc.
Temat dnia: Koszyczek dobrych życzeń. 8 kwietnia (środa)
- Karta pracy, cz. 3, s. 73.
Rysowanie po śladach rysunków drugich połówek pisanek. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie.
- Zagadki dotykowe – Co ukryłam w pudełku?
Przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu.
- wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dzieci z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, borowinkę, serwetkę.
- Ćwiczenie spostrzegawczości – Ukryte pisanki.
Dzieci szukają pisanek ukrytych przez R. Kiedy je znajdą, określają, w jakich miejscach były one schowane. Stosują odpowiednie przyimki. Liczą, ile pisanek zostało ukrytych.
- Wypowiedzi dzieci, na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć .
Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.
Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami
Rekwizyty, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym, i inne, które nie powinny się tam znaleźć.
Dzieci wybierają spośród zgromadzonych na stoliku rekwizytów te, które powinny zostać włożone do koszyczka. Wyjaśniają swój wybór. Z pomocą R. wypełniają nimi przygotowany koszyczek .
- Wykonanie pracy Koszyczek wielkanocny.
Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta 3, klej, nożyczki, piórka.
- Wypychanie z karty pracy formy koszyczka i uchwytu.
- Składanie i sklejanie koszyczka według instrukcji.
- Doklejanie we właściwym miejscu uchwytu.
- Doklejanie kurczakom piórek na czubkach głów.
Do gotowego koszyczka można włożyć pisankę.
Gotowe koszyczki dzieci eksponują w widocznym miejscu w domu.
- Porządkowanie miejsc pracy.
Zabawy na świeżym powietrzu
- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki (według Małgorzaty Markowskiej).
Dzieci stają przed R. w luźnej gromadce, ćwiczą pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki.
Ręce w przód,
ręce w gorę,
i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują skok. (Wykonują podskok obunóż w miejscu).
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (Maszerują w miejscu).
zaczynamy od początku. (Maszerują w miejscu).
- Zabawa ruchowa – Rob to co ja.
Dzieci biegają dowolnie po wskazanym miejscu w ogrodzie. Na sygnał – dźwięki tamburynu (można wykorzystać bębenek lub zwyczajnie klaśnięcie w dłonie)– zatrzymują się, stają przodem do R. i powtarzają zaproponowane przez niego ruchy, ćwiczenia kształtujące w trzech płaszczyznach ciała: strzałkowej – skłony w przód i w tył, czołowej – skłony boczne, poprzecznej – skręty w prawą i w lewą stronę. W przerwach między ćwiczeniami dzieci swobodnie biegają.
- Karta pracy, cz. 3, s. 74.
Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów( patyczki, klocki itp.). Układanie zadań. Słuchanie zagadek. Rozwiązywanie ich.
- Karta pracy, cz. 3, s. 75.
Zaznaczanie kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek) kolejności zdarzeń w historyjce. Opowiadanie historyjki. Kończenie rysowania kurczątek według wzoru.
Pozdrawiam serdecznie
Urszula Bielecka
Comments are closed.