SMERFY

Witam Was Smerfiki.

Oglądanie okazów przyrody przez lupę.

Liście, gałęzie drzew: liściastego i iglastego, szyszki, kora, lupy.

Rodzic pokazuje takie okazy przyrody, jak: liście, gałązki: drzewa liściastego i drzewa iglastego, szyszki, kora. Dzieci oglądają je przez lupę, dotykają ich, wąchają je, nazywają. Razem z Rodzicem rozmawiają, jakie one są: duże, małe, chropowate, gładkie, twarde, miękkie.

 

Ćwiczenia logopedyczne.

 

Lusterko dla dziecka.

Rodzic daje dziecku lusterko, demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie, np.:

Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich roz­ciągnięcie).

W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywa­nia warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.

Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.

Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.

Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwo­nego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci doty­kają językiem każdego zęba.

Słuchanie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu i śpiewu ptaków).

https://www.youtube.com/watch?v=ZESbEePErKA

Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami, słuchają muzyki relaksacyjnej. Na koniec Rodzic pyta, dokąd przeniosła dzieci ta muzyka, z jakim miejscem im się skojarzyła.

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa.

Zdjęcia drzew, o których jest mowa w wierszu oraz zdjęcie jałowca.

Wstał poranek, mgłę przegonił

i zatrzymał się nad lasem.

Lubił patrzeć się na drzewa

i rozmawiać z nimi czasem.

Ale co to? Awantura!

Buk z modrzewiem się pokłócił.

– Pan mnie kłuje! Tak nie można!

Niech pan sobie igły skróci.

Świerk zaś żale miał do brzozy:

– Pani słońce mi zasłania!

– A pan wcale nie jest lepszy

i nikomu się nie kłania!

– Całą wodę dąb wypija!

Wszystko pewnie przez te liście!

– Mój jałowcu – nie przesadzaj,

nie masz racji, krzewie, oczywiście!

Młoda sosna głos zabrała:

– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.

Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,

tak jak było do tej pory.

Mała jestem – każdy widzi.

Tutaj się bezpiecznie czuję.

Pośród was tak rosnę sobie.

Nic mi przez to nie brakuje.

Drzewa aż się zawstydziły.

Przeprosiły się czym prędzej.

A na koniec obiecały:

już nie będzie kłótni więcej!

 

Rozmowa na podstawie wiersza.

Rodzic zadaje pytania do wiersza.

– Które drzewa są wymienione w wierszu?

– O co kłóciły się drzewa?

– Kto je pogodził?

– Co powiedziała młoda sosna?

– Jak zareagowały drzewa?

Zapoznanie z budową drzewa.

Duży szary arkusz papieru, mazaki.

Rodzic rysuje na dużym szarym arkuszu drzewo iglaste i drzewo liściaste z podziałem na jego części: korzenie, pień i koronę drzewa. Omawia każdą część drzewa i mówi, do czego ona służy. Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne), pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami, korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne.

Zabawa bieżna Slalom między drzewami.

Rodzic pokazuje trasę biegu. Dzieci naśladują ją – biegają, omijając drzewa slalomem. Po pokonaniu trasy slalomu następuje chwila odpoczynku, polegająca na wciągnięciu powietrza nosa, a potem wypuszczeniu ustami. Trasę slalomu można powtarzać kilka razy, wykonując ćwiczenia oddechowe.

Miłej Zabawy

Mariola Wnuk

 

 

 

 

Przejdź do treści