4-5 latki „Leśne Duszki” – materiały do pracy zdalnej – 3 kwietnia(piątek) Temat tygodnia: Wiosenne powroty. 5-LATKI Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Sąsiad szpak. Zapoznanie z wyglądem szpaka.
Dzieci wskazują na zdjęciu części ciała świadczące o tym, że szpak to ptak.
Omawiają wygląd szpaka (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami).
Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie.
W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami.
Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów
samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki
i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie. Opowiadanie Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Sąsiad szpak. Książka (s. 56– 57).Dziecko słucha opowiadania, ogląda ilustracje.
Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była
zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować.
Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to
ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.
– Na kogo dzwonisz? – spytał.
– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.
– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.
Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.
– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.
– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego
sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy,
powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie
– szepnął.
Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny
ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale
z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym
słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy.
Rozglądał się na wszystkie strony.
Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi,
i przefrunął do budki.
– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.
– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.
– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.
– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.
– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.
– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła
do obserwatorów pracowitego szpaczka.
– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki
wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.
– Stara się – zauważyła Ada.
Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!
Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?
– Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek,
ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.
Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:
– Kradną mój rower!
Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie,
rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady.
Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek…
milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym
spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy
artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.
– Miau – miauknął jak kot i odleciał.
– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia.
Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.
– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.
Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?
Rozmowa na temat opowiadania.
− Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?
− Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?
− Gdzie założył gniazdo szpak?
− Jakie odgłosy naśladował szpak?
− Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?
− Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?
− Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?
Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 56–57).Dziecko słucha tekstu czytanego przez R.
Karta pracy, cz. 3, s. 69. Rysowanie po śladach linii – od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazywanie ptaków. Oglądanie piór wybranych ptaków – bociana, wilgi, kukułki, czajki.
Karta pracy, cz. 3, s. 70–71. Liczenie żab. Wskazywanie dwóch takich samych par żab. Kolorowanie ich. Wyklaskiwanie podanego rytmu i powtarzanie tekstu za R.
Karta pracy, cz. 3, s. 71. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
4- LATKI
Karta pracy, cz. 1, nr 28.
Dzieci: czytają z Rodzicem tekst wyrazowo-obrazkowy (R. czyta wyrazy, a dziecko podaje nazwy obrazków).Rozmowa kierowana na podstawie tekstu. − Dokąd wybrali się Olek i Ada z dziadkiem? Co zobaczyli na spacerze w parku? Dzieci: kończą rysować ptaki według wzoru.
Rozwiązywanie zagadek. Dziecko– odgaduje nazwę ptaka i wskazują odpowiedni obrazek.
Pióra biało-czarne, buciki czerwone; uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone.(bocian)
Ten ptaszek, co w górze robi kółka, nazywa się… (jaskółka)
Kiedy słyszę, że coś ćwierka, to już wiem, że chodzi o… (wróbelka)
Siedzi ptaszek na buku i powtarza: kuku, kuku.(kukułka)
Dzieci 4-5- letnie
Rozwijanie percepcji słuchowej – Dzięcioł stuka w drzewo. Rodzic wyklaskuje albo uderza np. klockiem o klocek kilka dźwięków (do pięciu lub więcej). Dzieci liczą uderzenia, wybierają z pojemnika odpowiednią liczbę klocków i układa je przed sobą. Rodzic sprawdza wykonanie zadania. Następnie dzieci mówią, ile razy dzięcioł zastukał w drzewo, i dla utrwalenia tyle samo razy klaszczą w dłonie.
Ćwiczenia oddechowe- Turlaj jajko. Piłeczki pingpongowe, słomki. Rodzic i dziecko siadają naprzeciwko siebie przy stole. Zadaniem jest podawanie sobie piłeczki- jajeczka, dmuchając na nią przez rurkę.
Ćwiczenia plastyczne – Ptasie gniazdka. Podkładka dla dziecka, plastelina w różnych kolorach. Dziecko lepi z plasteliny na podkładkach ptasie gniazdka z jajeczkami. Mówi, ile jajeczek znajduje się w gniazdku.
Wychowawca Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.