5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Łąka w maju.

Temat dnia: Łąka w maju. Pszczoły. 14 maja (czwartek).

 

 Oglądanie filmu edukacyjnego „Z kamerą wśród pszczół” 

Odcinek 1 link: https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

Odcinek 2 link:  https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

Odcinek 3 link:  https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg

 

  • Rozmowa na temat znaczenia pszczół w życiu człowieka – na podstawie filmu edukacyjnego oraz tablicy demonstracyjnej .

− Jaką rolę odgrywają pszczoły w naturze? (Zbierają nektar z kwiatów i wydzielinę z liści zwanej spadzią. Zapylają rośliny).

− Co zagraża pszczołom? (zanieczyszczenie środowiska, choroby, środki chemiczne stosowane w rolnictwie)

− Co to jest pasieka?

− Kto to jest pszczelarz i jaka jest jego rola?

− Jakie pszczoły zamieszkują ul? (królowa, pszczoły robotnice, trutnie)

− Po czym rozpoznaje siebie pszczela rodzina? (po zapachu wydzielanym przez królową)

− Jakie zadania wypełnia w ulu pszczoła robotnica? (Sprząta, karmi larwy, robi wosk pszczeli, jest strażniczką, przynosi nektar do ula, który zamieniany jest w miód.)

− Co produkują pszczoły w ulu? (miód, pyłek kwiatowy, kit pszczeli, wosk)

  • Zapoznanie z nazwami miodu, np.: akacjowy, lipowy, wielokwiatowy, rzepakowy, spadziowy.

(Nazwa miodu pochodzi od rośliny, z której pszczoły zebrały nektar).

  • Podkreślenie wartości zdrowotnych miodu, wykorzystanie miodu w medycynie, do produkcji kosmetyków.
  • Oglądanie stroju pszczelarza, wyjaśnienie dzieciom, że strój ten chroni pszczelarza przed użądleniem pszczół.
  • Zabawa ruchowa Dzieci i pszczoła (do zabawy zapraszamy członków rodziny).
  • R.wybiera dziecko (osobę) do roli pszczoły. Dzieci biegają swobodnie po sali – łące, naśladują zbieranie kwiatów. Gdy usłyszą brzęczenie pszczoły, ustawiają się pod ścianą – uciekają do domu. Jeśli pszczoła dotknie któreś dziecko, staje się ono pszczołą. Gdy pszczoła przeleci, powracają znowu na łąkę. Zabawę powtarzamy.
  • Degustacja miodu (lub wykonanego napoju z wody, miodu i cytryny). Określanie smaku, konsystencji, koloru miodu.

•Wykonanie pracy plastycznej „Pszczoła”

 Co będzie potrzebne do stworzenia sympatycznej pszczółki?

–rolka  po papierze toaletowym,
– kolorowy papier do oklejenia rolki lub farby do ich pomalowania,
– kolorowy papier,
– pisaki lub kredki,
– klej.

Gotowy wzór pszczółki znajdziecie w linku: https://i.pinimg.com/564x/1c/26/89/1c2689092d2cdceb383144e53244b1bb.jpg

Rolki po papierze toaletowym obklejamy kolorowym papierem lub malujemy farbami – na czarno i żółto.

Gdy farba będzie wysychać, można zająć się rysowaniem, a potem wycinaniem elementów z papieru:
– pasków pszczółki
– głowy pszczółki
– skrzydeł
– oczu
– owadzich czułek

Teraz wystarczy tylko podoklejać wszystkie części do owadów. Czułki przyklejamy od wewnętrznej strony rolek. Usta rysujemy mazakiem i gotowe.

  • Nauka drugiej zwrotki piosenki Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

  1. Dziś na łąkę przyszła Wiosna

w kwiecistej sukience,

budzi maki i stokrotki,

jaskry i kaczeńce.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,

świeci ciepłe słońce,

w rosie kąpią się biedronki.

Wiosna już na łące!

2.Świerszcz zielone stroi skrzypce,

da dziś pierwszy koncert.

Tańczą pszczoły i motyle,

żabki i chrabąszcze.

Ref.: Ptaki…

3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,

tańczą i śpiewają,

nawet krecik wyszedł z norki,

z myszką pląsa żwawo.

Ref.: Ptaki… 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 42.

Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.

Pozdrawiam serdecznie

 Urszula Bielecka

 

 

Przejdź do treści