5-6 latki „Biedroneczki” – materiały do pracy zdalnej – 30 marca(poniedziałek)
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Temat dnia: Gdzie budować gniazdo?
- Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną skowronka, bociana, czajki i szpaka. Dzieci oglądają zdjęcia ptaków (internet). Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby. Powracające ptaki możecie również obejrzeć w filmiku, który Wam wcześniej polecałam.
Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.
Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…
trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam
kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianiostwo nie żałują mi tego kącika.
• Rozmowa na temat opowiadania.
−− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
−− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
−− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
−− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
−− Z czego ptaki robią gniazda?
- • Karta pracy, cz. 3, s. 62.
Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między
gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.
Odkrywanie litery j, J. drukowanej i pisanej – 5 latki
- • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 64.
Opisywanie, co przedstawia obrazek.
- Określanie pierwszych głosek w słowie jajka
i nazwach rysunków.
- Rysowanie po śladach rysunków.
- Kolorowanie wybranych rysunków.
- Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.
Odkrywanie litery j, J. drukowanej i pisanej – 6 latki
„Nowe przygody Olka i Ady”. Litery i liczby cz.2 str.52-55
- •Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka.
Zdjęcia/obrazki jajek ptaków.
R. pokazuje jajka. Rozbija jedno, omawia
z dziećmi jego budowę.
Dzieci oglądają zdjęcia/obrazki jajek różnych
ptaków (np.: przepiórki, bociana, strusia).
- • Analiza i synteza słuchowa słowa jajka.
Dzieci dzielą słowo jajka na sylaby i na
głoski. Liczą sylaby i głoski słowie jajka.
Wymieniają inne słowa, w których głoska
j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…),
na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku
(bajka, fajka, lejek…).
- • Budowanie schematu słowa jajka.
Białe kartoniki dla każdego dziecka (znajdziecie je w wyprawce plastycznej)
Dzieci układają tyle kartoników, z ilu głosek składa
się słowo; wymawiają głośno głoski, dotykając
kartoników.
- • Budowanie schematu słowa Jagoda.
Białe kartoniki dla każdego dziecka.
R. wyjaśnia, że pani Jagoda to sąsiadka
dziadka i babci Olka i Ady. Na jej stodole
od lat mają gniazdo bociany. Pani Jagoda
dostarcza też babci kurze jajka, które tak
chętnie jedzą Ada i Olek – czy to na miękko,
czy to w postaci omletu.
−−A wy w jakiej postaci lubicie jajka?
Dzieci dzielą słowo Jagoda na sylaby, a potem
na głoski. Układają z kartoników schemat
imienia.
- • Budowanie modeli słów: jajka, Jagoda.
Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki
dla każdego dziecka (wyprawka plastyczna – do wypchnięcia)
Dzieci głośno dzielą słowa: jajka, Jagoda,
na głoski.
Wymawiają głoskę j:
długo: jjjyyyy…
krótko: j, j, j, j…
Głoska j jest spółgłoską i oznaczamy ją na
niebiesko.
Pod schematami słów dzieci zaznaczają
miejsca głoski j niebieskimi kartonikami.
Czerwonymi kartonikami zaznaczają miejsca
samogłosek w słowach: jajka, Jagoda.
Pozostałe miejsca zaznaczają na niebiesko
– to spółgłoski. Porównują liczbę samogłosek
i spółgłosek w słowach: jajka, Jagoda.
- • Odkrywanie litery j, J.
Kartoniki z literami j, J dla N., kartoniki z literami
j, J dla każdego dziecka (wyprawka plastyczna)
R. pokazuje kartoniki z literami j, J. Dzieci
omawiają ich wygląd. Umieszczają litery
w odpowiednich miejscach pod modelami
słów: jajka, Jagoda.
Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej
litery.
- • Uzupełnianie wyrazów wcześniej poznanymi
literami.
Kartoniki z literami: a, k, g, o, d (dla każdego
dziecka w wyprawce plastycznej)
Dzieci umieszczają pod modelami słów
kartoniki z odpowiednimi literami. Odczytują
wyrazy: jajka, Jagoda.
- • Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 52–55.
- Nazywanie zdjęć.
- Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
- Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
- Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
- Rozwiązywanie krzyżówki.
- Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów
– nazw ptaków znanych dzieciom.
- Czytanie wyrazów powstałych z połączenia
sylab.
- Wodzenie palcem po literze j – małej
i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach,
a potem – samodzielnie.
- • Słuchanie wiadomości na temat bociana.
Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników
wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice
jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować.
Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych,
o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności.
W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się
nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych
lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu.
Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany
zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie
witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat.
Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub
na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach
wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych,
stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym.
Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami,
wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie
wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.
Propozycja pracy plastycznej
- • Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru – Bocian.
Dla każdego dziecka: kolorowy papier, kartka, klej (można wydrukować obrazek bociana)
- Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
- Omówienie budowy bociana (nogi, głowa, szyja, skrzydła, tułów, ogon).
- Określanie kolorów poszczególnych części ciała bociana.
- Wyrywanie z papieru poszczególnych części bociana i przyklejanie ich na kartce.
- Dorysowanie trawy, ewentualnie słońca i chmur.
- Wykonanie prac przez dzieci.
- Porządkowanie miejsc pracy.
- • Ćwiczenia w czytaniu – dobieranie nazw
do zdjęć (dla chętnych 6 latków)
Dla każdego dziecka: karta G (wyprawka plastyczna): zdjęcia motyla,
sasanki, krokusa, zawilca, karta O: podpisy do zdjęć.
Dziecko wycina zdjęcia i nazwy, dobiera
do zdjęć odpowiednie nazwy.
- • Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach – kwiecień.
Kwiecień nie czeka,
bardzo się spieszy,
aby na drzewach
listki rozwiesić,
pierwsze warzywa
zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem
od nas odchodzi.
R. pyta:
−− O jakim miesiącu jest wiersz? Co robi kwiecień?
−− Wymieńcie nazwy wszystkich miesięcy.
Już jutro kolejne materiały.
Pozdrawiam wszystkie dzieci i rodziców,
Urszula Bielecka.
Comments are closed.