Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody 16 kwietnia 2021
Temat dnia: Nasze rady na odpady
- Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia – Wszystko ma swój znak.
Rodzic mówi pierwszą połowę zdania, a dzieci dodają swoje propozycje jego zakończenia,
zwracając uwagę, jakie oznaki są znakami podanych sytuacji. Np. Rodzic mówi: Kiedy słońce
zachodzi, dzieci: to znak, że zbliża się wieczór.
Kiedy niebo się zachmurzy… (to znak, że będzie burza).
Kiedy śnieg topnieje… (to znak, że zbliża się wiosna).
Kiedy świeci słońce i pada deszcz… (to znak, że na niebie pojawi się tęcza).
Kiedy liście spadają z drzew… (to znak, że zbliża się jesień).
Kiedy pajęczyna się porusza… (to znak, że wpadła w nią mucha).
Kiedy pies warczy i szczerzy kły… (to znak, że jest zły).
Kiedy kot mruczy… (to znak, że jest zadowolony).
Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy… (to znak, że jest śpiące).
Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście… (to znak, że potrzebują wody).
Kiedy w pobliżu ulicy jest duży hałas… (to znak, że jeździ nią dużo samochodów).
Kiedy w powietrzu unosi się dużo dymu… (to znak, że jest ono zanieczyszczone).
Kiedy dziecko ma gorączkę… (to znak, że jest chore).
Kiedy martwe ryby pływają po powierzchni rzeki… (to znak, że jest ona zanieczyszczona).
Kiedy zwierzęta w lesie uciekają w pośpiechu… (to znak, że coś je przestraszyło).
II Zajęcia 1. Zabawa dydaktyczna Szukamy rady na złe odpady.
- Segregowanie opakowań.
Pudełko wypełnione różnymi opakowaniami.
Przed dzieckiem znajduje się pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dziecko zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je według materiału, z jakiego zostały wykonane.
Zabawa pt. „Segregacja odpadów”, „Do jakiego pojemnika…?”
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
Pojemniki(worki) do segregowania odpadów.
- pojemnik (lub worek) niebieski – papier,
- pojemnik (lub worek) zielony lub biały – szkło,
(jeśli mamy obok siebie pojemnik zielony i biały, pamiętajcie, zielony – szkło kolorowe, biały – szkło przeźroczyste)
- pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne.
Rodzic pokazuje dzieciom specjalne pojemniki(worki), których używa się do segregowania odpadów, i wyjaśnia, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnia dzieciom znaczenie słowa recykling.
Teraz zabawa dydaktyczna, Posegreguj śmieci:
https://learningapps.org/watch?v=pktift6it01
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/5bd2dd39ed6ed5c0363c648134f9e162_/index.html
- Wypowiedzi na temat: Gdzie wybrałbym (wybrałabym) się na spacer?
Obrazki: jeden przedstawia łąkę lub las wiosną, drugi – zadymione miasto z ogromnymi hałdami śmieci.
Rodzic odsłania dwa obrazki. Jeden przedstawia łąkę lub las wiosną, drugi – zadymione miasto z ogromnymi hałdami śmieci. Zachęca dzieci do wypowiedzi na temat: W które miejsce wybrałbym (wybrałabym) się na spacer? Dlaczego? • Ekspresja słowna – Co by było, gdyby wokół nas było pełno śmieci? • Burza mózgów – Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?
- Karta pracy, cz. 4, nr 5. − Nauczcie się ze mną rymowanki. Mówcie ją i rytmicznie klaszczcie. − Przeczytajcie ze mną, co można wrzucać do pojemników. Narysujcie odpowiednie przedmioty. Dzieci podają swoje propozycje, w jaki sposób można wykorzystać odpady.
Zabawa muzyczno-ruchowa Ukryj się!. Nagranie nastrojowej melodii. Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju, przy dźwiękach nastrojowej muzyki. Kiedy słyszą dźwięki głośne, nieprzyjemne dla uszu, przykucają i chowają głowy w ramionach, jakby chciały się ukryć. Muzyka nastrojowa jest sygnałem do ponownego poruszania się.
- Spacer – budzenie zainteresowania stanem czystości najbliższego środowiska. Dzieci obserwują miejsca czyste ekologicznie oraz takie (jeżeli wystąpi taka możliwość), gdzie widać niszczycielski wpływ ludzi. Dzielą się swoimi wrażeniami.
W poniedziałek czekam na Was kochane Leśne Duszki w przedszkolu. Do zobaczenia😊
Comments are closed.