Robimy pranie.
Kochane przedszkolaki, na początek posłuchajcie odgłosów sprzętów, które znajdują się w domu. Czy rozpoznajecie je wszystkie?
https://www.youtube.com/watch?v=aHTvf6vs320
https://www.youtube.com/watch?v=vDxt56AJdbQ
A teraz odpowiedzcie na pytania:
– Co jest potrzebne, by zrobić pranie? – Gdzie możemy wysuszyć wyprane ubrania? – Co powoduje, że wyprane rzeczy szybciej schną?
Bajeczka ,,Pranie”
Słuchając bajeczki dzieci, wykonują ćwiczenia usprawniające artykulatory i oddechowe.
Pan Języczek postanawia zrobić pranie (robimy „pralkę” — mocno wydymamy policzki). Otwiera pralkę (otwieramy szeroko usta) i wkłada do niej brudne ubrania (dotykamy językiem na przemian górnej wargi i górnych dziąseł). Zamyka pralkę (zaciskamy mocno wargi), wsypuje proszek (ułożony na górnej wardze język wsuwamy do buzi, przesuwając nim po wardze, zębach i dziąsłach). I już brudne rzeczy się piorą („pierzemy” —wykonujemy językiem kółka w szeroko otwartej buzi). Pan Języczek czeka, aż pralka odwiruje pranie („odwirowujemy” — wielokrotnie przyklejamy język do podniebienia i odrywamy z głośnym mlaśnięciem). Pan Języczek rozwiesza w ogrodzie linkę („rozwieszamy linkę” — kilkakrotnie przesuwamy czubek języka od jednego kącika ust do drugiego). Strzepuje wyprane rzeczy („strzepujemy” — wykonując szybkie ruchy, próbujemy sięgnąć językiem do brody i do nosa*) i wiesza je („wieszamy pranie” — otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Dobrze, że wieje wiatr — osuszy mokre ubrania (naśladujemy szum wiatru: „szu, szu, szu”). Pranie już wyschło i czas je zdjąć („zdejmujemy pranie” — otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Na koniec pan Języczek prasuje czystą garderobę („prasujemy” — przesuwamy językiem po podniebieniu, górnych i dolnych zębach).
Ćwiczenie oddechowe. Potrzebna będzie słomka, kubek i gumowa rękawiczka.
https://www.youtube.com/watch?v=tBMoyU5Cvm0
Na koniec zapraszam do obejrzenia bajki pt.Wielkie pranie.
https://www.youtube.com/watch?v=UMzGpJdNtDg
Anna Czołba
* – ćwiczenia nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową
źródło: A. Tońska-Mrowiec, Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, wyd. Harmonia, Gdańsk 2007 – Wydanie III
Comments are closed.