Oto materiały do pracy w domu.
Termin: 2. 04. 2020 (czwartek)
Dzień 4: Powroty ptaków
- Opowieść ruchowa przy muzyce – Wiosna.
Nagranie dowolnej muzyki instrumentalnej o pogodnym charakterze. Dzieci starają się obrazować tekst ruchem.
Wiosna wychodzi na spacer (dzieci kładą ręce na biodrach, maszerują).,
Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty (wykonują przysiady, dotykając dłońmi dywanu).
Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć (przechodzą do leżenia na plecach
Głęboko oddycha, wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze( wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami),
– Jak przyjemnie. Szkoda, że muszę iść dalej. Zobaczę, co słychać w sadzie(wyciągają nogi przed siebie, rozsuwając lekko na boki; przeciągają się, unosząc ręce w górę, na boki),
Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę(wykonują podskoki, obroty, wyciągają ręce w górę),
Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni(wykonują kilka podskoków obunóż w przód),
Teraz posłucham jeszcze śpiewu ptaków(przechodzą do lekkiego rozkroku, nie odrywając nóg od podłogi; wykonują skręty tułowia, nadstawiając raz jedno ucho, raz drugie ucho)
Pora wracać do domu. Zanim to zrobię, porozmawiam z drzewami( pozostają w pozycji stojącej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew (z różnym natężeniem).
- Zabawa plastyczna – Wiosenne słońce.
Potrzebne będą: żółty papier i pomarańczowy papier, kartka w kształcie słońca, klej. Wydzieranie koła i pasków – promyków słońca – z żółtego papieru i z pomarańczowego papieru; przyklejanie ich na kartce w kształcie słońca.
Zajęcia 1. Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.
- Oglądanie książek o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat.
Książki i albumy o ptakach.(lub internet)
Dzieci oglądają zdjęcia ptaków. Słuchają ciekawostek na ich temat.
Skowronek
Jeden z pierwszych powraca na wiosnę. Pięknie śpiewa, zamieszkuje pola i łąki. Buduje gniazdo na ziemi, wśród traw i liści. Występuje w całym kraju na polach, łąkach, pastwiskach. Zachwyca swoim donośnym, melodyjnym śpiewem. Trudno je zauważyć na polach i łąkach, gdyż są barwy ziemistoszarej i tylko nieznacznie wielkością przerastają wróbla.
Bocian biały
Zaraz za żurawiami do Polski zaczynają zlatywać bociany białe (od drugiej polowy marca). Bociany, które zimę z reguły spędzają w Afryce, w podróż powrotną wyruszają w pierwszej połowie lutego. Ich powrót trwa około sześciu tygodni.Zakłada gniazda na budynkach, drzewach i słupach. Z reguły boćki wracają do tego samego gniazda – po przylocie zaczynają je remontować i poprawiać. Nie czekają jednak na powrót dawnego partnera. Jeśli ten zjawi się zbyt późno, w gnieździe może już nie być dla niego miejsca.Można go spotkać na terenach bagnistych, łąkach i pastwiskach. Jego głównym pożywieniem są owady.
Rozwiązywanie zagadek o ptakach
Po rozwiązaniu zagadki dzieci wskazują zdjęcie odpowiedniego ptaka w ksiazce
Pióra biało-czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone. (bocian)
Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)
Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają. (kukułka)
Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka. (skowronek)
- Pokazanie na globusie lub mapie świata drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski
Globus lub mapa świata. Pokazujemy na globusie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazujemy Polskę i rysujemy drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Pokazujemy, co bociany musiały mijać, wracając do nas.
- Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?
Pytamy:
− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
− Przypomnijcie, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.
− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
- Karta pracy, cz. 3, s. 67.
Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.
- Karta pracy, cz. 3, s. 68. Czytanie z R. (lub samodzielnie) nazw ptaków z pierwszego rzędu. Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów. Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.
- Zabawa Prawda czy fałsz? – dzieci odgadują, czy wypowiedziane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe (jeżeli zdanie jest prawdziwe, stają na baczność : jeżeli jest fałszywe, siadają w siedzie skrzyżnym):
Wiosną zwierzęta zapadają w sen zimowy.
Marzec, kwiecień to jesienne miesiące.
Kiedy jest lato, w jeziorach zamarza woda.
Wiosną z dalekich krajów wracają ptaki i budują sobie gniazda.
- Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek
− Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).
− Czy wszystkie jajeczka są takie same?
− Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?
Mam nadzieję,że informacje o niektórych ptakach zwiastujących wiosnę zaciekawiły Was.
Pozdrawiam wszystkich. Do zobaczenia jutro.
Bożena Lachowska
Comments are closed.