Temat tygodnia: Wielkanoc.
Temat dnia: Śmigus- dyngus.10 kwietnia (piątek)
Karta pracy, cz. 3, s. 78.
Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.
- Kolorowanie rysunku koszyczka wielkanocnego.
Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta K, kredki, mazaki.
Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
- Wypowiadanie się dzieci na temat: Jakie zwyczaje kojarzą się wam ze świętami?
Wypowiedzi dzieci; zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.
- Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.
- Rozmowa na temat wiersza.
−− Co to jest śmigus-dyngus?
−− Co to znaczy staropolski obyczaj?
−− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
- Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.
- Karta pracy, cz. 3, s. 79.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
- Karta pracy, cz. 3, s. 80.
Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.
Kochani Życzę Wam
aby nadchodzące Święta Wielkanocne
napełniły Wasze serca radością i nadzieją,
a chwile spędzone w gronie najbliższych
dodawały otuchy i pozwalały
przezwyciężyć wszystkie trudności.
Pozdrawiam serdecznie
Urszula Bielecka.
Comments are closed.