Kwiecień, tydzień 1 Wiosenne powroty
Dzień 2 Z wizytą u bocianów
Kącik przyrody w naszej sali.
W naszym kąciku przyrody, jakiś czas temu, zamieszkała Marzanna – słomiana panna, symbol zimy. Niestety nie mogliśmy wspólnie pożegnać zimy , a powitać wiosnę. Może teraz zróbcie pa, pa zimie, żeby wreszcie pozwoliła rozpocząć panowanie wiośnie.
Zadanie na dziś: Karta pracy, cz. 2, nr 25.
♥ Przygotowałam na dziś historyjkę obrazkową ( str 25) – W bocianim gnieździe.
. Dziecko:
− ogląda obrazki,
− opowiada historyjkę o rodzinie bocianów.
Rodzic. kontynuuje rozmowę, pyta dziecko, co wie o bocianie.
Przekazuje dziecku ciekawostki na jego temat.
Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Po powrocie z ciepłych krajów zajmują się
przebudową starego gniazda lub budują nowe. Po złożeniu jaj (zazwyczaj do 4) samica, na
zmianę z samcem, wysiaduje jaja.Bocian może mieć do około 120 centymetrów wzrostu, a rozpiętość jego skrzydeł nierzadko przekracza dwa metry. Bocianie gniazda są ogromne i bardzo ciężkie – z roku na rok rozbudowywane przez ptaki mogą osiągnąć wagę nawet dwóch ton i szerokość dwóch metrów. Bocian jest ptakiem dość “małomównym”. Najbardziej znanym odgłosem, jaki wydaje, jest klekot, który powstaje przez kłapanie dziobem. Poza tym dorosłym ptakom zdarza się syczeć, ale jest to cichy, słabo słyszalny dla człowieka dźwięk. Pisklęta mają znacznie bogatszy repertuar do komunikacji z rodzicami: od syczenia, przez pisk aż do przypominającego kocie miauczenia. Nie porozumiewają się klekotem, ponieważ mają miękkie dzioby, które twardnieją dopiero, kiedy młode trochę podrosną. Bociany są mięsożerne. Żywią się praktycznie wszystkimi niewielkimi zwierzętami: od owadów (chrząszcze czy koniki polne), przez dżdżownice i pijawki, aż po kręgowce. Najbardziej gustują w żabach, ale mniejszymi gadami i gryzoniami również się zadowolą. Okazjonalnie zdarza im się również jeść ryby i ptaki.
• Karta pracy, cz. 2, nr 25.
Dziecko:
− liczy bociany,
− pokazuje palcem i mówi za osobą dorosłą: pierwszy bocian, drugi bocian…
− może też pokolorować każdemu bocianowi nogi i dziób na czerwono.
♥ Zabawy konstrukcyjne. Budowanie budek lęgowych dla ptaków.
Klocki.
Dziecko buduje z klocków budki lęgowe dla ptaków. Podaje nazwę ptaka, dla którego zbudowało budkę.
♥ Ćwiczenie oddechowe – Gdzie mieszkają żabki?
Szablon jeziora, ( można wykorzystać chustkę ) małe szablony żabek, słomka
Dziecko zajmuje miejsce przy stoliku. Przed dzieckiem znajdują się małe szablony żabek, wycięte z papieru. Dziecko za pomocą słomki przenosi żabki
do jeziora.
♥ Układanie obrazków we właściwej kolejności.
R. pokazuje dzieciom powiększone ilustracje historyjki obrazkowej. Miesza je. Dzieci wybierają obrazki i układają je we właściwej kolejności. Uzasadniają swoje zdanie. Chętne osoby opowiadają historyjkę ponownie.
• Wymyślanie innego zakończenia historyjki – Co by było, gdyby…?
R. mówi dzieciom, że historyjka mogłaby się zakończyć inaczej. Pyta dzieci: Co by było,
gdyby np. z jajek wykluły się inne ptaki? Chętne osoby wypowiadają się, podają przykłady
innego zakończenia historyjki.
Pozdrawiam wiosennie. Dziękuję za przesyłane prace dzieci. Proszę o więcej. Mile widziane zdjęcia dzieci ze swoją pracą . :)
wychowawca: Jolanta Prostak
Comments are closed.