Temat tygodnia: Cuda i dziwy 12 kwietnia 2021
Temat dnia: Gwiazdy na niebie
- Ćwiczenia wizualizacyjne Spotkanie z kosmitami.
Nagranie spokojnej muzyki
Rodzic opowiada dzieciom przy dźwiękach spokojnej muzyki, a one słuchają z zamkniętymi oczami.
Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadacie do niego i… rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza was w fotele, ale po chwili możecie już swobodnie oddychać. Wstajecie z foteli i podziwiacie, widzianą przez okrągłe otwory, błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, aż znika wam zupełnie z oczu. Za to wy robicie się coraz lżejsi i zaczynacie unosić się w powietrzu. Możecie nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży. Siadacie w fotelach, już niestraszna wam grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.
Oglądanie zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnianie ich zastosowania.
- Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie.
− Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?
− Czy muszą być podobne do nas?
− Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?
- Pokaz zdjęć przedstawiających wybrane gwiazdozbiory.
Wyjaśnianie dzieciom, że na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Zaprezentowanie dzieciom wybranych gwiazdozbiorów, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew.
Wyobraźcie sobie, co stałoby się, gdyby niektóre gwiazdy połączono liniami! Tak! Wtedy na niebie powstałyby rysunki. Ludzie od dawna wyobrażali sobie coś takiego. Zobaczcie, jak to wygląda!
https://www.youtube.com/watch?v=rLpvLlR7Sfw
Łączenie liniami gwiazdek na dużym arkuszu papieru; zachęcanie do nadawania nazw powstałym kształtom; prezentowanie powstałych prac.
Ćwiczenie Porządkujemy.
Papierowe gwiazdki o różnych kształtach: duże i małe, w pięciu kolorach, kody obrazkowe.
Rodzic rozkłada na stoliku przed dzieckiem papierowe gwiazdki o różnych kształtach: duże i małe, w pięciu kolorach: np. srebrne, złote, żółte, niebieskie i białe, po kilka każdego rodzaju. Zadaniem dziecka jest segregowanie gwiazdek ze względu na jedną cechę: kształt, wielkość lub kolor.
- Porównywanie liczby gwiazdek poprzez liczenie; określanie, których jest mniej, których więcej, a których – tyle samo. (Dzieci mogą segregować gwiazdki ze względu na dwie cechy, np.: kształt i kolor, wielkość i kolor, kształt i wielkość).
- Układanie gwiazdek w pasach, zgodnie z opisem słownym Rodzica.
Rodzic podaje, w jakiej kolejności należy ułożyć gwiazdki, np.: srebrna mała, złota duża, złota duża, srebrna mała, żółta duża…
- Układanie przez dzieci gwiazdek zgodnie z kodem obrazkowym, w postaci małych kółek i dużych kółek w kolorach gwiazdek.
Rodzic przedstawia kilka wzorów kodów. Dzieci otrzymują kolorowe gwiazdki, czyste kartonowe paski, na których przykleją ułożone gwiazdki zgodnie z wybranym przez siebie kodem. Kółka na kodzie odpowiadają kolorom gwiazdek i ich wielkości, np. kod – duże kółko niebieskie, małe czerwone, małe zielone, duże żółte odpowiada takiemu ułożeniu gwiazdek:
duża gwiazdka niebieska, mała czerwona, mała zielona, duża żółta.
- Indywidualne działania dzieci; sklejanie powstałych opasek; wykorzystanie ich do zabawy Taniec gwiazd.
- Zabawa Taniec gwiazd. Improwizacje przy muzyce: wyrażanie muzyki ruchem – indywidualne, w parach.
Zabawy na świeżym powietrzu
- Zabawa ruchowa Obserwujemy niebo.
Dzieci spacerują po wyznaczonym miejscu ogrodu. Na umówiony sygnał Rodzica przykładają do oczu na niby lunetę i obserwują niebo. Gdy sygnał milknie – ponownie spacerują.
Ćwiczenia sprawnościowe Zabawy kosmonautów (podkreślanie znaczenia sprawności fizycznej kosmonautów przygotowujących się do lotów w przestrzeń kosmiczną).
Dzieci maszerują po pokoju przy dźwiękach muzyki marszowej. Podczas kolejnych przerw w muzyce wykonują polecenia Rodzica, np.:
− Stań na jednej nodze.
− Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.
− Podskakuj obunóż w miejscu.
− Przeskakuj z nogi na nogę.
− Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.
− Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.
− Przejdź po odwróconej ławeczce.
− Przeczołgaj się pod ławeczką.
- Wykonywanie rakiety.
Wyprawka, karta 17, nożyczki, klej, granatowy karton (z zestawu), żółte gwiazdki i księżyc z papieru samoprzylepnego (z zestawu).
- Wycinanie z karty obrazka rakiety. Zaginanie go wzdłuż linii przerywanych.
- Składanie na pół kartonu. Rozkładanie go. Układanie na środku wyciętej rakiety. Przyklejanie
do każdej połowy kartonu jednego skrzydła rakiety tak, żeby jej kadłub wystawał nad karton.
- Naklejanie dookoła rakiety złotych gwiazdek i księżyca.
Propozycja dodatkowych działań, opisanych na karcie wyprawki.
Życzę Wam udanego dnia. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.