5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.

Temat dnia: Strażnicy przyrody. 20 kwietnia (poniedziałek).

Słuchanie piosenki  Ziemia, wyspa zielona. https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc

Nie warto mieszkać na Marsie,
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam to każdemu.

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić.

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy ptakom śpiewać.

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

  • Rozmowa na temat jej treści, wypowiedzi dzieci o tym, co można spotkać na Ziemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.

 

 Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody.

  • Oglądanie zdjęć wybranych drzew – liściastych i iglastych.

Dzieci oglądają zdjęcia drzew, nazywają je, porównują wygląd.

  • Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?

Karton w kształcie drzewa, mazak.

Dzieci podają swoje skojarzenia ze słowem las. R. zapisuje je na kartonie w kształcie drzewa, wokół hasła: Las to… ułożonego z liter i odczytanego wspólnie z dziećmi lub odczytanego samodzielnie przez 6-latki.

  • Poznawanie (przypomnienie) ogólnej budowy drzewa.  R. układa przed dziećmi poszczególne kartonowe elementy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi. Dzieci nazywają części drzewa. Układają je na tablicy we właściwej kolejności. Określają, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
  • Karty pracy, cz. 4, s. 12–13.

Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody. Kolorowanie rysunków zwierząt.

− Co robiły dzieci w lesie?

− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

− Jak wy zachowujecie się w lesie?

 

 Odkrywanie litery h, H.   5- latki

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie

do czytania, pisania, liczenia, s. 72.

  • Opisywanie, co przedstawia obrazek.
  • Określanie pierwszych głosek w słowie hamak i nazwach rysunków.
  • Rysowanie po śladach rysunków.
  • Kolorowanie wybranych rysunków.
  • Zaznaczanie liter h, H w wyrazach.

 

 Odkrywanie litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej 6-latki

  • Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – hamak.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70.

R. pyta:

−W czym leżał Olek?

−Czy przyjemnie jest leżeć w hamaku?

  • Analiza i synteza słuchowa słowa hamak.

Dzieci dzielą słowo hamak na sylaby oraz na głoski. Liczą, ile w słowie jest sylab i ile

głosek. Wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie wymieniają inne słowa rozpoczynające

się głoską h (herbata, hotel, huta…) oraz mające ją w środku (juhas, bohater…).

  • Budowanie schematu słowa hamak.

Białe kartoniki dla każdego dziecka.

Dzieci  układają tyle kartoników, ile głosek słyszą w słowie hamak, wymawiają głoski

głośno, dotykając kolejnych kartoników.

  • Budowanie schematu słowa Hubert.

Białe kartoniki dla każdego dziecka.

  1. wyjaśnia, że Hubert to kolega Ady. Dzieci dzielą imię na sylaby i na głoski.

Układają schemat imienia Hubert.

  • Budowanie modeli słów: hamak, Hubert.

Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka.

Dzieci głośno wymieniają głoski w słowach: hamak, Hubert. Potem określają rodzaj

głoski h, mówiąc ją długo: hhhyyyy

krótko: h, h, h, h

Głoska h jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.

Pod schematami słów: hamak, Hubert, zaznaczają miejsca głoski h na niebiesko.

Wskazują pozostałe spółgłoski i zaznaczają je na niebiesko. Pozostałe głoski – samogłoski

– oznaczają czerwonymi kartonikami.

  • Odkrywanie litery h, H.

Kartoniki z literami h, H dla każdego dziecka.

R. pokazuje litery h, H: małą i wielką. Dzieci określają ich wygląd. Następnie umieszczają

kartoniki z literami pod modelami słów: hamak, Hubert. Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.

  • Umieszczanie kartoników z poznanymi wcześniej literami pod modelami słów: hamak, Hubert.

Kartoniki z literami: u, b, a, m, k, e, r, t (dla każdego dziecka).

Dzieci układają kartoniki z poznanymi wcześniej literami pod modelami słów: hamak,

Hubert. Odczytują powstałe wyrazy.

  • Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70–73.
  • Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.
  • Zaznaczanie na niebiesko liter h, H w wyrazach.
  • Czytanie sylab i krótkiego tekstu.
  • Skreślanie co drugiej litery w ciągu liter.
  • Odczytanie hasła z pozostałych liter.
  • Uzupełnianie zdań obrazkami odszukanymi wśród naklejek.
  • Wodzenie palcem po literze h – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter h, H po śladach, a potem–samodzielnie. 
  • Rozmowa na temat: Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?

Zielony karton, mazak.

Dzieci podają propozycje, a R. zapisuje je na zielonym kartonie. Na koniec dzieci – na znak, że zgadzają się z tym, co jest napisane – odbijają na kartonie swoje dłonie maczane w farbie. Przykładowe propozycje dzieci:

Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…

Pozdrawiam 

Urszula Bielecka

Przejdź do treści