Temat tygodnia: Chciałbym być sportowcem środa 31 marca 2021r
Temat dnia: Ćwiczenia sportowo-słuchowe
Dzień dobry, przedstawiam propozycje na dzisiejszy dzień.
“Każde dziecko o tym wie .
Chcesz być zdrowy -ruszaj się !
Sport to bardzo ważna sprawa,
Są reguły , jest zabawa … !:)”
Ten krótki, jakże prosty wierszyk może stanowić dla nas wstęp do rozpoczęcia z dzieckiem rozmowy właśnie na temat sportu. Spróbujcie Państwo zachęcić dziecko do swobodnej wypowiedzi na temat jego doświadczeń ze sportem. Możecie zapytać czy dziecko lubi się ruszać, jaką aktywność lubi najbardziej, a z którą ma problemy? Czy lubi rywalizację? Czy jego zdaniem przestrzeganie reguł jest potrzebne i dlaczego? Sami również możecie się zwierzyć swojemu maluchowi ze swoich osobistych doświadczeń sportowych, np. z czasów Waszego dzieciństwa. Podkreślcie, jak ważne jest uprawianie sportu dla zdrowia, prawidłowego rozwoju, a nawet samopoczucia.
- Sportowe ćwiczenia słuchowe.
Potrzebne będą: piłka, skakanka, obrazki przygotowane przez R (wykorzystujemy obrazki z wyprawki plastycznej – Karta J, K, L, Ł lub M do wyboru według możliwości dzieci).
Rodzic ma obrazki, które kolejno pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest dzielenie nazw pokazanych obrazków na sylaby (lub, w miarę możliwości , na głoski). Dzielenie na sylaby bądź głoski powinno łączyć z odbijaniem piłki o podłogę (lub jej podrzucaniem i łapaniem) – jedno odbicie, jedna sylaba/ głoska np. o-ko, o-k-o– lub ze skakaniem na skakance – jeden podskok, jedna sylaba/ głoska.
- Zabawa Podaj słowo (do zabawy potrzebna będzie piłka).
Rodzic rozpoczyna zabawę, rzucając piłkę do dziecka i wymawiając głoskę, np. u. Dziecko łapie piłkę, mówi słowo rozpoczynające się tą głoską i odrzuca piłkę do rodzica, wymawiając inną głoskę. (W razie problemu pomaga R.).
- Układanie zdań na temat wybranej dyscypliny sportowej.
W poniższych linkach umieszczone są zdjęcia różnych dyscyplin sportowych. Porozmawiajcie z dzieckiem na ich temat. Zapytajcie, czy wie na czym polegają i jaką noszą nazwę? Następnie spróbujmy ułożyć z nimi zdania i policzyć w nich ilość wyrazów.
Tablice demonstracyjne nr 69, 70.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=71
Rodzice układają zdania a dzieci liczą w nich słowa. Np.
Mężczyźni grają w piłkę ręczną (5 słów).
Siatkarze są wysocy (3 słowa).
Gimnastyk ćwiczy na drążkach (4 słowa).
W razie potrzeby pomaga rodzic (dla ułatwienia po każdym wypowiedzianym słowie dziecko wyciąga jeden paluszek i liczy słowa), potem można zrobić zamianę ról, czyli dziecko układa zdania a rodzic określa liczbę słów.
Czas na trochę ruchu, bo przecież o sporcie mowa. ,, Kto trafi?” – zabawa ruchowa. Jeśli posiadacie w domu oryginalne kręgle, to super, wystarczy je ustawić i zorganizować zawody. Jeśli nie, szukamy produktu zastępczego, np. rolki po ręcznikach papierowych, butelki po wodzie, itp. ( najlepiej 10 sztuk). Do zabawy będzie nam potrzebna jeszcze mała piłeczka i choćby szalik, który wyznaczy nam linię startu. Każdy ( dziecko, mama, tata, rodzeństwo,…) stara się strącić jak najwięcej kręgli i liczy swoje punkty. Niech wygra najcelniejszy!
Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Maszerują dzieci drogą: maszerują w miejscu,
raz, dwa, raz i dwa.
Prawą nogą, wyciągają do przodu prawą nogę,
lewą nogą: wyciągają do przodu lewą nogę,
raz, dwa, raz i dwa. maszerują w miejscu,
I rękami poruszają:
raz, dwa, raz i dwa, maszerują w miejscu,
w prawo – lewą, lewą rękę wyciągają w prawą stronę,
w lewo – prawą, prawą rękę wyciągają w lewą stronę,
raz, dwa, raz i dwa. maszerują w miejscu.
- Gdzie znajduje się obrazek? – ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację na kartce papieru.
Rodzic wspólnie z dzieckiem odczytuje na kartce nazwy kierunków (czytanie całościowe). Dzieci, patrząc na wzór, kreślą w powietrzu, pod dyktando R. odpowiednie linie. Potem R. określa kierunki, a dziecko umieszcza na kartce kolorowe nakrętki, małe przedmioty, owoce.
Prosi dziecko o wskazanie: – prawego górnego rogu, – lewego dolnego rogu, – prawego dolnego rogu, – lewego górnego rogu. Dziecko umieszcza przedmioty w rogach kartki według poleceń R.
- Karta pracy, cz. 3, nr 66. − Przeczytajcie z R. lub samodzielnie wyrazy: nie, tak. Połączcie je z odpowiednimi zdjęciami. − Określcie położenie obrazka przedstawiającego piłkę na kolejnych kartkach. − Rysujcie po śladach rysunków piłek
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=68
Propozycje zabaw, które pozwolą kształtować orientację przestrzenną Państwa pociech.
Marsz pod dyktando– utrwalenie stron ( z frotką na lewej ręce)
Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją Rodzica.
-Idź w prawo 2 kroki…
-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w lewo, itd.
- Taniec części ciała- kształtowanie świadomości własnego ciała.
Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała w rytm muzyki. Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, tułów, biodra, nogi, stopy.
https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
Propozycje ćwiczeń gimnastycznych z piłką.
https://scholaris.pl/resources/run/id/109693
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.