Marzec tydzień 4 Wiosenne przebudzenia
Dzień 1. W poszukiwaniu wiosny
♥ Link do podręcznika( możliwość druku) : https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf Str: 22, 23,24
♥ Wiosna przywitała nas śniegiem. Pomimo zimowej pogody, zapraszam na poszukiwanie wiosnyZachęcam rodziców do rozmowy z dzieckiem na temat pierwszych kwiatów wiosennych i innych zwiastunów wiosny.
Posłuchajcie opowiadania Barbary Szelągowskiej Leniwa cebulka.
Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek. Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki. – Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu. – Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek. – Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek. – Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną. Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze roślinki, od razu zagości u nas na dobre. – Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek. – Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek. – Ale moja była największa – dodał Olek. Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały. Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć. – Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża. Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego. Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące ro ślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami. – Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej doniczce. To na pewno szczypiorek! Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca. – To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny. – Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani.– W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania- pytania i polecenia.
− Co robiły dzieci z grupy Olka?
− Powiedz, co jest potrzebne do wzrostu roślin.
– Co według nich oznacza powiedzenie Rosnąć jak szczypiorek na wiosnę.
• Zachęcam do wspólnego posadzenia w doniczce z ziemią cebulki.
Propozycje prac plastycznych
• Wykonanie obrazków o tematyce wiosennej
• Kolorowanie lub wyklejanie plasteliną obrazków wiosennych kwiatów ( kolorowanki można znaleźć na stronach internetowych)
• Układanie gąsienicy z wyciętych , papierowych kółek
Nauka piosenki Spotkanie z wiosną (sł. i muz. Bożena Forma), z płyty CD
• Link do płyty z piosenkami https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki-olekiada ( żeby korzystać z płyty, należy się zalogować na str www.mac.pl)
I. Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj, słychać świergot ptaków,
a w ogrodzie spotkać można miłych przedszkolaków.
Ref.: Wiosna, wiosna przyszła do nas, bierzmy się za ręce. Pośród młodej , bujnej trawy kwiatów coraz więcej.
•rozmowa na temat piosenki :- Po czym poznajemy, że przybyła wiosna?
− Dlaczego zwierzęta i ludzie cieszą się, że przyszła wiosna?
Propozycje zabaw ruchowych
• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Wiosenny spacer
– dziecko na czworakach porusza się po dywanie
• Zabawa z elementem pełzania i biegu – Gąsienice i motyle.
– Na hasło – gąsienica -dziecko pełza – czołga się po dywanie, a na hasło – motylek – dziecko biega po pokoju na paluszkach.
• Zabawa z elementem równowagi – Nie depcz kwiatów
– Do zabawy można wykorzystać kwiaty wykonane z chusteczek. Rodzic . układa na podłodze kwiaty z chusteczek higienicznych). R. daje znak klaśnięciem w dłonie. Dzieci ostrożnie pokonują drogę, w ten sposób, aby nie zdeptać kwiatów. R. powtarza zabawę kilka razy. Przechodząc, dzieci mogą się pochylić, przyjrzeć poszczególnym kwiatom i je powąchać.
Ćwiczenie oddechowe
– Wiosenne kwiaty. Odtwarzacz CD, nagranie piosenki Spotkanie z wiosną. Dzieci maszerują w dowolnych kierunkach w rytmie piosenki. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się. Nabierają powietrze nosem, unoszą ręce w górę. Wypuszczają powietrze, opuszczając ręce powoli w dół, równocześnie wymawiają nazwę wiosennego kwiatka: żonkil, krokus, tulipan.
– Kwiaty pachną. Chusteczki higieniczne, kolorowe flamastry, taśma klejąca, olejki zapachowe (lub perfumy). Dzieci kolorowymi flamastrami (w jasnych kolorach) ozdabiają chusteczki higieniczne, rysując na nich np. kropeczki. Z pomocą Rodzica formują z chusteczek kwiaty – chwytają palcami chusteczkę pośrodku, zwijają ją nieco i z pomocą R. sklejają taśmą. R. nasącza chusteczki odrobiną np. olejku zapachowego (lub perfumami). Następnie R. układa przed dziećmi wykonane kwiaty. Dzieci pochylają się nad wiosennymi kwiatami i je wąchają – wciągają powietrze nosem, wydychają ustami.
Pozdrawiam Was ciepło, wiosennie😊
Comments are closed.