Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody. 14 kwietnia 2021
Temat dnia: Chcemy, aby wokół było pięknie.
- Zabawa badawcza: Gdzie jest powietrze?. Rodzic uchyla okno. Dziecko zwraca uwagę na ruch firanki, powiew przedostającego się do pokoju powietrza. Rodzic nawiązuje z dzieckiem rozmowę na temat powietrza, gdzie się znajduje, czy ma kolor, kształt, w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas. Można wykonać kilka zabaw ukazujących obecność powietrza.
– nadmuchiwanie balonów – obserwacja ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
– obserwacja przez okno drzew poruszających się na wietrze.
– wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z woda- obserwowanie powstających bąbelków.
– dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.
(Uświadomienie dziecku, że powietrze nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, kiedy porusza się jako wiatr. Rodzic podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas).
Słuchanie opowiadania „Spotkanie z małym czarodziejem”.
W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubi zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci. A dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie. -Ha, mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko jakie kiedykolwiek widziałem- powiedział czarodziej. -Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki nie zadeptane, drzewa nie maja połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, ze źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu musza być bardzo szczęśliwi .Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kreda po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów. – Cóż to było mój kocie?- zdziwił się czarodziej. -Miauu!. To chłopcy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą- odpowiedział Mruczek. -Skoro tak- powiedział mały czarodziej- to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby stało się ono najbardziej brzydkim miastem na świecie. I jak powiedział tak zrobił. Podniósł swoja magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy. Kiedy zobaczyli co się stało, przestraszyli się nie na żarty …………………………………………………………………………………
(Rodzic przerywa czytanie opowiadania – prosić dziecko, aby wymyśliło, co mogło wydarzyć się dalej).
Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali: – Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś! -Ja?- zdziwił się mały czarodziej- przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie, przed chwila to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej. – Myśmy, wcale tego nie chcieli- bronili się chłopcy.
-Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci? .Kto to wszystko zrobił kochani? No kto?- odpowiedział czarodziej. Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy .chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste. Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głowa i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, ze jeśli chłopy prawidłowo wykonają, wtedy czar pryśnie.
- Rozmowa na temat postepowania chłopców; wskazanie konsekwencji, jakie przyniosło ich zachowanie.
Zabawa muzyczno- ruchowa „Omiń kwiatki”. Na podłodze, dywanie leżą kolorowe kwiatki, dziecko biega pomiędzy nimi w rytmie wystukiwanym przez rodzica, aby ich nie podeptać. Podczas przerwy w grze przykuca przy najbliższym kwiatku, wciągając powietrze nosem, a wydychając ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Karta pracy, cz. 3, nr 79.
− Pokolorujcie rysunki czterolistnych koniczynek.
− Połączcie liniami zdjęcie każdego kwiatka z jego cieniem.
Słuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny Tylko jeden raz.
Chcą żyć, jak i ty żyjesz, Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
wszystkie na świecie zwierzęta: biedronce, jak kropki liczy,
i mrówki, i żaby, i żmije, jaskółce, jak gniazdo kleci,
i pszczoła wiecznie zajęta. jak pająk rozsnuwa sieci.
I paź królowej – motyl – Niech skacze pasikonik,
niech fruwa tęczowo-złoty, niech świerszczyk w trawie dzwoni…
i ślimak środkiem dróżki Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
niech pełznie, wystawia nóżki… Jak i ty – żyją tylko raz.
Rytmizowanie tekstu.
Dopowiadanie brakujących słów (wytłuszczonych w tekście) podczas recytacji Rodzica.
- Karta pracy, cz. 3, nr 80.
− Posłuchajcie jeszcze raz wiersza Mieczysławy Buczkówny Tylko jeden raz. Wskazujcie na obrazku wymienione w nim zwierzęta. Pokolorujcie rysunki zwierząt.
- Rozmowa na temat obrazków: Gdzie chciałbyś się znaleźć? Obrazki: jeden przedstawia piękny krajobraz, drugi – zanieczyszczone miejsce.
Rodzic odsłania dwa obrazki: jeden przedstawia piękny– leśny, górski lub morski – krajobraz; drugi – zadymione miasto z dużą liczbą samochodów, kominami fabrycznymi, wysypiskiem śmieci. Rodzic prosi dzieci, aby powiedziały, w którym z tych miejsc chciałyby się znaleźć i dlaczego.
Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 15. Gazety.
Część wstępna.
- Czynności organizacyjno-porządkowe.
Dzieci spacerują po pokoju w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie Rodzica zatrzymują, podnoszą gazetę.
- Zabawa ożywiająca.
Dzieci biegają i potrząsają gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na mocne uderzenie w tamburyn i hasło Burza, zatrzymują się i – przyjmując dowolną pozycję– chronią się przed zmoknięciem, wykorzystując gazety.
Część główna.
- Stanie w rozkroku, trzymanie oburącz złożonej gazety – w skłonie w przód wymachy gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach wyprost i potrząsanie gazetą w górze.
- Klęk podparty, dłonie ułożone na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz, ręce zgięte w łokciach – opad tułowia w przód, dotknięcie gazety brodą i powrót do pozycji wyjściowej. Powtórzone ostatni raz ćwiczenie pozwoli przejść do leżenia przodem za przesuwaną gazetą.
- W leżeniu przodem – unoszenie gazety trzymanej oburącz za końce (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok), dmuchanie na gazetę i wprowadzanie jej w ruch.
- Położenie gazety na podłodze, zwinięcie jej po przekątnej w rulonik i przeskakiwanie przez nią bokiem – z jednej strony na drugą, od jednego do drugiego końca. W staniu, rulonik trzymany z przodu za końce – przełożenie nogi przez rulonik, wytrzymanie w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie powrót tą samą drogą do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonywać prawą i lewą nogą, na zmianę). • Ugniecenie gazety tak, aby powstała kulka (piłeczka) – rzuty i chwyty kulki w miejscu, w chodzie, w biegu, rzuty i chwyty z wykonywaniem dodatkowych zadań, np.: przed chwytem klaśnięcie, dotknięcie ręką podłogi, zakręcenie rękami młynka, wykonanie obrotu itp.
- W leżeniu przodem – przetaczanie kulki z ręki do ręki, podrzucanie kulki oburącz, jednorącz.
- Marsz z kulką położoną na głowie.
- Marsz z kulką włożoną między kolana. Skoki obunóż skokiem kangura.
Część końcowa.
- Ćwiczenia korektywne i uspokajające.
- Marsz we wspięciu na palcach, z kulką położoną na głowie, przejście do siadu skrzyżnego.
- W siadzie skrzyżnym – wykonywanie skrętów głową w prawo – w tył i w lewo – w tył.
- W siadzie podpartym, kolana rozchylone, kulka ułożona między stopami – podrzucanie kulki stopami, chwytanie jej rękami.
- W marszu, kulka położona na dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe: wykonanie wdechu nosem i próba zdmuchnięcia kulki z dłoni.
Omówienie obydwu plansz Ziemi i ich porównanie. Przykładowe pytania do dzieci: Jak myślicie, dlaczego Ziemia na pierwszej planszy jest wesoła? Co się na niej znajduje? Czy powietrze wygląda na czyste? Czy Ziemia na drugiej planszy jest równie wesoła jak na pierwszej? Jak myślicie, dlaczego? Co takiego przykrywa jej nos i usta?
Następnie omawiamy z dzieckiem co znajduje się na kolejnych rysunkach. Prosimy, żeby odpowiedziały, czy dany przedmiot lub czynność wpływa na polepszenie czy pogorszenie nastroju Ziemi. Dziecko dopasowuje dany przedmiot na planszy 1 lub 2.
Niektóre karty mogą mieć dwuznaczny charakter:
żarówka (jeśli wybierzemy energooszczędną żarówkę i gasimy światło za każdym razem, kiedy go nie potrzebujemy, Ziemia będzie radosna);
samochód elektryczny (nie emituje spalin, ale jego ładownie wymaga prądu);
autobus (najlepszym środkiem komunikacji jest rower, ale nie mogąc skorzystać z roweru, wybierzmy autobus, a nie samochód).
,,Strażnicy zdrowego powietrza”- zabawa ruchowa
Rodzic przygotowuje 3 kółka (zielone, żółte, czerwone)- objaśnia znaczenie poszczególnych kolorów, po czym dzieci poruszają się zgodnie z zasadą ich znaczenia.
- Kolor zielony – dzieci udają, że wychodzą na dwór, podskakują, biegają, robią przysiady; powietrze jest zdrowe ;
- Kolor żółty – dzieci przestają się bawić – spacerują powoli ponieważ jakość powietrza jest tylko dostateczna ;
- Kolor czerwony – dzieci siadają i udają że są w domu, bawią się zabawkami, nie mogą wyjść na spacer- powietrze jest niezdrowe!!! / zabawę powtarzamy- mile widziana zmiana ról !!!
Zabawa orientacyjno-porządkowa: „Ziemia – niebo”. Rodzic uderza w bębenek lub inny przedmiot w dowolnym rytmie. Na mocne uderzenie dziecko zatrzymuje się i na hasło: Ziemia!!-przykuca i opuszcza nisko głowę. Ponownie biega i na hasło : niebo!!- wyskakuje jak najwyżej do góry. Zeskok na ugięte kolana i zatrzymuje się w przysiadzie podpartym.
Wykonanie mioteł z gazet. Najlepsze do tego celu są kolorowe tygodniki, ale i z gazety codziennej można zrobić miotłę. Należy naciąć kilka stron na raz nożyczkami wzdłuż jednego ich brzegu (w tzw. grzebień). Następnie zwinąć strony w rulonik, zaczynając od jednego z naprzeciwległych naciętemu brzegowi rogów. Powstanie papierowy „pióropusz”. Taśmą klejącą okręcić kilka razy rulonik (trzonek miotły). Rozczapierzyć pióropusz i miotła gotowa. Można miotłę wykorzystać do zabawy (zamiatać nią) przy śpiewaniu naszej grupowej piosenki „ Duszki Leśne”. Pamiętacie do czego nas zapraszają Duszki Leśne….
https://www.youtube.com/watch?v=_Igw-BSDVks
Pozdrawiam 😊
Comments are closed.