Temat tygodnia: Wielkanoc.
Temat dnia: Potrawy z jajek. 9 kwietnia (czwartek)
Karta pracy, cz. 3, s. 76.
Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek). Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.
Zabawy badawcze – Wokół jajka.
- Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.
Jajka: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Dzieci oglądają jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki),
porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają
przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
R. rozbija przed dziećmi jajko, dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. R. zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
R. pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie R. wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
- Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
- Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je
kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
- Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól
(około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
- Poznanie ciekawostek na temat pisanek.
Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo- -marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
- Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki.
Dzieci są pisankami. Delikatnie turlają się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.
Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?
- Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
- Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.
Jajka – surowe i ugotowane.
- Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?
Pomalować, ugotować, usmażyć itp.
- Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.
- Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.
Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie lub pasta jajeczna.
Dzieci, po umyciu rąk i włożeniu fartuszków, dzielą jajka na połowy, wkładają do miseczki, dodają odcedzony zielony groszek konserwowy, kładą na wierzchu majonez i posypują całość pokrojonym przez R. szczypiorkiem lub kroją drobno jajka, wkładają je do miseczki, wrzucają pokrojony przez R. szczypiorek, dodają odrobinę śmietany i majonezu, trochę solą i mieszają. Przygotowują też kromki dowolnego pieczywa i smarują je masłem. Obie potrawy mogą być doskonałym pomysłem na rodzinną kolację
- Pamiętajcie o uporządkowaniu miejsca pracy. Smacznego!
- Zabawa słowna – Składamy życzenia.
Kartki świąteczne z życzeniami.
R. czyta życzenia zapisane na kartkach świątecznych. Dzieci je omawiają (czego sobie życzą ludzie). Potem próbują układać życzenia.
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
Potrzebna będzie pocięta na części kartka świąteczna.
Dzieci dostają pocięte na części kartki świąteczne. Układają je w całość.
- Karta pracy, cz. 3, s. 77.
Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie sylab (lub głosek).
Jeśli macie ochotę obejrzyjcie sobie program telewizyjny Domowe przedszkole o świątecznych zwyczajach- Wielkanoc.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.