Temat tygodnia: Chciałbym być sportowcem          środa 31 marca 2021r

Temat dnia: Ćwiczenia sportowo-słuchowe

Dzień dobry, przedstawiam propozycje na dzisiejszy dzień.

“Każde dziecko o tym wie .

Chcesz być zdrowy -ruszaj się !

Sport to bardzo ważna sprawa,

Są reguły , jest zabawa … !:)”

  Ten krótki, jakże prosty wierszyk może stanowić dla nas wstęp do rozpoczęcia z dzieckiem rozmowy właśnie na temat sportu. Spróbujcie Państwo zachęcić dziecko do swobodnej wypowiedzi na temat jego doświadczeń ze sportem. Możecie zapytać czy dziecko lubi się ruszać, jaką aktywność lubi najbardziej, a z którą ma problemy? Czy lubi rywalizację? Czy jego zdaniem przestrzeganie reguł jest potrzebne i dlaczego? Sami również możecie się zwierzyć swojemu maluchowi ze swoich osobistych doświadczeń sportowych, np. z czasów Waszego dzieciństwa. Podkreślcie, jak ważne jest uprawianie sportu dla zdrowia, prawidłowego rozwoju, a nawet samopoczucia.

  • Sportowe ćwiczenia słuchowe.

Potrzebne będą: piłka, skakanka, obrazki przygotowane przez R (wykorzystujemy obrazki z wyprawki plastycznej – Karta J, K, L, Ł lub M do wyboru według możliwości dzieci).

Rodzic  ma obrazki, które kolejno pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest dzielenie nazw pokazanych obrazków na sylaby (lub, w miarę możliwości , na głoski). Dzielenie na sylaby bądź głoski powinno łączyć z odbijaniem piłki o podłogę (lub jej podrzucaniem i łapaniem) – jedno odbicie, jedna sylaba/ głoska np. o-ko, o-k-o– lub ze skakaniem na skakance – jeden podskok, jedna sylaba/ głoska.

  • Zabawa Podaj słowo (do zabawy potrzebna będzie piłka).

Rodzic  rozpoczyna zabawę, rzucając piłkę do  dziecka i wymawiając głoskę, np. u. Dziecko łapie piłkę, mówi słowo rozpoczynające się tą głoską i odrzuca piłkę do rodzica, wymawiając inną głoskę. (W razie problemu pomaga R.).

 

  • Układanie zdań na temat wybranej dyscypliny sportowej.

W poniższych linkach umieszczone są zdjęcia różnych dyscyplin sportowych. Porozmawiajcie z dzieckiem na ich temat. Zapytajcie, czy wie na czym polegają i jaką noszą nazwę? Następnie spróbujmy ułożyć z nimi zdania i policzyć w nich ilość wyrazów.

 Tablice demonstracyjne nr 69, 70.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=71

Rodzice układają zdania a dzieci  liczą w nich słowa. Np.

Mężczyźni grają w piłkę ręczną (5 słów).

Siatkarze są wysocy (3 słowa).

Gimnastyk ćwiczy na drążkach (4 słowa).

W razie potrzeby pomaga rodzic (dla ułatwienia po każdym wypowiedzianym słowie dziecko wyciąga jeden paluszek i liczy słowa), potem można zrobić zamianę ról, czyli dziecko układa zdania a rodzic określa liczbę słów.

Czas na trochę ruchu, bo przecież o sporcie mowa. ,, Kto trafi?” – zabawa ruchowa. Jeśli posiadacie w domu oryginalne kręgle, to super, wystarczy je ustawić i zorganizować zawody. Jeśli nie, szukamy produktu zastępczego, np. rolki po ręcznikach papierowych, butelki po wodzie, itp. ( najlepiej 10 sztuk). Do zabawy będzie nam potrzebna jeszcze mała piłeczka i choćby szalik, który wyznaczy nam linię startu. Każdy ( dziecko, mama, tata, rodzeństwo,…) stara się strącić jak najwięcej kręgli i liczy swoje punkty. Niech wygra najcelniejszy!

Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Maszerują dzieci drogą:                                   maszerują w miejscu,

raz, dwa, raz i dwa.

Prawą nogą,                                                       wyciągają do przodu prawą nogę,

lewą nogą:                                                          wyciągają do przodu lewą nogę,

raz, dwa, raz i dwa.                                            maszerują w miejscu,

I rękami poruszają:

raz, dwa, raz i dwa,                                            maszerują w miejscu,

w prawo – lewą,                                                 lewą rękę wyciągają w prawą stronę,

w lewo – prawą,                                                 prawą rękę wyciągają w lewą stronę,

raz, dwa, raz i dwa.                                             maszerują w miejscu.

 

  • Gdzie znajduje się obrazek? – ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację na kartce papieru.

 

Rodzic wspólnie z dzieckiem odczytuje na kartce nazwy kierunków (czytanie całościowe). Dzieci, patrząc na wzór, kreślą w powietrzu, pod dyktando R. odpowiednie linie. Potem R. określa kierunki, a dziecko umieszcza na kartce kolorowe nakrętki, małe przedmioty, owoce.

Prosi dziecko o wskazanie: – prawego górnego rogu, – lewego dolnego rogu, – prawego dolnego rogu, – lewego górnego rogu. Dziecko umieszcza przedmioty w rogach kartki według poleceń R.

  • Karta pracy, cz. 3, nr 66. − Przeczytajcie z R. lub samodzielnie wyrazy: nie, tak. Połączcie je z odpowiednimi zdjęciami. − Określcie położenie obrazka przedstawiającego piłkę na kolejnych kartkach. − Rysujcie po śladach rysunków piłek

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=68

Propozycje zabaw, które pozwolą kształtować orientację przestrzenną Państwa pociech.

Marsz pod dyktando– utrwalenie stron ( z frotką na lewej ręce)

Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją Rodzica.

-Idź w prawo 2 kroki…

-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w lewo, itd.

  • Taniec części ciała- kształtowanie świadomości własnego ciała.
    Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała w rytm muzyki. Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, tułów, biodra, nogi, stopy.

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

Propozycje ćwiczeń gimnastycznych z piłką.

https://scholaris.pl/resources/run/id/109693

Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb

Przejdź do treści