5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Łąka w maju.

Temat dnia: Wiosna na łące. 15 maja (piątek).  

  • Nauka trzeciej zwrotki piosenki Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

  1. Dziś na łąkę przyszła Wiosna

w kwiecistej sukience,

budzi maki i stokrotki,

jaskry i kaczeńce.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,

świeci ciepłe słońce,

w rosie kąpią się biedronki.

Wiosna już na łące!

2.Świerszcz zielone stroi skrzypce,

da dziś pierwszy koncert.

Tańczą pszczoły i motyle,

żabki i chrabąszcze.

Ref.: Ptaki…

3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,

tańczą i śpiewają,

nawet krecik wyszedł z norki,

z myszką pląsa żwawo.

Ref.: Ptaki…

 

R.na zdjęciu/ilustracji pokazuje części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki). Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np.motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania biedronki.

Dla każdego dziecka: patyki, nici (grube), narysowane wzory biedronek na czarnym i czerwonym kartonie,nożyczki,klej.

−− Przymocowanie półmetrowej nitki do każdego patyka.

−− Wycinanie wzorów.

−− Składanie czerwonego krążka na pół, rozprostowanie go, a następnie rozcięcie wzdłuż linii zgięcia.

−− Naklejanie na czarny korpus biedronki dwóch czerwonych skrzydełek.

−− Dorysowanie flamastrami (gdy klej przyschnie) kropek na skrzydełkach.

−− Przymocowanie nitki do biedronki.

  • Zabawy z biedronką.

Biedronki wykonane przez dzieci.   Uczestnicy zabawy układają biedronki na podłodze. Każdy trzyma w ręce patyczek z naprężoną nitką. Na hasło Start każde dziecko zaczyna nawijać nitkę na patyk. Zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza doprowadzi swoją biedronkę do patyka.

  • Ćwiczenia logorytmiczne Rób to, o czym mówi wiersz.

Dzieci poruszają się razem z R. zgodnie z tekstem wypowiadanego przez niego wierszyka.

Następnie poruszają się same podczas recytacji przez R.

Zrób do przodu cztery kroki,

i rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

przysiad, i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

by koledze otrzeć łzy.

 Zabawa rozwijająca koncentrację uwagi oraz umiejętność określania, kto należy do rodziny owadów: Owad czy nie?

  • Obrazki owadów, np. motyl, ćma, mucha, biedronka, mrówka, konik polny, pszczoła, osa, szerszeń, bąk, komar, chrabąszcz, żuk, ważka, wyrazy z nazwami owadów.
  • Dzieci nazywają owady, dzielą ich nazwy na sylaby, określają głoski na początku i na końcu w nazwach obrazków.
  • Dzieci siedzą na dywanie ,Rodzic wypowiada nazwy różnych zwierząt , w tym owadów. Jeśli dz. usłyszy nazwę owada to klaszcze w ręce, jeśli pojawi się nazwa innego zwierzątka dz. wykonuje pajacyki.
  • Dzieci sześcioletnie dobierają odpowiednie nazwy owadów do obrazków (wyrazy, w których występują nieznane litery pomaga odczytać R.) i odczytują je głośno.

Pozdrawiam serdecznie

 Urszula Bielecka

 

Przejdź do treści