Marzec, tydzień 4 Wiosenne przebudzenia
Dzień 4 Wszystko rośnie
Dzień dobry. Jestem ciekawa co słychać u Państwa dzieci? O tej porze, w przedszkolu sprzątalibyśmy zabawki po zabawie i szykowalibyśmy sie do śniadania. Po śniadaniu wykonywalibyśmy zadania zgodnie z tematem dnia. Pomyslałam, że wyślę opracowane przeze mnie materiały tak, by zaproponować dzieciom trochę przedszkola :) . Mam nadzieję , że wszyscy Państwo jesteście zdrowi :) to najważniejsze teraz.
Zamieszczam poniżej propozycje dla dzieci na dziś.
♥ Wiosenne kwiaty – zabawa pobudzająco-hamująca.
Nagranie piosenki Spotkanie z wiosną, odtwarzacz CD, tamburyn, dla dziecka gumka frotka w jednym z trzech kolorów: fioletowym, żółtym, białym. Dzieci zakładają na przeguby dłoni gumki frotki w kolorze odpowiadającym ustalonemu przez R. gatunkowi kwiatów: krokusy – fioletowe, żonkile – żółte, przebiśniegi – białe.
Dzieci wykonują swobodne improwizacje ruchowe do piosenki. Podczas przerwę w muzyce i dźwięk tamburynu ustawiają się zgodnie z kolorami gumek frotek na przegubach dłoni.
Dzieci:
ciche dźwięki tamburynu kwiaty śpią, pozostają w przysiadzie,
dźwięki coraz głośniejsze kwiaty się budzą, powoli przechodzą do pozycji stojącej,
unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się kielichy
kwiatów,
dźwięki coraz cichsze kwiaty idą spać, powoli przechodzą do przysiadu.
♥ Łączka krokusów – zabawa dydaktyczna.
• Wprowadzenie.
Wazon z kwiatami, np. tulipanami.
R. ustawia przed dziećmi wazon z kwiatami. Informuje dzieci, że kwiaty te dostał od ogrodnika. Dzieci przyglądają się kwiatom, wąchają je. Z pomocą R. nazywają kwiaty umieszczone w wazonie, opisują ich wygląd oraz zapach. R. pyta dzieci, czy te kwiaty zawsze tak
wyglądały, czy wiedzą, jak rosną kwiaty i od czego zależy ich wzrost. Chętne dzieci wypowiadają się. R. uzupełnia wypowiedzi dzieci.
• Karta pracy, cz. 2, nr 24.
Dzieci oglądają obrazki przedstawiające, jak rośnie krokus.
R . pyta dzieci, czy wiedzą, jak nazywa się kwiat przedstawiony na karcie pracy. Następnie zachęca je do opisania jego wyglądu, pyta dzieci, co wiedzą na temat krokusów. Chętne osoby wypowiadają się. R. przekazuje ciekawostki na temat krokusów.
Odmiana krokusa (szafran spiski) rosnącego w górach jest pod ochroną i nie wolno go
zrywać. Inne gatunki krokusów można uprawiać w ogródkach. Najczęściej spotyka się krokusy o płatkach fioletowych, pomarańczowych i białych.
♥ Improwizacja ruchowa – Rosnące kwiaty.
Dla dziecka chusteczka szyfonowa (najlepiej w jednym z trzech kolorów: fioletowym, żółtym, białym), odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.
Dzieci otrzymują od R. po jednej szyfonowej chusteczce. Następnie rozchodzą się po sali i wykonują siad klęczny. Chowają chusteczki w dłoniach. N. informuje dzieci, że chusteczka to pączek kwiatowy, który za chwilę rozkwitnie. Włącza nagranie spokojnej melodii. Dzieci wolno podnoszą się, wstają, unoszą dłonie nad głowę i powoli je rozchylają, uwalniając w ten sposób chusteczki – kwiaty rozkwitają. Następnie dzieci, stojąc w miejscu, poruszają się w takt muzyki, swobodnie falując chusteczkami.
•Karta pracy, cz. 2, nr 24.
Dzieci:
− rysują po śladach rysunku krokusów,
− kolorują rysunek według wzoru,
− numerują odpowiednio obrazki za pomocą kropek.
♥ Zabawa rozwijająca zmysł dotyku – Deszcz i kwiaty.
Odtwarzacz CD, nagranie muzyki relaksacyjnej, spryskiwacz.
Dzieci są kwiatami. Siedzą skrzyżnie na dywanie z zamkniętymi oczami. R. włącza nagranie muzyki relaksacyjnej. Następnie przechodzi między dziećmi i delikatnie kieruje w ich stronę mgiełkę wody ze spryskiwacza. Dzieci, które poczują wodną mgiełkę, klękają i poruszają podniesionymi do góry rękami w jedną i w drugą stronę – płatki falują. Kiedy wszystkie kwiaty zostaną już zroszone, dzieci wstają i wykonują własne improwizacje taneczne do muzyki.
♥ Gąsienica w wiosennych kolorach – zajęcia plastyczne.
• Wprowadzenie do tematu zajęć – Od gąsienic do motyli.
Karton z naciętymi okienkami, obrazek przedstawiający motyla ze skrzydłami w kolorach
m.in.: fioletowym, żółtym, białym, album o motylach.
R. gromadzi dzieci przed tablicą, na której, pod kartonem z naciętymi okienkami, zawiesił wcześniej obrazek przedstawiający motyla. R. pyta dzieci:
− Z odwiedzin których zwierząt kwiaty cieszą się najbardziej? Dlaczego?
Chętne dzieci wypowiadają się. Następnie R. odkrywa okienka. Dzieci odgadują, jaki owad jest przedstawiony na obrazku. R. zwraca uwagę dzieci na skrzydła motyla, prosi o wskazanie i nazwanie kolorów znajdujących się na jego skrzydłach. Krótko informuje dzieci o tym, jakie znaczenie mają motyle w zapylaniu kwiatów. R. kontynuuje rozmowę. Pyta dzieci:
− Czy wiecie, skąd biorą się motyle i jak motyl wyglądał wcześniej? Chętne osoby wypowiadają się.
Korzystając z albumu, R. przekazuje dzieciom ciekawostki na temat gąsienic różnych motyli.
• Zabawa z elementem pełzania i biegu – Gąsienice i motyle.
Odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.
Dzieci rozchodzą się po sali i kładą się na dywanie. Zamykają oczy. R. wyjaśnia, że są gąsienicami. Włącza nagranie i je przycisza. Gąsienice pełzają – czołgają się po dywanie. Następnie R. mówi: Gąsienice za chwilę przemienią się w motyle i stopniowo zwiększa głośność muzyki. Dzieci podnoszą się, zamieniają w motyle i biegają na palcach po całej sali w jednym kierunku. Machają delikatnie rękami jak motyl skrzydłami.
• Część plastyczna – Gąsienica w wiosennych kolorach.
Wyprawka, karta nr 21, klej, nożyczki, naklejka (głowa gąsienicy).
Dzieci: zajmują miejsca przy stolikach, wycinają z karty kształty gąsienicy, składają kształt
prostokąta i nacinają go według instrukcji, sklejają gąsienicę w odpowiednim miejscu,
przyklejają głowę gąsienicy we wskazanym miejscu.
Podczas pracy R. rozmawia z dziećmi o tym, co właśnie wykonują.
R., z pomocą dzieci, układa wykonane gąsienice na stoliku jedną obok drugiej. Podziwia prace. Zachęca dzieci do opisania wyglądu i podania ich liczby. Dzieci
wypowiadają się i liczą je.
• Zabawa rozwijająca logiczne myślenie – Prawda czy fałsz?
Dla każdego dziecka po 2 obrazki z buziami – uśmiechniętą i smutną.
R. rozdaje dzieciom po dwa obrazki z buziami – uśmiechniętą i smutną. Następnie wypowiada zdania. Dzieci oceniają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe, i podnoszą obrazki z odpowiednią buzią. Przykłady zdań:
Gąsienice żyją w wodzie.
Gąsienice przeobrażają się w niedźwiedzie.
Gąsienice pełzają.
Życzę Wam miłego dnia i wspaniałej zabawy.
Wychowawca Jolanta Prostak
Comments are closed.