Dzień dobry.
Na początku chciałabym przekazać informację dotyczącą przesłanych przez was prac domowych. O wynikach zostaniecie poinformowani do końca tego tygodnia. Proszę osoby, które nie wysłały mi jeszcze tej pracy, o jak najszybsze przesłanie.
Temat dzisiejszej lekcji: It is smallest than…
Dzisiaj skupimy się na zagadnieniu gramatycznym jakim jest stopień wyższy przymiotników.Wspominałam wam już kiedyś o tym, notatkę macie też w zeszycie, a dziś postaramy sobie trochę odświeżyć tamte informacje.
GRAMATYKA:
Przymiotnika w stopniu wyższym używamy , aby porównać dwie osoby, rzeczy itp. pod względem jakiejś cechy.
Nie chcę wam tłumaczyć ogromu informacji związanych z tworzeniem stopnia wyższego. Te informacje zostaną wam przekazane w klasie czwartej łącznie ze stopniem najwyższym. Dzisiaj tylko krótko.
Otwórzcie podręcznik str.73, ćw.3 W tabelce macie wybrane przymiotniki w stopniu wyższym. Zwróciliście zapewne uwagę, że mają one charakterystyczną końcówkę – ER. Są też pewne zmiany związane z pisownią, ale dziś o tym też ne będzie :). Ma być OGÓLNIE. Znaczenie podanych przymiotników:
bigger ( większy ) – smaller ( mniejszy )
shorter ( krótszy ) – longer ( dłuższy )
slower ( wolniejszy ) – faster ( szybszy )
colder ( chłodniejszy ) – warmer ( cieplejszy )
higher ( wyższy ) – lower ( nizszy )
Jeżeli chcę kogoś z kimś porównać, coś z czymś porównać, to po takim przymiotniku w stopniu wyższym używam słowa – THAN (niż)
np. mam na myśli osobę o imieniu Adam i osobę o imieniu Jakub. Chcę te osoby porównać pod względem ich wzrostu.
Patrząc na nich obu widzę, że to Jakub jest wyższy , więc powiem- JAKUB IS TALLER THAN ADAM.
Słowo taller – znaczy wyższy ( tall – to forma podstawowa tego przymiotnika, taller- to stopień wyższy tego przymiotnika ).
W zadaniu 3 macie 3 zdania w chmurkach.
1. Mój rower jest szybszy niż rower Snapa.
2. Styczeń jest chłodniejszy niż Maj.
3. Chomik jest mniejszy niż kot.
Mając już jakąś wiedzę o stopniu wyższym przymiotnika, prosze wykonajcie ćwiczenie 4. Przepiszcie swoje zdania do zeszytu.
Ćwiczenie 5 str. 73 ( podręcznik). Napiszcie 4 pory roku i dopasujcie do każdej jedno z formułowań z kolorowej karteczki.
spring –
summe r-
autumn –
winter –
ZESZYT ĆWICZEŃ: ćw. 2 str. 90 oraz ćw. 4 str. 91
Pozdrawiam Was !
E. Majowicz
Comments are closed.