Witam Was Smerfiki.
Oglądanie okazów przyrody przez lupę.
Liście, gałęzie drzew: liściastego i iglastego, szyszki, kora, lupy.
Rodzic pokazuje takie okazy przyrody, jak: liście, gałązki: drzewa liściastego i drzewa iglastego, szyszki, kora. Dzieci oglądają je przez lupę, dotykają ich, wąchają je, nazywają. Razem z Rodzicem rozmawiają, jakie one są: duże, małe, chropowate, gładkie, twarde, miękkie.
Ćwiczenia logopedyczne.
Lusterko dla dziecka. Rodzic daje dziecku lusterko, demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie, np.: Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie). W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywania warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę. Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami. Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami. Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwonego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci dotykają językiem każdego zęba. Słuchanie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu i śpiewu ptaków). https://www.youtube.com/watch?v=ZESbEePErKA Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami, słuchają muzyki relaksacyjnej. Na koniec Rodzic pyta, dokąd przeniosła dzieci ta muzyka, z jakim miejscem im się skojarzyła. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa. Zdjęcia drzew, o których jest mowa w wierszu oraz zdjęcie jałowca. Wstał poranek, mgłę przegonił i zatrzymał się nad lasem. Lubił patrzeć się na drzewa i rozmawiać z nimi czasem. Ale co to? Awantura! Buk z modrzewiem się pokłócił. – Pan mnie kłuje! Tak nie można! Niech pan sobie igły skróci. Świerk zaś żale miał do brzozy: – Pani słońce mi zasłania! – A pan wcale nie jest lepszy i nikomu się nie kłania! – Całą wodę dąb wypija! Wszystko pewnie przez te liście! – Mój jałowcu – nie przesadzaj, nie masz racji, krzewie, oczywiście! Młoda sosna głos zabrała: – Skończcie, proszę, kłótnie, spory. Lepiej żyjmy sobie w zgodzie, tak jak było do tej pory. Mała jestem – każdy widzi. Tutaj się bezpiecznie czuję. Pośród was tak rosnę sobie. Nic mi przez to nie brakuje. Drzewa aż się zawstydziły. Przeprosiły się czym prędzej. A na koniec obiecały: już nie będzie kłótni więcej!
Rozmowa na podstawie wiersza. Rodzic zadaje pytania do wiersza. – Które drzewa są wymienione w wierszu? – O co kłóciły się drzewa? – Kto je pogodził? – Co powiedziała młoda sosna? – Jak zareagowały drzewa? Zapoznanie z budową drzewa. Duży szary arkusz papieru, mazaki. Rodzic rysuje na dużym szarym arkuszu drzewo iglaste i drzewo liściaste z podziałem na jego części: korzenie, pień i koronę drzewa. Omawia każdą część drzewa i mówi, do czego ona służy. Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne), pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami, korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne. Zabawa bieżna Slalom między drzewami. Rodzic pokazuje trasę biegu. Dzieci naśladują ją – biegają, omijając drzewa slalomem. Po pokonaniu trasy slalomu następuje chwila odpoczynku, polegająca na wciągnięciu powietrza nosa, a potem wypuszczeniu ustami. Trasę slalomu można powtarzać kilka razy, wykonując ćwiczenia oddechowe. Miłej Zabawy Mariola Wnuk
|
Comments are closed.