5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.

Temat dnia: Osoby niepełnosprawne. 3 czerwca (środa).

 .Omówienie zdjęć na tablicy demonstracyjnej nr 29 link: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-tablice.pdf

– próby nazywania rodzajów niepełnosprawności.

R.zadaje pytania dotyczące zdjęć przedstawionych na tablicy, np. pyta:

− Dlaczego kobieta porusza się z białą laską i prowadzi ją pies? (jest niewidoma i prowadzi ją pies przewodnik)

− Dlaczego biegacz w okularach trzyma się sznurka, który trzyma drugi biegacz? (trzyma się sznurka, bo jest niewidomy i biegnie ze swoim przewodnikiem.)

  • Wyjaśnienie określenia niepełnosprawność.

Osoba niepełnosprawna to taka, która nie może samodzielnie – częściowo lub całkowicie

– zapewnić sobie możliwości normalnego życia, indywidualnego i społecznego, na skutek

wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej.

  Rozmowa z dziećmi na podstawie prezentacji, filmu i tablicy demonstracyjnej nr 29

R.pyta:

− Co dla osoby poruszającej się na wózku jest przeszkodą niemożliwą do pokonania? (schody, wejście do autobusu)

− Co ułatwia osobom poruszającym się na wózku wjazd do budynku? (podjazd)

− Dzięki czemu osoby niewidome mogą nauczyć się czytać? (dzięki alfabetowi Braille’a – piśmie punktowym dla niewidomych)

− Co pomaga poruszać się osobie niewidomej? (pies przewodnik, biała laska)

– czy osoby niepełnosprawne mogą odnosić sukcesy?

-Czy powinniśmy pomagać osobom niepełnosprawnym?

 

  • Zabawa ruchowa integrująca Pomagamy sobie.

Opaska na oczy dla każdej pary.

Dziecko i rodzic stają jedno za drugim. Jedna osoba z pary określa cel, do którego chce dotrzeć, i zakłada opaskę na oczy. Druga osoba przewodnikiem, prowadzi osobę, która ma zasłonięte oczy – ręka na plecach oznacza poruszanie się prosto, dotknięcie prawego ramienia oznacza skręt w prawo, dotknięcie lewego ramienia oznacza

skręt w lewo. Po dojściu do celu następuje zamiana ról. Po zabawie dzieci mówią o swoich odczuciach podczas zabawy.

 

  • Rozmowa na temat tolerancji i akceptacji osób niepełnosprawnych.
  • R.pyta:

− Co oznacza słowo tolerancja? (akceptowanie inności innej osoby, przyjmowanie jej taką, jaka jest)

− Co oznacza słowo akceptacja? (uznanie czegoś, aprobatę, potwierdzenie czegoś, pogodzenie się z tym, czego nie można zmienić, uznanie czyichś cech)

− Czy wszyscy muszą być tacy sami?

Zadaniem  dzieci jest wykonanie rysunku bez użycia rąk. Na koniec zadania Rodzic  prosi o kilka słów refleksji.

  • Duże sprawy w małych głowach”- film edukacyjny.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=N1sTKBOs78A

 Wypowiedzi dzieci na temat ich odczuć, gdy inni nie chcą się z nimi bawić, wyśmiewają się z nich, dokuczają im itd.

 Praca plastyczna: dzieci odrysowują na kartkach swoje dłonie, podpisują swoim imieniem i przyklejają na dużym sercu- symbolizuje to podanie pomocnej dłoni osobie potrzebującej

Pozdrawiam  

 Urszula Bielecka

Przejdź do treści