5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.

Temat dnia: Hodowla hiacyntów. 23 kwietnia (czwartek).

Karta pracy, cz. 4, s. 18.

Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach.

Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling.

  • Słuchanie i nauka wiersza Bożeny Formy Dbaj o przyrodę.

Kochamy naszą planetę,

przecież na niej mieszkamy,

chcemy, by była piękna,

dlatego o nią dbamy.

Nie zaśmiecamy lasów,

w nich żyją zwierzęta,

to nasi przyjaciele,

każdy z nas o tym pamięta.

Chcemy mieć czystą wodę

w jeziorach i oceanach,

chcemy, by słońce świeciło

na czystym niebie dla nas.

 Założenie hodowli hiacyntów.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 19.

Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich  rozszyfrowywanie. Dzieci podają, jakie czynności należy wykonać:

−− przygotować doniczkę z ziemią,

−− włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,

−− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,

−− podlewać hiacynta co kilka dni.

Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.

  • Założenie hodowli przez dzieci (w zależności od możliwości , może to być dowolna roślinka).Cebulki hiacyntów,  ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatka, doniczka.Dzieci otrzymują doniczki, ziemię, cebulki hiacyntów. Nabierają ziemię łopatkami do doniczek, wsadzają cebulki. Częściowo je przykrywają, podlewają wodą z konewki i umieszczają na parapecie okna. Przez następne dni obserwują rozwijające się hiacynty. 
  • Zabawa badawcza – oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra.

Słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek.

Dzieci brudzą wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie. R. pokazuje sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśnia dzieciom, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe.  Podkreśla konieczność oszczędzania wody.

R. przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki R. odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą R. nakłada na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dzieci wlewają brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie. Patrzą, jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).

  • Burza mózgów – W jaki sposób można oszczędzać wodę?
  • Rysowanie na temat: Jaki piękny jest świat!

Dla każdego dziecka: wyprawka, karty do wypchnięcia – ze zwierzętami, z owocami, warzywami, roślinami, kredki, kartka.Dzieci przedstawiają na rysunku piękno przyrody – roślin, zwierząt, wykorzystując obrazki zwierząt i roślin. Potem omawiają swoje prace.

Pozdrawiam  serdecznie

Urszula Bielecka

 

Przejdź do treści