Witam moje Starszaki

Oto materiały do pracy w domu

Termin: 22.04. 2020 ( środa), tydzień 4

Dzień 3: Ochroń przyrodę

1. Wyjaśnianie słów Lasy to płuca Ziemi.

Nawiązujemy do zajęć z poprzedniego dnia, wyjaśniamy dzieciom, że lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.

• Zabawa graficzna – Drzewko.

Kartka z rysunkiem konturu drzewa, które musimy przygotować wcześniej. Kontur może mieć kształt trójkąta- wtedy będzie to drzewo iglaste lub owalu, koła- wtedy będzie to drzewo liściaste. Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem drzewa. W zależności od kształtu drzewa wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami (rozłożyste drzewa liściaste, np. dąb).

• Zabawa dydaktyczna – Co zanieczyszcza powietrze?

Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, zakłady z dymiącymi kominami, zanieczyszczającymi powietrze, oraz przedmioty służące dzieciom do zabawy oraz buźki: smutnej i uśmiechniętej. Dzieci oglądają obrazki. Jeśli to, co oglądają nie ma wpływu na zanieczyszczenie powietrza (np. rower, deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka)-pokazują buźkę uśmiechniętą, a jeśli zanieczyszcza środowiska – pokazują buźkę smutną (fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa). Uświadamiamy dzieciom, że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.

2. Ćwiczenie plastyczne – Segregujemy śmieci.

Zanim zaczniecie tę część zajęć, jeszcze raz posłuchajcie piosenki. Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci)

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

• Segregowanie opakowań.

Opakowania po różnych materiałach, pudełko. Przynosimy pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dzieci zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je według materiału, z jakiego zostały wykonane.

• Zabawa Do jakiego pojemnika?

Obrazki pojemników do segregowania odpadów. Pokazujemy dzieciom obrazki specjalnych pojemników, których używa się do segregowania odpadów, i wyjaśniamy, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreślamy znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnia pojęcie recyklingu.

Pojemnik (lub worek) niebieski – papier, pojemnik (lub worek) zielony – szkło, pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne.

Praca plastyczna Segregujemy śmieci.

Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 21, klej, nożyczki, kredki.

• Oglądanie rysunków pojemników służących do segregowania śmieci.

• Wycinanie z karty elementów pojemników.

• Kolorowanie pojemników na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci, jakie należy do nich wrzucać (przedstawione na rysunkach).

• Składanie i sklejanie pojemników zgodnie z instrukcją.

• Wykonywanie prac przez dzieci.

• Porządkowanie miejsc pracy.

Zabawy na świeżym powietrzu.

Karta pracy, cz. 4, s. 16.

Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zadań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.

• Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiatek rośnie.

Dzieci w siadzie skrzyżnym. Tułów pochylają do przodu, dłonie układają na podłodze. Na hasło: Kwiatek rośnie, dzieci powoli prostują tułów. Na hasło: Kwiatek wyciąga się do słońca – wyciągają ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie, dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.

Karta pracy, cz. 4, s. 17.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach. Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.

Tyle na dziś. Życzę wam miłego popołudnia. Do zobaczenia jutro.

Bożena Lachowska

Przejdź do treści