Temat tygodnia: Moja Ojczyzna.
Temat dnia: Mieszkamy w Europie. 7 maja (czwartek).
Zapraszam w wielką podróż po krajach Europy, w którą zabierze dzieci gwiazdka z flagi Unii europejskiej. https://www.youtube.com/watch?v=h58YVP1Zvmw
- Karta pracy, cz. 4, s. 34–35.
Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym
kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki). Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą R. państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.
- Oglądanie globusa; wyjaśnienie czym jest i do czego służy; odczytywanie wspólnie z R. nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.
- Zabawa z globusem Wędrówka po świecie.
Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem przez chętne dzieci, odczytywanie
(samodzielnie lub z pomocą R.), w jakie miejsce dziecko dotarło.
Mapa europy
- Oglądanie mapy Europy. Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt. Wyjaśnienie dz., że Polska jest jednym z krajów, które należą do UNII EUROPEJSKIEJ.
Unia Europejska jest to związek między państwami europejskimi, które chcą działać wspólnie i pomagać sobie nawzajem. Unia Europejskiej ma swoją flagę, na której znajduje się dwanaście złotych gwiazdek na błękitnym tle. Gwiazdki mają znaczenie symboliczne, pokazują jedność, solidarność i harmonię między narodami Europy. Liczba gwiazdek na fladze związana jest z tym ,że początkowo do UNII EUROPEJSKIEJ należało 12 państw, a obecnie jest ich 27.
- Hymnem UE jest – Ody do radości Ludwiga van Beethovena.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=-81FpwmJAAY
Unia Europejska ma również swoja maskotkę- Syriusza. zdjęcie
- Samodzielne lub z pomocą R. odczytywanie nazw państw europejskich.
- Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta – Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.
- Rozmowa na temat Włoch.
Buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry. R. wyjaśnia, co to znaczy i w jakim języku tak brzmi powitanie. Następnie R. pokazuje Włochy na mapie Europy. Opowiada kilka ciekawostek o tym państwie. Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta. Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.
- Oglądanie folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech.
- Zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Włoch . .
- Uczenie się wybranych słów (zwrotów) z języka włoskiego.
R.. uczy dzieci kilku podstawowych zwrotów w języku włoskim:
buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry,
arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia,
mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się,
si (czyt. sij) – tak,
grazie (czyt. gracje) – dziękuję.
- Wykonanie wspólnie z dziećmi pizzy (oczywiście dla chętnych).
- Zadanie dla 6- Latków.
Dla każdego dziecka: wyrazy z poznanymi literami, kartki, kredki.
Dzieci losują wyrazy, naklejają je na kartkach i rysują nad nimi odpowiednie przedmioty
(rośliny, zwierzęta), których nazwy odczytały.
- Zachęcam do wydrukowania dzieciom maskotki Unii Europejskiej- Syriusza i pokolorowania jej zgodnie z polskimi barwami lub wykonania flagi Unii Europejskiej.
Kolorowanka flagi: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/flaga-unii-europejskiej/
Pozdrawiam serdecznie
Urszula Bielecka
Comments are closed.