SMERFY

Witam Was Smerfiki .

Święta coraz bliżej. Nieodłącznym elementem Świąt jest koszyczek wielkanocny. Dzisiaj dowiemy się co znajduje się w takim koszyczku.

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.

Rodzic  recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania. Dziecko mówi swoje rozwiązanie  .

To w nim leżą na serwetce

jajka malowane,

a pośrodku, obok chlebka,

spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

  • Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

 

Rodzic  prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość (można użyć obrazka który przedstawia koszyczek wielkanocny z zawartością). Dziecko nazywa znajdujące się w nim przed­mioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i po­myślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszycz­ka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

Posłuchaj wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc

 

 Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,

bo to poniedziałek lany!

 

Teraz odpowiedz na pytania dotyczące wiersza, który przed chwilą usłyszałeś.

Z czego robi się pisanki?

Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

Co robimy w lany poniedziałek?

Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej Jajka na łyżce.

Duże łyżki, jajka ugotowane na twardo,  skakanka.

Za pomocą skakanki proszę  wyznaczyć miejsca startu i mety. Zadanie dzieci polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

Brawo udało się, a jeśli nawet komuś spadło to nic się nie stało , przecież było ugotowane na twardo.

Ćwiczenia plastyczne.

Proszę pokoloruj koszyczek i jajka w koszyczku. Postaraj się aby jajka miały różne kolory. Policz jajka w koszyczku.

 

Życzę miłej zabawy.

Do zobaczenia jutro.

Pozdrawiam

Mariola Wnuk

 

 

 

Przejdź do treści