5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.

Temat dnia: Małe miasteczko. 27 kwietnia (poniedziałek).

Szanowni Rodzice

Dzieci poznały już wszystkie literki zaplanowane do wprowadzenia na tym etapie edukacji. Zachęcam do założenia dzieciom zeszytów w wąską linię( z linią pomocniczą) oraz zeszytów w kratkę, w których dzieci będą mogły utrwalać pisownię poznanych liter i cyfr. Proponuję aby w górnej części kartki  dzieci narysowały obrazek (przedmiot), którego nazwa zaczyna się na daną głoskę np. jeśli dziecko będzie utrwalało literkę  A ,to rysuje np. arbuz itp. W przypadku pisania cyfr, jeśli dziecko ćwiczy cyfrę  np.1 to u góry kartki rysuje 1 przedmiot np. 1 piłkę itp. Pod rysunkiem piszemy dziecku na początku każdej linijki wzór danej litery ( małą i wielką) lub cyfry  dalej dzieci kontynuują samodzielnie. Bardzo proszę o zwracanie uwagi na prawidłowy kierunek pisania liter i cyfr.

 

Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.

Zdjęcia, obrazki, albumy itp., przedstawiające miejscowość, w której dzieci mieszkają.Dzieci rozpoznają miejsca. Następnie pod kierunkiem R. prowadzą swobodne rozmowy na temat miejsc, w których mieszkają, adresów zamieszkania i adresu przedszkola. Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają.

  • Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).

https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8O

  1. Są na całym świecie miasteczek tysiące

i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

tam domki, łąki, pola, rzeczki.

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.

Tutaj swoje mam radości i troski.

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!

Taki to mój mały cud!

  1. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

a w trzecim cicho płyną chmurki.

Ref.: A ja mieszkam…

  1. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.

Ja także kocham miejsce swoje.

Ref.: A ja mieszkam…

  • Rozmowa na temat piosenki.
  • R. Pyta:

− O jakim miejscu jest piosenka?

− Jakie ono jest?

− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?

  • Określanie nastroju piosenki (wesoła czy smutna)
  • Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.

 Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

  • Rozmowa na temat wiersza.
  • R. pyta:

− Jak wygląda małe miasteczko?

− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

  • Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

Napisy: Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.

R.  umieszcza na kartonie napisy. Dzieci podają określenia, samodzielnie lub z pomocą

R., i układają je (6-latki), jeśli potrafią. Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało

hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób(duże miasto).

 Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.

Zadaniem dzieci na spacerze jest:

−− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,

−− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,

−− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,

−− poznawanie nazw mijanych ulic,

−− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego. 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 20.

Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

  • Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.

Dzieci zamieniają nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).

  • Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków..

Dzieci budują różne domy z klocków. Następnie porównują powstałe budowle, wykorzystują następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dzieci zachęcają do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukują jak największej liczby argumentów przekonujących potencjalnych klientów do zainteresowania się danym budynkiem.

Pozdrawiam

Urszula Bielecka

 

 

Przejdź do treści