Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody 13 kwietnia 2021
Temat dnia: Dbamy o las
- Karta pracy, cz. 3, nr 77.
- Oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe zachowania dzieci w lesie i nieprawidłowe zachowania dzieci w lesie. Opowiadanie, co się na nich dzieje. Określanie, czy dzieci zachowują się właściwie i jak wyglądał las po ich pobycie. Odpowiadanie na pytanie: Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?
- Kolorowanie rysunków dzieci.
- Oglądanie zdjęć wybranych drzew iglastych i drzew liściastych; nazywanie ich, porównywanie wyglądu; zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie liści.
https://www.youtube.com/watch?v=4RKYo4V8sfc
Ćwiczenia poranne
- Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Dzieci w lesie. Rodzice to drzewa. Dziecko poruszają się swobodnie między drzewami. Na uderzenie w bębenek (klaśnięcie w dłonie) dziecko jak najszybciej przykuca za najbliższym drzewem. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról. • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Rzucamy szyszkami. Dzieci spacerują po lesie, co pewien czas podnoszą na niby szyszkę i rzucają nią z dużym zamachem jak najdalej. • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Przedzieramy się przez leśne zarośla. Dzieci poruszają się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas prostują się i maszerują do przodu. • Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni – Toczymy zwalony pień. Dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa – leży na podłodze, Rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról. • Ćwiczenia ramion i tułowia Piłujemy drzewo. Dzieci stoją z Rodzicami w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują piłowanie drzewa.
- Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?
Co to jest las? – film przyrodniczo-edukacyjny dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=71lHOXRTJSU
https://www.youtube.com/watch?v=xVVeCmCtVbk
Arkusz papieru w kształcie drzewa, mazak
Dzieci podają swoje skojarzenia ze słowem las. Rodzic zapisuje je na dużym arkuszu papieru w kształcie drzewa, wokół hasła: Las to… ułożonego z liter (przyklejonego i odczytanego przez Rodzica.
Rozwiązywanie zagadki.
Ma koronę, choć królem nie jest.
Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.
W lecie chłodzi cię przyjemnie,
zimą stoi nagie, ale nadal piękne. (drzewo)
- Karta pracy, cz. 3, nr 78.
− Przeczytajcie tekst razem z Rodzicem. Rodzic będzie czytać wyrazy, a wy będziecie podawać nazwy zdjęć.
- Poznawanie ogólnej budowy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, korona z liśćmi. Dziecko nazywa części drzewa. Określa, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Strażnicy przyrody.
https://www.youtube.com/watch?v=p-U1Zt2Bwjk
Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
- Rozmowa na temat wiersza.
Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku? O co kukułka pytała dzieci? Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek? Z czego cieszyły się zwierzęta?
Podkreślanie, w jaki sposób należy zachowywać się w lesie. Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie? Dlaczego trzeba dbać o las? Czym dla zwierząt jest las? Dzieci wypowiadają się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie.
Proszę wyjaśnić , że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.
- Zabawa z elementem dramy Smutny las i wesoły las.
Obrazki: czystego, zadbanego lasu i zaśmieconego, zniszczonego lasu.
Rodzic odsłania obrazek przedzielony na połowę. Po jednej stronie znajduje się czysty, zadbany
las ze zwierzętami; po drugiej – zaśmiecony, z drzewami z połamanymi gałązkami, z ukrytymi zwierzętami.
Rodzic prosi dzieci, aby spróbowały sobie wyobrazić, co może czuć las przedstawiony po prawej
stronie i po lewej stronie obrazka. Opisują swoje odczucia, wcielając się w rolę danego lasu. Np. Jestem smutnym lasem, bo drzewa, które u mnie rosną, mają połamane gałązki; Jestem lasem wesołym, bo zwierzęta, które u mnie mieszkają, mają co jeść i nikt ich nie straszy.
- Zabawa ruchowa- zbieramy śmieci- ćwiczenie na płaskostopie
Rozsypujemy na podłodze kilka drobnych papierowych śmieci ( kawałki gazet, papierki po cukierkach, papierowe ręczniki, rolki po papierze toaletowym). W wyznaczonym miejscu kładziemy miskę, która będzie pełnić rolę kosza na śmieci. Zadaniem dziecka jest pozbieranie śmieci palcami stóp (bez pomocy rąk).
Można uatrakcyjnić zabawę i zrobić zawody- kto zbierze więcej śmieci. Potrzebujemy wówczas więcej misek, każdy uczestnik zawodów zbiera palcami stóp śmieci do swojej miski. na koniec liczymy, ile papierków każdy nazbierał. - Zabawa muzyczno-ruchowa Sprzątamy las. Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega i, w zależności od rytmu podawanego przez rodzica. Podczas przerwy w grze i na hasło: Sprzątamy las, zbierają śmieci i wrzucają je do kosza.
- Rozmowa na temat zdjęcia W lesie.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=75
Rodzic odsłania zdjęcie przedstawiające las. Wypowiada, z podziałem na głoski, nazwy poszczególnych jego elementów. Dzieci syntezują nazwy, wyraźnie je wypowiadają (np. drzewa, liście, ścieżka, gałęzie, dziupla, nora, kora, mech, paproć, sowa, zając, mrówki, sarna, kwiaty). Wskazują dany element na zdjęciu.
- Rytmizowanie rymowanki.
O przyrodę zawsze dbamy.
Jej strażnikami się nazywamy.
- Wypowiadanie tekstu z różnym natężeniem głosu, w różnym tempie oraz nastroju.
- Układanie rymów do słowa przyroda, np. pogoda, nagroda, przeszkoda…
- Kończenie zdania: Jestem strażnikiem przyrody, bo…, np. nie depczę trawników, wrzucam śmieci do kosza, w lesie zachowuję ciszę.
Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą ż.
- Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat.
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, pomocny w łapaniu pożywienia. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny, przystosowane do wykonywania skoków. Wygrzewają się w pobliżu wody: na płyciznach lub wśród mchu czy wilgotnej trawy. Jedzą różne owady (np.: muchy, chrząszcze, koniki polne), pająki, dżdżownice, ślimaki. Są pożywieniem lisów, borsuków, wydr, kun i jeży, polują na nie także niektóre ptaki (np.: czaple, bociany raczej rzadko), zaskrońce oraz ryby (szczupaki, sumy).
- Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
- Dzielenie słowa żaba na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa żaba?
- Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską ż.
Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską ż.
- Odkrywam siebie. Przygotowanie do pisania, czytania, liczenia, s. 42.
- Pokaz litery ż, Ż drukowanej.
- Odczytanie wyrazu z Rodzicem. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Pokolorowanie rysunku.
- Ozdobienie liter ż, Ż.
- Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu żaba. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów.
Zabawy na świeżym powietrzu
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaki w gniazdach.
Dzieci są ptakami. Poruszają się swobodnie pomiędzy obręczami rozłożonymi w wyznaczonym miejscu , przy dźwiękach bębenka. Przerwa w grze jest sygnałem, że ptaki muszą się schować do obręczy (gniazd). W gnieździe może być tylko jeden ptak. Po każdym powtórzeniu zabawy jednego gniazda ubywa (R. zabiera obręcz).
Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 43.
- Słuchanie tekstu.• Zilustrowanie jego dowolnego fragmentu.
Pozdrawiam 😊
Comments are closed.