Leśne Duszki

Temat tygodnia:  Moja ojczyzna                  27 kwietnia(poniedziałek)                                                                                                                                      Temat dnia: Zakochany w syrenie

Drogie dzieci! W tym tygodniu tematy zajęć będą dotyczyć Polski, czyli naszej ojczyzny, naszego kraju. Będziemy obchodzić święta, ważne dla małego i dużego Polaka. Dzień Flagi -2 maja i Święto Konstytucji 3 maja, które odbędzie się 3 maja. Poznacie tradycje związane                          z obchodzeniem świąt państwowych. Zapoznacie się z wygładem mapy Polski. Zapoznacie się z  legendą i historią, powstania naszego kraju     i stolicy, czyli miasta Warszawa. Utrwalicie nazwy i wygląd symboli narodowych.

Oglądanie widokówek, książek, albumów o Warszawie. Dz. opisują charakterystyczne miejsca Warszawy.

Dzieci podają nazwę kraju, w którym mieszkają, kończą zdanie Polska to… R. zapisuje propozycje dziecka na konturze mapy Polski. Ozdabianie napisu Polska według własnego pomysłu.

  • Ćwiczenia poranne
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop – bęc.

Dzieci maszerują w różnych kierunkach po sali. Na hasło: Hop wyskakują w górę, a na hasło: Bęc – przykucają. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzą do marszu.

  • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.

Dzieci wspinają się na palce, wyciągają ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonują siad klęczny, przyciskają głowę do kolan – starają się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.

  • Ćwiczenia nóg Jak sprężynka.

Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie uderzeń R. w bębenek.

  • Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?

Dzieci dotykają prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymują chwilę w tej pozycji.

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Zakochany w syrenie.

  • Oglądanie mapy Polski.

Dzieci oglądają mapę. R. wyjaśnia, co oznaczają poszczególne kolory. Odszukują Wisłę, Bałtyk i Warszawę (R. pomaga w razie problemów). R. wskazuje miejscowość zamieszkania dzieci.

  • Słuchanie opowiadania. Książka (s. 72–73).

Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.

− Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała.

− Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa.

− Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki.

− Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek.

− Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą.

− Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy – zaproponowała Ada.

− Chcę.

Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:

− W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy…

− Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków.

Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:

− To będzie rybak. Ma na imię Wars.

− Ja mam go udawać?

− Tak.

− I co mam robić? – zapytał Olek.

− Masz być zakochany – wyjaśniła Ada.

− Ja?

– Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.

− A co by się stało, gdyby usłyszeli?

− Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą.

− Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też. Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę.

− Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała.

− Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek.

− Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!

− Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły.

− Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada.

Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:

− Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.

− Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?

− Olek.

− Przecież się bawimy! – przypomniała Ada.

− No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?

− Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.

− Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.

− Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie!

− Żegnaj! – powiedział Olek.

− Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada.

− Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek.

Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę. Ada opowiadała dalej:

− Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy –zakończyła.

− Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela.

− Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.

− Ale chcę iść jeszcze raz.

− Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.

  • Rozmowa na temat opowiadania:

− O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?

− Kto pomógł jej przedstawić legendę?

Wspólne opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.

 

5-latki Karta pracy, cz. 4, s. 29.

Rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal.

  • Czytanie tekstu w książce. Książka (s. 72–73).

Słuchanie tekstu czytanego przez lub R.

Zabawa ruchowa Statki płyną po rzece. Piłka. W zabawie uczestniczą członkowie rodziny. R. pyta: Jakie znacie duże rzeki w Polsce?

Ustawiamy się (siadamy) w rzędzie – Jesteśmy rzekami: Odrą bądź Wisłą, po których płyną statki– piłka. Podajemy ją z rąk do rąk nad głowami. Ostatnia osoba z rzędu, która dostanie piłkę, przechodzi na jego początek i statki płyną dalej.

 

Zabawa ruchowa Od gór do morza. Mapa Polski.

R. zaprasza dzieci na wycieczkę. Wskazuje na mapie Polski:

– góry – dzieci naśladują wspinanie się po górach,

– miasto – dzieci spacerują i rozglądają się,

– morze – dzieci kładą się na dywanie i naśladują pływanie.

 

4- LATKI Karta pracy, cz. 2, nr 43. Dzieci: oglądają zdjęcia,

− odczytują podpisy z R. (R. czyta wyrazy, a dzieci mówią nazwy zdjęć),

− mówią, które z tych miejsc chciałyby odwiedzić,

− rysują budynki po śladach.

Słuchanie piosenki Syrenka (sł. i muz. Krystyna Gowik). Rozmowa na temat tekstu piosenki.

  1. Stoi Syrenka nad Wisłą

i patrzy na rzeki fale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

To nie jest żywa Syrenka,

to pomnik Warszawę chroni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica

ciągle Syrenkę zachwyca.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp

swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:

Chlup! Chlup! Chlup!

  1. Kiedyś prawdziwa Syrenka

w falach tej rzeki mieszkała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Złapali ją w sieć rybacy,

spać poszli, bo nocka była,

lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Ref.: Nasza Warszawa…

III. I odtąd dzielna Syrenka

ze swojej wielkiej wdzięczności

postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Jest herbem miasta Warszawa,

stolicy naszego kraju.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

Ref.: Nasza Warszawa…

− Co to jest stolica?

− Jak nazywa się stolica Polski?

− Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?

− O kim opowiada piosenka?

− Czy znacie legendę o Syrence?

− Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?

− Co to jest herb?

  • Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego. Próby śpiewu pierwszej zwrotki.

 

Odnajdywanie obrazka z polską flagą.

Obrazki z flagami różnych państw, w tym obrazki z flagami Polski i Monako. Dziecko odnajduje wśród nich flagę Polski. Następnie poszukuje obrazka, który bardzo przypomina flagę Polski. Wskazują różnice.

  • Układanie z białych i z czerwonych prostokątów flagi Polski.

Biały prostokąt i czerwony prostokąt dla każdego dziecka (np. 1 cm x 3 cm). Dzieci układają z prostokątów sylwetę flagi Polski. Kończą wypowiadane przez R. zdanie: Flaga Polski jest…(biało-czerwona).

 

Piękny jest nasz kraj – twórcza zabawa plastyczna.

  • Wybieranie spośród obrazków zdjęć (wyciętych z kolorowych czasopism) różnych zakątków naszego kraju tych, które dzieciom podobają się najbardziej. Omawianie, co one przedstawiają; uzasadnianie swojego wyboru.

Obrazki/zdjęcia wycięte z czasopism.

  • Zagadki pantomimiczne Co można tam robić?

Mapa Polski.

R. pokazuje na mapie określone rejony Polski: góry, jeziora, las, morze. Tłumaczy co można robić w tych miejscach. Dziecko odgaduje, gdzie może przebywać R.

  • Wykonanie pracy plastycznej. Zdjęcia lub obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, farby, kredki, pastele olejne, kartki, klej.

Zaproponowanie wykonania obrazka przedstawiającego miejsca, które dzieciom się podobają, z jednoczesnym uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu.

  • Pokaz i omówienie sposobu wykonania pracy. Naklejanie pośrodku kartki zdjęcia lub obrazka (wyciętych z kolorowych czasopism) wybranego przez dziecko; dorysowywanie – według pomysłów dzieci – z każdej strony kredkami, farbami brakujących elementów w taki sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.

5-latki

Rebus fonetyczny – Skąd pochodzą dzieci? R. pokazuje sylwety chłopca i dziewczynki (Ady i Olka – okładka książeczki), prosi, aby dzieci odgadły, z jakiego kraju oni pochodzą. Dzieci różnicują pierwsze głoski w nazwach przedmiotów przedstawionych na obrazkach, łączą je po przypomnieniu wszystkich podanych głosek przez R. i odgadują nazwę kraju, Np.: parasol, oko, lody, sanki, kot, agrest – Polska.

Zabawa Rozwijamy zdania. Obrazek szarego kota pijącego mleko z niebieskiej miski.

R. pokazuje obrazek kota pijącego mleko z niebieskiej miski. Podaje zdanie i mówi, że dodając kolejne słowa będziemy rozwijali je. Np.:            Kot pije mleko.                                                                                                                                                                                                                                Brązowy kot pije mleko.                                                                                                                                                                                                          Brązowy kot pije mleko z miski.                                                                                                                                                                                              Brązowy kot pije mleko z niebieskiej miski.                                                                                                                                                                              Potem R. może pokazać inne obrazki, podaje proste zdania, a dzieci podając słowa – rozwijają je.

Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb

 

 

Przejdź do treści