5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.

Temat dnia: Jak dbać o przyrodę. 21 kwietnia (wtorek). 

  Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.

Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody.

Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.

 Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych.

  • Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących. Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.

Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna – karta H, karta I, nożyczki.

Dzieci dostają karty, wycinają kwiaty. R. ma przygotowane kartoniki, na których będzie kodował wraz z dziećmi cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:

−− wielkość, np. sylwetki człowieka, większa i mniejsza,

−− kolor, np. plamy: różowa, żółta, czerwona,

−− kształt – obrazek róży, pierwiosnka.

R. mówi i pyta:

− Przyjrzyj się kartom. Co jest na nich przedstawione?

− Jak można je rozdzielić?

(Dzieci podają różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów).

− Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej – małych kwiatów.

− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? (Np. małą sylwetą człowieka).

− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? (Np. większą sylwetą człowieka). Dzieci zsuwają karty. R. pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (małe lub duże), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

− Rozłóżcie karty według kolorów.

− Jak zaznaczycie na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (Np. plamami w danym kolorze). Dzieci zsuwają karty. R. pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czerwone plamy), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

− Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów.

− Jak zaznaczylibyście na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie? (Rysunkiem tulipana, róży, pierwiosnka).

Dzieci zsuwają karty. R. pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (rysunek kwiatu tulipana, róży, pierwiosnka), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę. Teraz R. sprawdza, czy dzieci potrafią wyróżnić wskazane cechy kart. Pokazuje kartonik z zakodowaną cechą, a dzieci wybierają odpowiednie karty. R. wybiera karty, a dzieci mają wskazać kartonik z odpowiednią cechą i ją nazwać. Dopiero kiedy R upewni się, że dzieci potrafią wyróżnić i nazwać cechy obrazków, może  przystąpić do ćwiczeń w wyróżnianiu dwóch cech jednocześnie.

  • Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie.

Wycięte wcześniej z wyprawki kartoniki z kwiatami (dla każdego dziecka).

R. pokazuje jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana.

R. wybiera karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży).

Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.

Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?

Dla każdego dziecka: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce.

  • Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.
  • Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza

z balonów w kierunku własnych twarzy.

  • Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka

z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.

  • Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.
  • Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.
  • R. wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
  • Oglądanie albumów, książek przedstawiających roślinność Polski. Oglądanie mapy Polski, wskazywanie na niej dużych obszarów leśnych, np. Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy. wracanie uwagi na rolę lasów.
  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 74. 6-latki

Opowiadanie o tym, co się dzieje na obrazku. Rysowanie w prawym górnym rogu słoneczka, w lewym górnym rogu – chmurki, w prawym dolnym rogu – żabki, a w lewym dolnym rogu – kwiatka.

 

Na zakończenie zdjęcie makiety wiejskiego podwórka, którą wykonała Wasza koleżanka Kamilka Karaś. Brawo za kreatywność!!!  

Pozdrawiam 

Urszula Bielecka

Przejdź do treści