Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.
Temat dnia: Co jest cięższe, a co lżejsze? 28 maja (czwartek).
- Ćwiczenia gimnastyczne :
– Marsz po obwodzie koła, dłonie oparte na biodrach – kciuk znajduje się z przodu, a pozostałe palce – z tyłu. (Należy zwrócić uwagę na wyprostowane plecy, wciągnięty brzuch, wysokie podnoszenie kolan).
– Swobodny bieg, na hasło: Wichura – podbieganie dziecka do ściany i przyleganie do niej plecami, ramiona ułożone w skrzydełka, brzuch wciągnięty.
– Marsz po sali, odliczenie sześciu kroków, wspięcie na palce, uniesienie ramion w górę, wdech nosem, opuszczenie ramion, wydech ustami.
– Leżenie na brzuchu, ramiona wyprostowane (są przedłużeniem tułowia), na sygnał podniesienie głowy i rąk z szarfą nisko nad podłogą, wytrzymanie około 5 sekund, opuszczenie głowy i rąk.
– Siad prosty, podparty z tyłu, rozłożona szarfa leży na podłodze – zwijanie szarfy jedną nogą, zgiętą w kolanie, przesuwając ją palcami stopy. Potem – zmiana nóg.
– Pozycja stojąca, trzymanie szarfy za plecami jedną ręką, podniesioną do góry – łapanie szarfy od dołu drugą ręką, opuszczoną, zgiętą w łokciu, przeciąganie szarfy rękami, naśladowanie wycierania się ręcznikiem. Potem – zmiana rąk.
– Ćwiczenia w parach: siad prosty w rozkroku naprzeciw siebie, oparcie stóp o stopy rodzica, trzymanie dwóch szarf wyciągniętymi do przodu rękami (jak do przeciągania liny), naprzemienne pociąganie za szarfy przez ćwiczących, odchylanie się i pochylanie partnera.
- Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
– Zapoznanie z wagą szalkową. Dzieci oglądają wagę, poznają jej części.
– Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej lub innej wagi. Klocki , miś.
Dziecko porównuję wagę (masę) misia i klocków.
Pierwsza sytuacja.
Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – trzy klocki.
– Co jest cięższe? Po czym to poznałeś(aś)?
– Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś(aś)?
- Druga sytuacja.
Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – cztery klocki.
– Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
– Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś?
(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
- Trzecia sytuacja.
Na lewej szalce kładzie misia, a na prawej – pięć klocków.
– Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?
– Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?
- Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.
Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze.
Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
- Karta pracy, cz. 4, s. 55.
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.
Zabawa ruchowa Waga.
Dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Podają sobie ręce i naprzemiennie wykonują przysiady.
- Zabawy Miny i minki.
Dziecko mimiką naśladują polecenia rodzica:
Jesteś smutny. ( układa usta w podkówkę),
Jesteś zdziwiony. ( marszczy czoło),
Jesteś przestraszony ( szeroko otwiera oczy, otwiera usta) tak jakby chciał powiedzieć głoskę O,
Dmuchaj na płomień świecy.( wykonuje głęboki wdech i wydech),
Śpij. (zamyka oczy)
- Zabawa Witanie się różnymi częściami ciała.
Tamburyn.
Dziecko porusza się podskokami po wyznaczonym miejscu w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Mocne uderzenie w tamburyn jest sygnałem do zatrzymania
się. Dziecko:
– Powitaj rękami czoło.
– Powitaj rękami brzuch.
– Powitaj rękami łydki.
– Powitaj rękami stopy (łokcie, uda, plecy, uszy itd.).
Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.
https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk
https://www.youtube.com/watch?v=y7oHy5EzApU
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.
Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy
miesięcy znamy?
Komu nie sprawi
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.
Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad,
grudzień. *
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.