Witam Was Starszaki.
Oto materiały do pracy w domu.
Termin: 7.04.2020 (wtorek), tydzień 2
Temat tygodnia:Wielkanoc
Dzień 2: Liczenie pisanek
Mam nadzieję, że podobały się Wam wczorajsze slajdy przedstawiające zwyczaje wielkanocne. Żeby utrwalić je sobie jeszcze bardziej, posłuchajcie wiersza Pawła Beręsewicza Wielkanoc.
Jajko z napisem „Pisanka Janka”
to była, przyznam, niespodzianka,
bo u nas w domu aż do tej pory
każdy malował jajka we wzory.
Ale poza tym, jak się wydaje,
nie ucierpiały stare zwyczaje:
Były palemki, serdeczne słowa,
spacer, życzenia, babka drożdżowa,
a w śmigus‐dyngus po dwóch minutach
wszystkim świątecznie chlupało w butach.
• Powiedzcie, o jakich zwyczajach jest mowa w wierszu? Czy ten wierszyk wydaje się Wam smutny czy raczej jest wesoły, a może jest w nim coś śmiesznego? Co?(,,świąteczne chlupanie w butach”)
• Rozmowa o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie jajek.
Pytamy:
− Jaki jest najważniejszy symbol świąt wielkanocnych? (Jajko).
− Co symbolizuje jajko? (Życie, radość, zmartwychwstanie Jezusa).
A czy wiecie, że w dawnych czasach jajka barwiono na jeden kolor, bez żadnych zdobień, nie używano sztucznych barwników kupionych w sklepie, ale wykorzystywano łupiny cebuli, sok z buraków, pędy zbóż. Popularne sposoby zdobienia jajek to zdobienie woskiem, kolorowym sitowiem lub włóczką (które nazywano oklejankami).
• Zabawa Turlamy jajeczka.
Będą nam potrzebne kasztany lub orzechy. Zabawę wygrywa osoba , której kasztan lub orzech poturla się dalej.
• Rozmowa na temat: Do czego wykorzystujemy jajka?
Dzieci podają propozycje potraw, których składnikiem jest jajko.
• Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
• Rytmiczny podział słów kojarzących się z Wielkanocą. Np.: pi-san-ki, kra-szan-ki, o-kle-jan-ki, ba-ra-nek, ma-zu-rek…
• Wybrzmiewanie ostatnich sylab z nazw słów kojarzących się z Wielkanocą. Np.: Wielkanoc (-noc), mazurek (-rek)…
• Wybrzmiewanie pierwszych głosek z nazw słów kojarzących się z Wielkanocą. Wielkanoc (w), mazurek (m), żurek (ż)…
Zajęcia 1• Praca plastyczna– Pisanka.
Dla każdego dziecka: kartka, farbki plakatowe lub akwarele (jeśli nie dysponujecie – mogą być po prostu kredki).(0 Jeśli macie możliwość, wydrukujcie gotową pisankę i pomalujcie ją wg, uznania,jeśli nie, namalujcie ją sami. Opowiedzcie rodzicom, dlaczego użyliście właśnie takich kolorów.
Zajęcia 2. Ćwiczenia z pisankami.
• Oglądanie różnych pisanek. Wskazywanie takich samych. Pisanki o różnych wzorach. Oglądamy pisanki. Omawiamy znajdujące się na nich wzory.(internet np.: Pisanki wielkanocne 2020)
• Ćwiczenia z pisankami.
Do zajęć można przygotować pisanki: 5 żółtych, 4 niebieskie, 6 zielonych i 4 czerwone.(jęśli nie macie papieru kolorowego możecie je zrobić z gazety lub zastąpić np.klockami).
W pierwszym koszyczku jest 6 pisanek zielonych i 4 czerwone. Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku?
W drugim koszyczku jest 5 żółtych pisanek i 4 niebieskie.
Ile pisanek jest w drugim koszyczku?
Liczenie pisanek w koszyczkach.
• Układanie zapisów matematycznych.
Pierwszy koszyczek 6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek
Drugi koszyczek 5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek
• Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach. 10 > 9
• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 62–63. (turkusowa książeczka)
• Liczenie figur po lewej stronie i po prawej stronie.
Porównywanie ich liczby, wpisywanie odpowiednich liczb i znaków.
• Wykonywanie działań samodzielnie lub z pomocą N.
Wpisywanie odpowiednich liczb.
• Zabawy na świeżym powietrzu
• Karty pracy ,cz.3,s.73
Rysowanie pisanek po śladach.
Narysuj po prawej stronie karty takie same pisanki, jakie są po lewej.
Na jutro przygotujcie sobie papier kolorowy, klej, nożyczki, rolki po papierze toaletowym, okrągłe jednorazowe talerzyki papierowe, kubki plastikowe,wydmuszki.(w zależności co macie w domu)
Jeśli macie ochotę pochwalić się swoimi pracami lub zadaniami w kartach pracy, literkami możecie zrobić zdjęcie i wysłać mi je sms-em lub na WhatsApp-a. Będzie mi bardzo miło ;).
Do zobaczenia jutro. Ściskam Was mocno.
Bożena Lachowska
Comments are closed.