5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.

Temat dnia: Ochroń przyrodę. 22 kwietnia (środa).

Wyjaśnianie słów lasy to płuca Ziemi.

R wyjaśnia, że lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.

  • Zabawa graficzna – Drzewko.

Kartka z rysunkiem konturu drzewa (dla każdego dziecka).

Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem drzewa. W zależności od kształtu

drzewa wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami (rozłożyste drzewa, dąb).

Film edukacyjny- Strażnicy Ziemi

https://www.bing.com/videos/search?q=filmy+ekologiczne+dla+dieci+you+tube&&view=detail&mid=26827EBD6A2F7B55987B26827EBD6A2F7B55987B&&FORM=VDRVRV

  • Zabawa dydaktyczna – Co zanieczyszcza powietrze?

Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, napisy: tak, nie.

  1. rozkłada obrazki przedstawiające: różne środki lokomocji, zakłady

z dymiącymi kominami, zanieczyszczającymi powietrze, oraz przedmioty służące

dzieciom do zabawy. Dzieci oglądają obrazki i  pod napisem tak kładą te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza (np. rower, deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka), a pod napisem nie – pozostałe (fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa). R. uświadamia dzieciom, że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.

Teraz zapraszam do obejrzenia filmu RECYCLING- MAMO TATO CO WY NA TO?

https://www.youtube.com/watch?v=6erEdBj_v00 

Zabawa dydaktyczna – Segregujemy śmieci.

Opakowania po różnych materiałach, pudełko, worki do segregacji odpadów ( niebieski, zielony, żółty)

R. przygotowuje pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dzieci zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je według materiału, z jakiego zostały wykonane, umieszczają w odpowiednich workach. Rodzic podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Przypomina pojęcie recyklingu.

Pojemnik (lub worek) niebieski – papier,

pojemnik (lub worek) zielony – szkło,

pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne.

  • Praca plastyczna Segregujemy śmieci.

Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 21, klej, nożyczki, kredki.

  • Oglądanie rysunków pojemników służących do segregowania śmieci.
  • Wycinanie z karty elementów pojemników.
  • Kolorowanie pojemników na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci, jakie należy do nich wrzucać (przedstawione na rysunkach).
  • Składanie i sklejanie pojemników zgodnie z instrukcją.
  • Wykonanie prac przez dzieci.
  • Porządkowanie miejsc pracy.
  • Karta pracy, cz. 4, s. 16.

Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zadań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 17.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach. Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.

Nauka rymowanki  Bożeny Formy:

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,

segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:

do żółtego butelki, szkło do zielonego,

gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

Pozdrawiam  serdecznie

Urszula Bielecka

Przejdź do treści