Temat tygodnia: Łąka w maju.
Temat dnia: Wiosna na łące. 18 maja (poniedziałek).
- Karta pracy, cz. 4, s. 43.
Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych.
Ćwiczenia w liczeniu – utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
Dla każdego dziecka: kartoniki z liczbami, kartki, mazaki, klej.
Dzieci losują kartoniki z liczbami. Naklejają je na kartkach. Rysują pod nimi tyle przedmiotów, ile wskazuje liczba.
- Utrwalenie zwrotki piosenki Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
- Wycieczka na łąkę. Potrzebne będą lupy i kartonowe ramki (oczywiście w miarę możliwości).
- Rozmowa przed wycieczką Co nas czeka na łące? Zwrócenie uwagi, co można zobaczyć na łące. R. pyta:
- W jaki sposób można spędzać czas na łące?
- Poszukiwanie roślin i zwierząt, o których była mowa na poprzednich zajęciach.
- Opisywanie ich rzeczywistego wyglądu.
- Obserwowanie zachowania owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.
- Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.
- Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.
- Zbieranie znanych roślin w celu wykonania zielnika( koniczyna, mniszek pospolity, stokrotki, szczaw itp.)- będą potrzebne na kolejne zajęcia.
- Robienie bukietów z kwiatów.
- Tworzenie obrazków – nakładanie zabranych kartonowych ramek na wybrany fragment łąki; wypowiedzi dzieci na temat tego, co znalazło się w ramce, dlaczego wybrały właśnie to miejsce, co im się w nim podobało – dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami; podkreślanie indywidualności każdego dziecka w doborze tematu obrazka.
- Zabawy na świeżym powietrzu z wykorzystaniem skakanek,piłki.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wrażeń z wycieczki.
- R.pyta:
−− Co im się najbardziej podobało? Co je zainteresowało, zdziwiło?
−− Co najbardziej chciałyby zapamiętać?
−− Jakiego koloru było na łące najwięcej? Itp.
- Oglądanie i nazywanie przywiezionych z łąki roślin, zapamiętywanie ich nazw.
- Przygotowanie roślin do zasuszenia: układanie ich na osobnych kartkach, nakrywanie drugą kartką i wkładanie między strony grubej książki; po włożeniu wszystkich roślin obciążenie książki i pozostawienie do wyschnięcia na około dwa tygodnie. Po zakończeniu suszenia przyklejenie – z pomocą R. – roślin kawałkami taśmy przeźroczystej na kartonowe kartki, naklejenie podpisów.
- Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej – rysowanie łąki na zielonych kartkach pastelami olejnymi lub kredkami świecowymi.
- Nauka wiersza Bożeny Formy Wiosna.
Powiał wiatr majowy,
łąka zapachniała.
Świeżą koniczyną
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce mocno grzeje,
świat do życia budzi.
Dobry czas nastaje
dla zwierząt i ludzi.
Miłej zabawy
Urszula Bielecka
Comments are closed.