Leśne Duszki

 4-5 latki                                    5 maja (wtorek)

Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.

Temat dnia: Miejsca, które znam. 

Rozmowa na temat miejsc w swojej miejscowości, które należy odwiedzić.                                                                                      R. zachęca do bliższego poznania swojej miejscowości. Dzieci wypowiadają się na temat swojego miejsca zamieszkania.

− Z czego znany jest nasz region?

− Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?

− Co się wam najbardziej podoba?

− Czego chcielibyście się dowiedzieć o swoim regionie?

  1. Są na całym świecie miasteczek tysiące

i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

tam domki, łąki, pola, rzeczki.

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.

Tutaj swoje mam radości i troski.

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!

Taki to mój mały cud!

  1. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

a w trzecim cicho płyną chmurki.

Ref.: A ja mieszkam…

  1. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.

Ja także kocham miejsce swoje.

Ref.: A ja mieszkam…

5 latki

Karta pracy, cz. 4, s. 21.

Dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem.

 

 Zabawy z kostkami.

Dwa zestawy dużych kostek. W pierwszym zestawie – przeznaczonym do dodawania – kostki mają zaklejone sześć kropek, puste pole będzie liczone jako zero. W drugim zestawie – przeznaczonym do odejmowania – jedna kostka jest bez zmian, a druga ma kropek: sześć, siedem, osiem, dziewięć i dwa razy po dziesięć.

  • Dodawanie z użyciem kostek.

Dzieci rzucają kolejno dwiema kostkami z pierwszego zestawu. Po wyrzuceniu liczą oczka. Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 5 i 4 to 9. (pięć dodać cztery to dziewięć).

 

  • Odejmowanie z użyciem kostek.

Dzieci kolejno rzucają kostkami. Najpierw tą z większą liczbą oczek, a potem tą drugą. Liczą oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Od liczby kropek z pierwszej kostki odejmują liczbę kropek z drugiej kostki.

Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 10 odjąć 6 to 4.

  

  • Ćwiczenie oddechowe Rodzina.

Szablony domu i członków rodziny, słomki.

Dzieci zajmują miejsca przy stole, na którym znajduje się wycięty z kolorowych kartek szablon domu oraz członków rodziny. Zadaniem każdej osoby jest przeniesienie za pomocą słomki szablonów członków rodziny na szablon domu.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 22.

Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku. 

 

 4-latki

 Zabawa matematyczna ,, liczenie pięter ”

Pomoce: klocki Lego lub drewniane  Dziecko układa fundament – parter dla wieży, a następnie buduje wieże z kolorowych klocków, licząc piętra używają liczników porządkowych: pierwsze, drugie, trzecie itd…

,, Od najmniejszego do największego” – zabawa matematyczna

Pomoce: 3 sylwety papierowych domów różnej wielkości.

 

 

Rodzic rozkłada sylwety domów różniących się wielkością i prosi by dziecko wskazało najmniejszy dom, największy dom.

Dziecko układa domki rosnąco – od najmniejszego do największego. Przykleja je na kartce, głośno nazywa domki „mały- śedni-duży”

Zabawa „Numerujemy domy” – rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników porządkowych.

Pomoce: rysunek domów przy ulicy, koła.

Zadaniem dziecka jest liczenie domów, a następnie numerowanie ich za pomocą kół (w zakresie ich umiejętności).

4-5 latki

,, Dróżka do domu” — zabawa ruchowa z elementem skoku.

Rodzic wyznacza na dywanie miejsce ,,dom” do którego dziecko skacząc ma dotrzeć od wyznaczonego miejsca. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Propozycja pracy plastycznej

 Spróbuj narysować/namalować/ wyciąć z papieru kolorowego swój dom. Najlepiej wyjdź z dorosłym przed swój dom i zaobserwuj:

  • Czy twój dom jest parterowy czy piętrowy? Ile ma pięter?
  • Spróbuj policzyć ile ma drzwi wejściowych, czy tylko jedne czy więcej?
  • Postaraj się policzyć ile dom ma okien?
  • Zapytaj rodzica, ile dom ma kominów?
  • Sprawdź, czy dom ma balkon, a jeśli tak, to ile ich ma?
  • Zaobserwuj, jaki kolor mają ściany domu.
  • Znajdź swoje ulubione miejsce wokół domu i pomyśl, kogo chciałbyś zaprosić, żeby mu to miejsce pokazać.

ZAPAMIĘTAJ JAK NAJWIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW I SPRÓBUJ SWÓJ DOM PRZEDSTAWIĆ NA KARTCE PAPIERU.

Pozdrawiam

Małgorzata Jastrząb

Przejdź do treści