5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.

Temat dnia: Co jest cięższe, a co lżejsze? 28 maja (czwartek).

  • Ćwiczenia gimnastyczne :

–  Marsz po obwodzie koła, dłonie oparte na biodrach – kciuk znajduje się z przodu, a pozostałe palce – z tyłu. (Należy zwrócić uwagę na wyprostowane plecy, wciągnięty brzuch, wysokie podnoszenie kolan).

– Swobodny bieg, na hasło: Wichura – podbieganie dziecka do ściany i przyleganie do niej plecami, ramiona ułożone w skrzydełka, brzuch wciągnięty.

– Marsz po sali, odliczenie sześciu kroków, wspięcie na palce, uniesienie ramion w górę, wdech nosem, opuszczenie ramion, wydech ustami.

–  Leżenie na brzuchu, ramiona wyprostowane (są przedłużeniem tułowia), na sygnał podniesienie głowy i rąk z szarfą nisko nad podłogą, wytrzymanie około 5 sekund, opuszczenie głowy i rąk.

– Siad prosty, podparty z tyłu, rozłożona szarfa leży na podłodze – zwijanie szarfy jedną nogą, zgiętą w kolanie, przesuwając ją palcami stopy. Potem – zmiana nóg.

– Pozycja stojąca, trzymanie szarfy za plecami jedną ręką, podniesioną do góry – łapanie szarfy od dołu drugą ręką, opuszczoną, zgiętą w łokciu, przeciąganie szarfy rękami, naśladowanie wycierania się ręcznikiem. Potem – zmiana rąk.

– Ćwiczenia w parach: siad prosty w rozkroku naprzeciw siebie, oparcie stóp o stopy rodzica, trzymanie dwóch szarf wyciągniętymi do przodu rękami (jak do przeciągania liny), naprzemienne pociąganie za szarfy przez ćwiczących, odchylanie się i pochylanie partnera.

  • Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.

– Zapoznanie z wagą szalkową. Dzieci oglądają wagę, poznają jej części. 

– Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej lub innej wagi. Klocki , miś.

Dziecko porównuję wagę (masę) misia i klocków.

 Pierwsza sytuacja.

Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – trzy klocki.

–  Co jest cięższe? Po czym to poznałeś(aś)?

– Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś(aś)?

  • Druga sytuacja.

Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – cztery klocki.

– Co jest cięższe? Co jest lżejsze?

–  Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś?

(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).

  • Trzecia sytuacja.

Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – pięć klocków.

– Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?

–  Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?

 

  • Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.

Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze. 

Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze. 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 55.

 Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.

 Zabawa ruchowa Waga.

Dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Podają sobie ręce i naprzemiennie wykonują przysiady.

 

  • Zabawy Miny i minki.

Dziecko mimiką naśladują polecenia rodzica: 

Jesteś smutny. ( układa usta w podkówkę),

Jesteś zdziwiony. ( marszczy czoło),

Jesteś przestraszony ( szeroko otwiera oczy, otwiera usta) tak jakby chciał powiedzieć głoskę O,

Dmuchaj na płomień świecy.( wykonuje głęboki wdech i wydech),

Śpij. (zamyka oczy)

 

  • Zabawa Witanie się różnymi częściami ciała.

Tamburyn.

Dziecko porusza się podskokami po wyznaczonym miejscu w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Mocne uderzenie w tamburyn jest sygnałem do zatrzymania

się. Dziecko:

– Powitaj rękami czoło.

– Powitaj rękami brzuch.

– Powitaj rękami łydki.

– Powitaj rękami stopy (łokcie, uda, plecy, uszy itd.).

 Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.

https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk

https://www.youtube.com/watch?v=y7oHy5EzApU 

W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają – na jednym wydechu – nazwy miesięcy. 

Jakie miesiące

w roku mamy?

Czy wszystkie nazwy

miesięcy znamy?

Komu nie sprawi

trudu zadanie,

niech rozpoczyna

ich wyliczanie.

Powietrza dużo

buzia nabiera

i na wydechu

nazwy wymienia:

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad,

grudzień. *

Jeśli za trudne

było zadanie,

ćwicz dalej z nami

to wyliczanie:

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.

  Pozdrawiam 

 Urszula Bielecka

 

 

 

Przejdź do treści