Witajcie Leśne Duszki
5-latki
Kwiecień, tydzień 1 Wiosenne powroty Dzień 1 Gdzie budować gniazdo?
- Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka. Rodzic może wyszukać w internecie).Dzieci oglądają zdjęcia ptaków. Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.
- Słuchanie piosenki Wołanie wiosny. Rozmowa na temat tekstu piosenki.
I. Dzisiaj w drodze do przedszkola już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref.: Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)
- Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.
Ref.: Zielona wiosenka…
III. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!
Ref.: Zielona wiosenka… Pytania dotyczące tekstu piosenki.
− O jakiej porze roku jest ta piosenka? Po czym poznajemy, że nastaje wiosna? − Gdzie przyleciały bociany? Co robiły?
Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek
buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…
trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam
kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
- Rozmowa na temat opowiadania.
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?
- Karta pracy, cz. 3, s. 62.
Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między
gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64. • Opisywanie, co przedstawia obrazek. • Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków. • Rysowanie po śladach rysunków. • Kolorowanie wybranych rysunków. Zaznaczenie litery j,J w wyrazach.
- Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach – kwiecień.
Kwiecień nie czeka,
bardzo się spieszy,
aby na drzewach
listki rozwiesić,
pierwsze warzywa
zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem
od nas odchodzi.
− O jakim miesiącu jest wiersz? Co robi kwiecień? Spróbujcie z pomocą rodziców wymienić nazwy wszystkich miesięcy.
4 latki
Kwiecień, tydzień 1 Wiosenne powroty
Dzień 1 Witamy ptaki
O czym mówią ptaki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.
Książka (s. 58–59)
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można
tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci
najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!
Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List
od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się
śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał
list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?
Co to będzie?
– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
- Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
− Od kogo ptaki dostały list?
− Czego się z niego dowiedziały?
− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
Słuchanie piosenki Zielona wiosna
- Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Ref.: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. /bis
- Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce.
Ref.: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.
III. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele.
Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
- Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
wiosna, wiosna jest już wśród nas.
4-5 latki
Ćwiczenia
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Obserwujemy powracające ptaki.
Dziecko spacerują po pokoju. Na hasło: Skowronek, zatrzymują się, kładą na brzuchu, podnoszą
łokcie nad podłogę, naśladują obserwowanie ptaka przez lornetkę.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Oglądamy przebiśniegi.
Dziecko spacerują po pokoju. Na hasło: Przebiśnieg, wykonują przysiad i patrzą na podłogę –
przyglądają się kępce przebiśniegów wyglądających spod śniegu.
- Zabawa ruchowa z elementem przeskoku – Uwaga! Kałuża.
Dzieci spacerują po pokoju między rozłożonymi – kałużami. Na hasło: Kałuża, przeskakują przez krążki – kałuże.
- Ćwiczenia ruchowo-graficzne – Krople deszczu.
Dzieci kreślą kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robią to samo na dywanie.
- Zabawa Uciekaj! Pada deszcz. Dzieci spacerują. Na hasło: Deszcz, uciekają w wyznaczone miejsce w pokoju.
- Zabawa bieżna z zastosowaniem przysłowia. Dzieci rytmizują tekst przysłowia W marcu jak w garncu, tupiąc.
Bajka pt.,, Wywiad z bocianem”
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
Praca plastyczna: Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru- Bocian-wyprawka. Określanie kolorów poszczególnych części ciała bociana. Wyrywanie z papieru poszczególnych części bociana i przyklejanie ich na kartce. Dorysowanie trawy, słońca, chmur itp.
Zabawa ruchowa „Żaby i bocian”
Rodzice układają razem z dzieckiem z szalików, skakanki koło – staw. Rodzic podejmuje rolę bociana, przy powtórzeniu zabawy podejmuje ją dziecko. Dziecko swobodnie skacze po łące (pokoju), naśladując skoki żabki, powtarzając rymowankę: Panie bocianie czy chciałbyś zjeść żabkę na śniadanie?. Gdy usłyszy klekot bociana- Kle,kle, kle– szybko wskakuje do stawu, gdzie jest już bezpieczna. Zabawę powtarzamy.
Zabawa ruchowa
Kółko małe kółko duże.
Głowa prosto, ręce w górze,
Skłoń się w prawo,
Skłoń się w lewo,
Tak się w lesie chwieje drzewo.
Widzisz łąkę. Na tej łące,
Skaczą żabki i zające.
Skryj się żabko, skryj się w wodzie,
Bo po łące bocian chodzi.
Chodzi szuka w tataraku,
A po żabce ani znaku.
Więc pofrunął w górę bocian
I skrzydłami macha w locie.
Już skończyła się zabawa,
Maszerujmy lewa-prawa, lewa- prawa.
Już nie jesteś żabką, ptakiem,
Ale dzielnym Przedszkolakiem.
Pozdrawiam
Wychowawca Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.