5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.

Temat dnia: Moje uczucia. 2 czerwca (wtorek).

 

  • Słuchanie i nauka piosenki Dziwni goście.

https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ

 

  Zabawa Lustro emocjonalne.

Dziecko bawi się z rodzicem. Jedna osoba w parze jest lustrem, druga – przegląda się w nim. Osoba stojąca przed lustrem wyraża miną, gestem, ruchem ciała różne emocje,  a lustro je powtarza. Po chwili następuje zmiana ról.

 Zabawa emocje.

Dziecko nazywa emocje przedstawione na obrazkach buzi.

Pytamy:

− Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

− Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

− Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

− Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

− Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

− Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

 

  • Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk Moje uczucia.

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,

i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.

Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,

i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.

Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.

W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,

że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,

tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.

Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,

po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

  • Rozmowa na temat tekstu.

− Co mieszka w sercu?

− Czy zawsze jest nam wesoło?

− Czy zdarza się, że coś was smuci?

− Czy zdarza się, że coś was złości?

R.przypomina, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

 Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.

Dla każdego dziecka: kartka podzielona na pół – w lewym górnym rogu rysunek chmurki, a w prawym górnym rogu – słoneczka, kredki.

Dzieci dostają kartki podzielone na pół, z rysunkiem chmurki i słoneczka w ich rogach. Po lewej stronie kartki (chmurka) rysują to, co je smuci, a po prawej stronie (słonko) – co je cieszy. Potem dzieci siadają w kole i omawiają swoje rysunki.

 Karta pracy, cz. 4, s. 59.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladach. Kończenie rysowania rybek według wzoru. Kolorowanie ich.

  • Wprowadzenie nazwy czerwiec na podstawie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach.

Drogą do lasu

idzie już czerwiec

z wiązanką chabrów

i dzbanem czernic.

Patrzy na łąkę

mokrą od rosy:

− Już czas najwyższy

na sianokosy.

 R.pyta dzieci:

− Jak nazywa się nowy miesiąc?

− Co to są sianokosy?

− Jak wyglądają chabry?

− Wymieńcie nazwy wszystkich miesięcy, zaczynając od czerwca. 

  • Zabawa Z czego jestem zadowolony? Potrzebne będą:  duża koperta, małe karteczki

Dziecko dostaje kopertę, którą podpisuje lub ozdabia. Potem na karteczkach rysuje to, co zrobiło wczoraj dobrze, z czego jest zadowolone. Piszemy datę na karteczkach, a dziecko chowa je do koperty. Ćwiczenie to wykonujemy przez tydzień, a potem je podsumowujemy. Dziecko pokazuje karteczki i mówi, co przez tydzień robiło dobrze, z czego było zadowolone. 

Pozdrawiam  i życzę miłej zabawy!

 Urszula Bielecka

 

Przejdź do treści