5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Moja Ojczyzna.

Temat dnia: Stolica, Wisła, syrenka. 5 maja (wtorek). 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 30−31.

Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.

  • Utrwalenie wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?

. Czy wiesz, kim jesteś?

To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

biało – czerwone.

Ojczyste godło

orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

mazurka dźwięki,

no i stolica

miasto syrenki.

  • Układanie zdań z podanymi słowami. Wyrazy: stolica, Wisła, syrena.

Dzieci losują wyrazy, odczytują je ( 6-latk samodzielnie ) i układają zdania z odczytanymi słowami (5- latkom pomaga rodzic).

 Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.

Przygotowane przez R. kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością

wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.

  • Określanie, ile wody jest w butelce.
  • R.stawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pyta dz.: Ile jest wody w butelce –

dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.

  • Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.

Butelki z różną ilością barwionej wody.

R.ustawia butelki na stoliku przed dziećmi.

−− Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.

−− Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.

−− Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.

  • Zapoznanie z miarą płynów.
  • R.pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.
  • Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga –wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.

Butelki z wodą, kubek.

Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).

  • Karta pracy, cz. 4, s. 32–33.

Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.

Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy.

R.wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek.

  • Dzieci oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom

w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dzieci wypijają sok ze szklanek. Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej. Czytanie z R. lub samodzielnie pojemności butelek.

  • Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
  • Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.

Dla każdego dziecka butelka plastikowa.

Każde dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń R.:

−− połóżcie butelkę przed sobą, za sobą,

−− połóżcie ją po waszej prawej stronie, po waszej lewej stronie,

−− turlajcie butelkę po podłodze. 

  • Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło.

Dla każdego dziecka wyprawka, karta 22, nożyczki, czerwona farba, pędzel, korona.

  • Wycinanie z karty rysunku godła, dorysowanie korony na głowie orła i pomalowanie godła na czerwono, tak aby kształt orła został biały.
  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 75 5- latki. Kolorowanie klocków – klocki tego samego kształtu powinny być w takim samym kolorze.
  • Utrwalanie piosenki Syrenka.

https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs

Nauka pierwszej zwrotki piosenki na zasadzie echa muzycznego. Osłuchanie z pozostałymi.

  • Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale.

Dla każdego dziecka przymocowane do cienkich patyczków niebieskie paski karbowanej

bibuły. Dzieci nabierają powietrze nosem, następnie powoli wypuszczają je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.

 

Pozdrawiam

Urszula Bielecka

Przejdź do treści