5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Święto rodziców.

Temat dnia: Mama i tata. 20 maja (środa).

  • Oglądanie przez dzieci zdjęć rodziców z ich dzieciństwa.

Porównywanie zdjęć rodziców z dzieciństwa z wyglądem dzieci. Rozmowa na temat najbliższych członków rodziny.

  • Oglądanie filmu „Moja rodzina”- przedszkole Profesora Szymona.

Link:  https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

  • Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej A ja wolę moją mamę

Link:  https://www.youtube.com/watch?v=X6ZpumEE3xs

Pewnego razu Kinga, spotkała Wikinga
Mieszkał na obrazku,
zrywał się o brzasku
I zwiedzał wielkie morza
I Kindze było go żal
A ja wolę moją mamę
Co ma włosy jak atrament
Złote oczy jak mój miś
I płakała rano dziś
Pewnego dnia Dorota,
znalazła w lesie kota
Wzięła więc go do domu,
zamiast go dać byle komu
I świetnie się bawili
I w zgodzie sobie żyli
A ja wolę moją mamę
Co ma włosy jak atrament
Złote oczy jak mój miś
I płakała rano dziś
A ja wolę moją mamę
Co ma włosy jak atrament
Złote oczy jak mój miś
Może się uśmiechnie dziś
A ja wolę moją mamę
Co ma włosy jak atrament
Złote oczy jak mój miś
Może się uśmiechnie dziś
A ja wolę moją mamę
Co ma włosy jak atrament
Złote oczy jak mój miś
Może się uśmiechnie dziś

 

  • Nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.
  • Zabawa Moja mama jest…, a mój tata jest…

Kartony z napisami Mama jest…; Tata jest…, flamaster.

Dzieci kończą zdania (poszukiwanie jak największej liczby określeń przymiotnikowych), R zapisuje określenia wokół napisów: Mama jest…; Tata jest… Wspólnie odczytują napisy (zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w określeniach mamy i taty).

  • Słuchanie wiersza.

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

 loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

  • Rozmowa na temat wiersza.
  • R.pyta:

− Kim dla dzieci jest mama i tata?

− Za co dzieci dziękują rodzicom?

  • Kończenie zdań rozpoczętych przez R.

− Moi rodzice są kochani, bo…

− Pomagam rodzicom w…

− Lubię być w domu, bo…

− Z tatą najchętniej robię…

− Z mamą najchętniej robię…

  • Aktywne słuchanie wiersza.
  • R.recytuje wiersz, a dzieci dopowiadają końcowe słowa wersów.

Mama i Tata to świat nasz… (cały),

ciepły, bezpieczny, barwny… (wspaniały),

 to dobre, czułe, pomocne(ręce)

i kochające najmocniej… (serce).

To są wyprawy do kraju… (baśni),

wakacje w górach, nad morzem, na… (wsi),

loty huśtawką, prawie do… (słońca)

oraz cierpliwość co nie ma(końca).

Kochana Mamo, Kochany… (Tato)

dzisiaj dziękować chcemy Wam… (za to),

że nas kochacie, że o nas(dbacie)

i wszystkie psoty nam… (wybaczacie).

  • Nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu.
  • Karta pracy, cz. 4, s. 44–45.
  • Łączenie pierwszych głosek z nazw rysunków. Rysowanie dla rodziców Olka i Ady prezentów, których nazwy powstały z połączenia głosek. Rysowanie po śladach.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Układamy serduszko.

Nagranie piosenki A ja wolę moją mamę dla każdego dziecka: kolorowy sznurek o długości 50–7 cm). Dzieci przy nagraniu piosenki poruszają się tanecznym krokiem po sali. W rękach trzymają kolorowe sznurki. Podczas przerwy w grze układają z nich na podłodze sylwetę serduszka. Powrót muzyki jest sygnałem do tanecznego poruszania się po sali (R może tak modyfikować ćwiczenie, by dzieci układały inne wzory).

 

Układanie zdrobnień do słów: mama, tata.

mama – mamusia, mamuśka, mamunia…

tata – tatuś, tatusiek, tatunio…

  • Wycinanie serduszek z czerwonego papieru dla mamy i taty.

Czerwony papier, nożyczki dla każdego dziecka.

  • Rodzina –karta pracy do wydrukowania

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/05/Karta-pracy-7.pdf

 Pozdrawiam  

 Urszula Bielecka

 

Przejdź do treści