Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.
Temat dnia: Strażnicy przyrody. 20 kwietnia (poniedziałek).
Słuchanie piosenki Ziemia, wyspa zielona. https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc
Nie warto mieszkać na Marsie,
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam to każdemu.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.
Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.
Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.
- Rozmowa na temat jej treści, wypowiedzi dzieci o tym, co można spotkać na Ziemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.
Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody.
- Oglądanie zdjęć wybranych drzew – liściastych i iglastych.
Dzieci oglądają zdjęcia drzew, nazywają je, porównują wygląd.
- Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?
Karton w kształcie drzewa, mazak.
Dzieci podają swoje skojarzenia ze słowem las. R. zapisuje je na kartonie w kształcie drzewa, wokół hasła: Las to… ułożonego z liter i odczytanego wspólnie z dziećmi lub odczytanego samodzielnie przez 6-latki.
- Poznawanie (przypomnienie) ogólnej budowy drzewa. R. układa przed dziećmi poszczególne kartonowe elementy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi. Dzieci nazywają części drzewa. Układają je na tablicy we właściwej kolejności. Określają, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
- Karty pracy, cz. 4, s. 12–13.
Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody. Kolorowanie rysunków zwierząt.
−− Co robiły dzieci w lesie?
−− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
−− Jak wy zachowujecie się w lesie?
Odkrywanie litery h, H. 5- latki
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 72.
- Opisywanie, co przedstawia obrazek.
- Określanie pierwszych głosek w słowie hamak i nazwach rysunków.
- Rysowanie po śladach rysunków.
- Kolorowanie wybranych rysunków.
- Zaznaczanie liter h, H w wyrazach.
Odkrywanie litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej 6-latki
- Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – hamak.
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70.
R. pyta:
−−W czym leżał Olek?
−−Czy przyjemnie jest leżeć w hamaku?
- Analiza i synteza słuchowa słowa hamak.
Dzieci dzielą słowo hamak na sylaby oraz na głoski. Liczą, ile w słowie jest sylab i ile
głosek. Wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie wymieniają inne słowa rozpoczynające
się głoską h (herbata, hotel, huta…) oraz mające ją w środku (juhas, bohater…).
- Budowanie schematu słowa hamak.
Białe kartoniki dla każdego dziecka.
Dzieci układają tyle kartoników, ile głosek słyszą w słowie hamak, wymawiają głoski
głośno, dotykając kolejnych kartoników.
- Budowanie schematu słowa Hubert.
Białe kartoniki dla każdego dziecka.
- wyjaśnia, że Hubert to kolega Ady. Dzieci dzielą imię na sylaby i na głoski.
Układają schemat imienia Hubert.
- Budowanie modeli słów: hamak, Hubert.
Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka.
Dzieci głośno wymieniają głoski w słowach: hamak, Hubert. Potem określają rodzaj
głoski h, mówiąc ją długo: hhhyyyy…
krótko: h, h, h, h…
Głoska h jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.
Pod schematami słów: hamak, Hubert, zaznaczają miejsca głoski h na niebiesko.
Wskazują pozostałe spółgłoski i zaznaczają je na niebiesko. Pozostałe głoski – samogłoski
– oznaczają czerwonymi kartonikami.
- Odkrywanie litery h, H.
Kartoniki z literami h, H dla każdego dziecka.
R. pokazuje litery h, H: małą i wielką. Dzieci określają ich wygląd. Następnie umieszczają
kartoniki z literami pod modelami słów: hamak, Hubert. Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.
- Umieszczanie kartoników z poznanymi wcześniej literami pod modelami słów: hamak, Hubert.
Kartoniki z literami: u, b, a, m, k, e, r, t (dla każdego dziecka).
Dzieci układają kartoniki z poznanymi wcześniej literami pod modelami słów: hamak,
Hubert. Odczytują powstałe wyrazy.
- Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70–73.
- Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.
- Zaznaczanie na niebiesko liter h, H w wyrazach.
- Czytanie sylab i krótkiego tekstu.
- Skreślanie co drugiej litery w ciągu liter.
- Odczytanie hasła z pozostałych liter.
- Uzupełnianie zdań obrazkami odszukanymi wśród naklejek.
- Wodzenie palcem po literze h – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter h, H po śladach, a potem–samodzielnie.
- Rozmowa na temat: Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?
Zielony karton, mazak.
Dzieci podają propozycje, a R. zapisuje je na zielonym kartonie. Na koniec dzieci – na znak, że zgadzają się z tym, co jest napisane – odbijają na kartonie swoje dłonie maczane w farbie. Przykładowe propozycje dzieci:
Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.