Kwiecień, tydzień 2 Wielkanoc
Dzień 1 Przysmaki wielkanocne
Już niedługo Święta Wielkanocne. W tym tygodniu będziemy poznawać tradycje i zwyczaje związane z tymi Świętami. Dziś Pora na świąteczne przysmaki , mniam :)
♥ Swobodne, indywidualne rozmowy na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych.
Zdjęcia lub obrazki związane tematycznie ze Świętami Wielkanocnymi. Nawiązuje z dziećmi swobodne rozmowy na temat przygotowań do świąt w ich rodzinnych domach. Pyta, jakie najmilsze wspomnienia kojarzą się im z tymi świętami.
♥ Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
Wielkanocne pyszności.
R . zaprasza do wysłuchania opowiadania.
Czytając utwór, prezentuje ilustracje do niego.
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba
i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po
babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą
takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze
mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół
i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.
Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji
R. zadaje pytania:
− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
Karta pracy, cz. 2, nr 29.
Dziecko:
− ogląda obrazek,
− wymienia nazwy smakołyków, które znajdują się na stole,
− dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby),
− rysuje po śladach rysunków babek wielkanocnych
♥ Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne.• Wprowadzenie do tematu.
R., nawiązując do wcześniej wysłuchanego opowiadania, pyta:
– Jakie smakołyki zrobiły dzieci z masy solnej w przedszkolu Olka i Ady?
– Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na
wielkanocnym stole?
– Gdzie dzieci z grupy Ady umieściły ulepione przez siebie smakołyki?
- Lepienie z masy solnej smakołyków wielkanocnych.
Masa solna.
Dziecko lepi samodzielnie z masy solnej wielkanocne przysmaki. Podaje ich nazwy. Umieszcza swoje prace w kąciku wielkanocnym, na tacy, aby wyschły. Po wyschnięciu pomaluje je na odpowiednie kolory.
♥ Malowanie farbami smakołyków wielkanocnych ulepionych z masy solnej.
Smakołyki wielkanocne wykonane przez dzieci z masy solnej, farby, pędzle.
Pozdrawiam serdecznie. Jolanta Prostak.
Comments are closed.