5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Wielkanoc.

Temat dnia: Śmigus- dyngus.10 kwietnia (piątek) 

 Karta pracy, cz. 3, s. 78.

Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.

  • Kolorowanie rysunku koszyczka wielkanocnego.

Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta K, kredki, mazaki.

 Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

  • Wypowiadanie się dzieci na temat: Jakie zwyczaje kojarzą się wam ze świętami?

Wypowiedzi dzieci; zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.

  • Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!  

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miała zmokniętą.

  • Rozmowa na temat wiersza.

− Co to jest śmigus-dyngus?

− Co to znaczy staropolski obyczaj?

− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?  

  • Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.

Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 79.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 80.

Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.

Kochani Życzę Wam

aby nadchodzące Święta Wielkanocne

napełniły Wasze serca radością i nadzieją,

a chwile spędzone w gronie najbliższych

dodawały otuchy i pozwalały

przezwyciężyć wszystkie trudności.  

 Pozdrawiam  serdecznie

Urszula Bielecka.

Przejdź do treści