Dzień dobry. Temat: Adverbs – Przysłówki.
Proszę ok. godziny 15 sprawdzić oceny za writing oraz test. Krótkie wyjaśnienie dotyczące pisania: podałam wam informacje, które należało umieścić w swoim wypracowaniu, brak tych informacji ( mimo bogatego słownictwa ) oznaczało – nie zgodne z poleceniem. Takie osoby mają obniżone oceny.( jedne więcej – bo brak jakiejkolwiek informacji, którą prosiłam umieścić, inne mniej, w zależności do ilu informacji nawiązali ). Testu nie przesłało mi kilka osób, co oznacza zero w rubryce za test, jedna osoba się spóźniła z przesłaniem , zaledwie 4 godziny. Jeżeli jesteśmy w szkole i macie angielski na 2 godzinie lekcyjnej, to czy przychodzicie na 5 żeby napisać test, bo wcześniej nie mogliście? Ja zmieniłam czas pisania testu na waszą prośbę, ale to nie wystarczyło. Zawsze przed wysłaniem czegoś sprawdzajcie czy wszystko jest widoczne, nie ucięło nic i Bardzo Ważne – trzeba sprawdzić co się wysyła, żeby np. zamiast testu nie wysłać przepisu na biszkopt.
NOTATKA:
Przysłówki w języku angielskim można podzielić na następujące grupy, zależne od ich znaczenia oraz funkcji w zdaniu
Adverbs of Frequency czyli przysłówki częstotliwości. Odpowiadają na pytanie „jak często?” (how often?). Pokazują jak często odbywa się dana czynność.
Do najpopularniejszych przykładów przysłówków częstotliwości należą: seldom (rzadko), always (zawsze), never (nigdy), often (często), once (raz), twice (dwa razy), occasionally (okazjonalnie) etc.
Adverbs of Time czyli przysłówki czasu. Odpowiadają na pytanie „kiedy?” (when?). Pokazują kiedy dana czynność ma miejsce.
Do najczęściej spotykanych należą: today (dzisiaj), tomorrow (jutro), yesterday (wczoraj), soon (wkrótce), now (teraz), then (potem) etc.
Adverbs of Manner czyli przysłówki sposobu. Określają jak czynność została wykonana czy zrealizowana. Odpowiadają na pytanie „jak?”(how). Najbardziej popularne to: well (dobrze), badly (źle), safely (bezpiecznie), wisely (mądrze) etc.
Adverbs of Degree czyli przysłówki stopnia. Określają stopień jakim dana czynność została zrealizowana. Odpowiadają na pytanie „W jakim stopniu?” (to what extent?, in what degree?). Najczęściej spotykane to hardly (ledwo), enough (wystarczająco), completely (całkowicie).
Relative Pronouns czyli przysłówki względne. Wprowadzają zdanie podrzędne, sygnalizują bardziej złożoną strukturę gramatyczną. Najczęstsze to which, that (która, która), where (gdzie), how (jak), why (dlaczego).
Adverbs of place czyli przysłówki miejsca. Pokazują gdzie dana czynność ma miejsce. Odpowiadają na pytanie where (gdzie?). Do najczęściej spotykanych należą here (tutaj), there (tam) czy też everywhere (wszędzie).
Do pozostałych, często występujących w języku angielskim przysłówków należą:
Przysłówki Przyczyny i Skutku (then, finally, accordingly) czy też Przysłówki Pytające (when?, where?, why?).
TWORZENIE PRZYSŁÓWKÓW:
Przysłówki określają jak i w jaki sposób została wykonana czynność. Tworzy się je, dodając końcówkę -ly do przymiotnika, rzeczownika bądź liczebnika.
* gdy przymiotnik jest zakończony na – ie, odejmujemy literę – e i dodajemy – y np. terrible – terribly
* gdy przymiotnik zakończony jest na – y, odejmujemy literę – y i dodajemy – ily np. heavy – heavily
Przykłady: nice (miły) – nicely (miło), month (miesiąc) – monthly (miesięcznie), easy (łatwy) – easily (łatwo).
Przysłówki nieregularne: good – well, fast – fast, hard – hard, early – early, late – late
Exercise 1 Jaki to przysłówek ( czasu, miejsca itp. )
1. He walks slowly –
2. Ben will go tomorrow –
3. Helen is in the park –
4. That’s really good story –
5. They ate sometimes late for school –
6. The piano leaves tonight –
Ex. 2 Uzupełnij zdania, przymiotnik w nawiasie zamień na przysłówek – zobacz: tworzenie przysłówków.
1. He walked…………………( quick ) home from school.
2. The teacher spoke ………………( calm ) to the students.
3. The dog are playing ……….( happy ) in the garden.
4. Joe was watching TV…………..( quiet ).
5. She shouted at us………. ( angry ) .
E. Majowicz
Comments are closed.