Temat tygodnia: Cuda i dziwy. 09 kwietnia 2021r
Temat dnia: Kiedy jest dzień, a kiedy noc.
I 1. Rozwiązywanie zagadek.
Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące,
a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie, zanim wstanie słońce. (noc)
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)
2.Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.
Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprawianie go w ruch przez dzieci (ukazanie wirowego ruchu Ziemi).
- Zapoznanie z wierszem.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, – Dobranoc! – wołam.
wielka, okrągła jak balonik. – Dzień dobry! – wołam,
Z tej strony – Słońce mnie opromienia, to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
a z tamtej – nocy cień przesłonił. A oprócz tego wciąż, bez końca,
Gdy jedna strona jest oświetlona, muszę się kręcić wokół Słońca.
to zaciemniona jest druga strona. Nigdyście jeszcze nie widzieli
Wy zajadacie pierwsze śniadanie, takiej olbrzymiej karuzeli!
a spać się kładą Amerykanie. Bo trzeba mi całego roku,
Właśnie! ażeby Słońce obiec wokół.
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
Rozmowa z dzieckiem o treści wiersza i nakierowanie dziecka pytaniami na wychwycenie
stałej regularności: dzień – noc.
⎯ Co następuje po dniu, a co po nocy? Dzień – noc, dzień – noc, dzień – noc itd.
Można też utrwalić tą regularność opowieścią o przemijaniu, a mianowicie:
„Słońce wstało, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i chyli się ku zachodowi.
Dzień się kończy. Ciemnieje i rozpoczyna się noc. Księżyc wędruje po niebie, świecą gwiazdy.
Noc przemija, bo idzie dzień i wschodzi słońce.”
- Zabawa ruchowa pt. „Dzień – noc”
Dziecko z rodzicem siadają na dywanie. Na hasło – dzień dobry – siedzą na dywanie z wyprostowanymi nogami; na hasło – dobranoc – kładą się na podłodze. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
Można też ułożyć rytm z wyciętych żółtych kół oznaczających słońce i niebieskich kół oznaczających księżyc. Słońce – dzień, księżyc – noc. (układamy w kształcie koła).
Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca) – Jak powstają dzień i noc.
Wyjaśnianie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
Tablica demonstracyjna nr 71
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=71
− Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).
Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
Zajęcia 2 • Ćwiczenia matematyczne Kosmonauci. Ilu kosmonautów leci rakietą?
Dziesięć sylwet kosmonautów w różnych kombinezonach, rakieta, liczmany, kartoniki z liczbami-wyprawka. (Plastikowe różnokolorowe nakrętki doskonale nadadzą się również do tych ćwiczeń).
Rodzic układa przed dzieckiem sylwety dziewięciu kosmonautów w różnych kombinezonach.
Dziecko układa sylwety kosmonautów pod konturem rakiety i kartonik z odpowiednią liczbą krążków lub z liczbą określającą, ilu kosmonautów wybierze się rakietą w podróż kosmiczną.
- Dołożenie przez Rodzica jeszcze jednej sylwety kosmonauty – liczenie ich przez dzieci (10).
- Zabawa Pierwszy, drugi – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu.
Sylwety kosmonautów.
- Układanie sylwet kosmonautów zgodnie z opisem Rodzica: pierwszy ma niebieski kombinezon, drugi………, trzeci – ………..,czwarty –……, a dziesiąty…………
- Omawianie wyglądu kosmonautów, o których pyta Rodzic, np. Jak wygląda czwarty (piąty, dziesiąty…) kosmonauta?
- Podawanie, który z kolei jest kosmonauta opisywany przez Rodzica, np. Który kosmonauta to dziewczynka ( ma niebieskie buty,…)?
Zabawa ruchowo-naśladowcza Na dywanie siedzi Ufuś.
Dziecko i Rodzic siedzą naprzeciw siebie. Dziecko wciela się w rolę Ufusia. Rodzic powtarza rymowankę: Ufuś siedzi na dywanie. Co pokaże, niech się stanie. Ufuś pokazuje dowolne czynności, a Rodzic naśladują jego ruchy. Następnie następuje zamiana ról. (można zrobić śmieszną opaskę dla Ufusia).
Zabawy na świeżym powietrzu
- Zabawa Krążymy po orbitach.
Sznurek, skakanki
Rodzic układa duże leniwe ósemki ze skakanek bądź sznurka. Dzieci chodzą po nich stopa za stopą.
- Zabawa ruchowa przy dowolnej muzyce – Tańczące promienie.
Paski żółtej bibuły, obręcze, nagranie dowolnej muzyki.
Dzieci poruszają się swobodnie po sali, bawiąc się paskami żółtej bibuły. Podczas przerwy w muzyce układają paski jak promienie słońca wokół obręczy ułożonej na dywanie. Ponowne dźwięki muzyki są sygnałem do poruszania się.
Propozycja wykonywanie pracy Nasze słoneczka.
Żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.
- wydzieranie (promieni) z pasków bibuły, które dzieci wykorzystały w zabawie
- Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła. (O grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni decydują dzieci).
Postarajcie się wykonać (do poniedziałku 😊) zadania z karty pracy, od strony 74 do 76.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.