Czerwiec, Wakacyjne podróże
Dzień 2 Wakacje nad morzem
♥ Zapraszam do obejrzenia MORSKA WYPRAWA (1977) – SERIA: PRZYGODY BOLKA I LOLKA
https://www.youtube.com/watch?v=XPat7Byj4VE
♥Obrazek Morze, plaża http://static.scholaris.pl/main-file/769/kapielisko_morskie_wakacje_nad_50259.jpg
.♥ Nad morzem – rozmowa przy obrazku.
• Wprowadzenie do tematu. Zabawa dotykowa Dotyk kropelki.
Naczynie z wodą, kroplomierz, słomka lub strzykawka.
Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami. Jedną dłoń kładą na kolanie. Drugą dłoń wyciągają lekko przed siebie. R. dziecku zakrapla (najlepiej kroplomierzem) na dłoń kropelkę wody. Dziecko, które poczuje wodę na swojej dłoni, otwiera oczy, rozciera kropelkę, pocierając dłonią o dłoń i w ciszy obserwuje dalsze działania R..
R. prosi, aby dziecko odpowiedziało na pytanie: Co czułem, kiedy kropelka wody dotknęła mojej dłoni?
• Odgadywanie treści obrazka.
Obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz (największą część obrazka zajmuje morze), pięć kawałków szarego papieru (takiej wielkości, aby przykryły obrazek) z narysowanymi na nich sylwetami słoneczek od 1 do 5.
R. umieszcza na tablicy obrazek, przedstawiający nadmorski krajobraz, który przykryty jest pięcioma kawałkami szarego papieru. Na każdym kawałku papieru narysowana jest inna liczba słoneczek (od 1 do 5). Dzieci wymieniają dowolną liczbę i przy pomocy R. odsłaniają odpowiedni fragment obrazka. Próbują odgadnąć, co jest przedstawione na obrazku.
• Opisywanie nadmorskiego krajobrazu. Określanie cech morza.
Obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz (większą część obrazka zajmuje morze), ewentualnie obrazek lub zdjęcie przedstawiające krajobraz nad rzeką lub nad jeziorem.
R. prosi, aby dzieci przyjrzały się dokładnie obrazkowi umieszczonemu na tablicy i opowiedziały o nim. Następnie pyta: Jakie jest według was morze? Dzieci opisują morze jednym słowem np. głębokie, niebieskie, szerokie, piękne, niebezpieczne, tajemnicze itp. Następnie pyta: Czym morze różni się od rzeki lub od jeziora? (aby ułatwić porównanie można umieścić na tablicy obrazek przedstawiający krajobraz nad rzeką lub jeziorem) Jaki smak ma woda morska? Dlaczego morze jest słone? Wyjaśnia dzieciom tajemnice słonego smaku wody morskiej.
Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów, z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe. Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy
chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie.
♥ Zabawa ruchowo-naśladowcza Morskie fale.
Dzieci stoją w rozsypce. Naśladują ruch morskich fal – naprzemiennie unoszą równocześnie
obie ręce, wykonując wdech i opuszczają, wykonując wydech.
• Wypowiadanie się na temat ulubionych zabaw nad morzem. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo.
R. pyta, co dzieci najbardziej lubią robić podczas pobytu nad morzem. Dzieci wypowiadają się na temat ulubionych zabaw. Dzielą się swoimi doświadczeniami z pobytu nad morzem.
Następnie R. pyta, czego dzieciom nie wolno robić podczas pobytu nad morzem. Przypomina o zakazie oddalania się od rodziców i wchodzenia do wody bez nadzoru osoby dorosłej.
♥ Rozwijanie wyobraźni twórczej O czym szepcze muszelka?
Muszla.
Dzieci siedzą . R. pokazuje muszlę, w której słychać wyraźny szum. Dzieci wsłuchują się w odgłosy wydawane przez muszlę. Opowiadają, o czym według nich ona szumi.
♥ Wakacyjny upominek – zajęcie plastyczne.
• Wprowadzenie.
Dzieci siedzą R. pyta:
− Jakie pamiątki przywozimy z wakacji?
− Dla kogo przywozimy pamiątki z wakacji?
− Dlaczego wręczamy bliskim osobom pamiątki z wakacji?
• Zapoznanie z tematem pracy. Przygotowanie do pracy.
Wyprawka, karta nr. 27, nożyczki klej, kolorowa włóczka lub bibuła.
R. proponuje dzieciom wykonanie wakacyjnego upominku dla bliskiej osoby. Dzieci przygotowują kartę pracy oraz niezbędne pomoce.
• Samodzielne wykonanie pracy przez dzieci według instrukcji R.
Dzieci wycinają z karty zaznaczone konturem kształty. Składają je według instrukcji tak, aby
potworek otwierał i zamykał usta. Przyklejają na czubku głowy potworka kolorowe włosy
z włóczki lub z bibuły.
• Nadanie potworkowi imienia.
♥ Zabawa sensoryczna Rysujemy morskie fale.
Plastikowe tace , piasek, myjka do okien.
R. ustawia na stole tace, której dno pokryte jest piaskiem. Pokazuje dzieciom, jak można
przedstawić graficznie morskie fale – rysuje palcem na piasku. Następnie wyrównuje powierzchnię myjką. Dzieci próbują samodzielnie narysować fale. Po zakończeniu rysowania dziecko wyrównuje powierzchnię piasku.
Dobrze jest wykorzystywać do wyrównywania powierzchni plastikowe narzędzie zakończone gumką, przeznaczone do mycia okien.
♥ Zadanie dla chętnych :) Co spakujesz na wakacje? https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/06/ubrania-BW.pdf
Pozdrawiam Was serdecnie i życzę udanej zabawy. Jolanta Prostak.
Comments are closed.