Dzień dobry. INFORMACJA DLA KLASY 6B- Proszę sporządzić z podręcznika notatkę o stopniowaniu przymiotników. Podaję co dokładnie macie przepisać. Otóż str.118, module 4, proszę odszukać – Comparative and Superlative ( stopień wyższy i najwyższy przymiotników ). Tabelkę proszę tylko przeanalizować, pod nią znajdują się informacje o tworzeniu stopnia wyższego i najwyższego, te informacje przepisujecie pod dzisiejszym tematem. Potem proszę przepisać – pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym. Rodzaje porównań NIE PRZEPISUJECIE. ONE SĄ PODANE W DZISIEJSZYM TEMACIE !!! To tyle z książki. Pozostałe informacje przepisujecie z dzisiejszego wpisu.
Temat na dzisiejszy dzień – Stopniowanie przymiotników krótkich i długich w ćwiczeniach.
Proszę jeszcze napisać, że stopień wyższy przymiotników dłuższych i niektórych przymiotników dwusylabowych tworzymy dodając wyraz more przed przymiotnikiem a słowo most ( poprzedzone słowem the ) tworząc stopień najwyższy.
Przykłady: stopień równy stopień wyższy stopień najwyższy
popular more popular the most popular
famous more famous the most famous
beautiful more beautiful the most beautiful
intelligent more intelligent the most intelligent
Znaczenie powyższych przymiotników to : popularny – popularniejszy – najpopularniejszy
sławny – sławniejszy – najsławniejszy
piękny – piękniejszy – najpiękniejszy
inteligentny – inteligentniejszy – najinteligentniejszy
UWAGA! Stopniowanie nieregularne przymiotników – wyjątki !!!
MUSISZ SIĘ ICH NAUCZYĆ NA PAMIĘĆ!!!
Niektóre przymiotniki nie podlegają ogólnym zasadom stopniowania .
Niektóre to np. good ( dobry ) – better ( lepszy ) – the best ( najlepszy )
bad ( zły ) – worse ( gorszy ) – the worst ( najgorszy )
far ( daleko ) – further ( dalej ) – the furthest ( najdalej )
many ( dużo – z rzeczownikami policzalnymi ) – more ( więcej ) – the most ( najwięcej )
much ( dużo – z rzeczownikami niepoliczalnymi ) – more ( więcej ) – the most ( najwięcej )
little ( mało ) – less ( mniej ) – the least ( najmniej )
Konstrukcje zdaniowe używane w porównaniach przymiotników:
as + stopień równy przymiotnika + as ( tak jak)
np. tak dobry jak złoto – as good as gold
tak zabawny jak – as funny as
tak zły jak – as bad as
not so / as + stopień równy przymiotnika as ( nie tak jak )
np. nie tak stary jak – not as old as
nie tak zimny jak – not as cold as
nie tak ambitny jak – not as ambitious as
stopień wyższy than ( słowo than ma znaczenie – niż )
np. dłuższe niż – longer than
słodsze niż – sweeter than
mądrzejszy niż – clever than
trudniejszy niż – more difficult than
Pamiętaj, ze stopień wyższy używamy, aby porównać dwie osoby, rzeczy itp. pod względem jakiejś cechy.
Stopień najwyższy używamy , aby pokazać , że ktoś lub coś posiada jakąś cechę w największym nasileniu i to wyróżnia go spośród innych.
Proszę przepisać i zapamiętać informacje z dnia wczorajszego i dzisiejszego.
Proszę zrobić ćwiczenie 3 str.60 9 ( przepisz zdania używając porównania as…as ), ćw. 4str. 61 ( dopisz stopień najwyższy ), ćw.5 str.61 ( uzupełnij dialog używając stopnia najwyższego przymiotników ) oraz ćw. 6 str.61 ( tu używacie zarówno stopnia wyższego jak i najwyższego i uzupełniacie zdania ).
W dzienniku elektronicznym zostawię swój adres e-mail, proszę wczorajszą i dzisiejszą pracę domową przesłać na ten adres.
Termin: 30.03.2020 do godziny 9.00 ( ten termin jest dla klasy 6c ),
Dla klasy 6b – Tłumaczenie ze str. 100 przesyłacie 30.03.2020 do godziny 9.00. A dzisiejszą pracę domową czyli- ćw.1,2,3,4,5,6 ze stron60 – 61 na środę 01.04.2020 ( to nie będzie PRIMA APRILIS :) Pozdrawiam!
Comments are closed.