Leśne Duszki

4-5 latki Dbamy o przyrodę                    22 kwietnia (środa)

Dzień dobry Leśne Duszki. Dzisiaj – 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. To wyjątkowe święto. Z roku na rok stan naszej planety ulega pogorszeniu. Lasy płoną, Lodowce topnieją a Wyspa Śmieci na Oceanie Spokojnym jest kilkukrotnie większa od Polski.

Obejrzyjcie filmik: “W kontakcie z naturą” Przypomnijcie sobie jak należy postępować, aby pomóc naszej planecie. Zasady segregacji śmieci. Jak postępować, by nie zagrażać i nie niszczyć środowiska.

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

Zastanówcie się, jakie działania podejmowane przez Was w domku, możecie nazwać “ekologicznymi”?


Gdzie wrzucamy niepotrzebny papier, a gdzie niepotrzebne butelki?

https://learningapps.org/watch?v=pgvqvh97n20&fbclid=IwAR07gQshrYaWIbzGmiUmJKZKbHliZTNawS08F1dFSB-s8-iKuJ6TK2o56tU

Tekst Bożeny Formy:

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,

segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:

do żółtego butelki, szkło do zielonego,

gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

R. pokazuje dzieciom obrazki specjalnych pojemników, których używa się do segregowania odpadów, i wyjaśnia, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnia pojęcie recyklingu.

Pojemnik (lub worek) niebieski – papier, jest miękki, da się go drzeć, daje się zgniatać.

pojemnik (lub worek) zielony – szkło,  jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.

pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne. Plastik to potoczna nazwa tworzywa sztucznego – materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele czynników chemicznych.

5-latki

  • Praca plastyczna Segregujemy śmieci.

Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 21, klej, nożyczki, kredki.

  • Oglądanie rysunków pojemników służących do segregowania śmieci.
  • Wycinanie z karty elementów pojemników.
  • Kolorowanie pojemników na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci, jakie należy do nich wrzucać (przedstawione na rysunkach).
  • Składanie i sklejanie pojemników zgodnie z instrukcją.
  • Wykonanie prac przez dzieci.
  • Porządkowanie miejsc pracy.

Karta pracy, cz. 4, s. 16. Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zadań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 17. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach. Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.

4- latki

Wyprawka, karta nr 24, kredki, naklejki. Dzieci:

− kończą rysować pojemniki na segregowane śmieci właściwymi kolorami,

− kolorują je zgodnie z kolorami konturów,

− przyklejają obok każdego z nich odpowiedni rodzaj śmieci, jakie należy do niego wrzucać, zgodnie z instrukcją.

Podczas pracy R. rozmawia z dziećmi o tym, co właśnie wykonują. R. zadaje pytania: Co by było, gdyby zabrakło pojemników na śmieci? Co by było, gdyby ludzie nie segregowali śmieci do pojemników?

Karta pracy, cz. 2, nr 41. Dzieci:

− oglądają obrazki,

− nazywają kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,

− mówią, jakie śmieci do nich wrzucamy,

− łączą liniami obrazki z odpowiednimi koszami,

− kolorują odpowiednio kosze: pierwszy – na zielono, drugi – na żółto, trzeci – na niebiesko.

Popatrzcie przez okienko razem z Mamusią/Tatusiem i złóżcie życzenia matce Ziemi 🙂 Nie zapomnijcie posłać jej buziaczka 🙂 Zaśpiewajcie refren piosenki (jeśli nie udało się nauczyć, nic się nie dzieje – po prostu jej wysłuchajcie).

 

Pozdrawiam serdecznie

Małgorzata Jastrząb

 

Przejdź do treści