Temat tygodnia: Cuda i dziwy. 06 kwietnia 2021r. Temat dnia: Na planecie Chustolandia.
Witam po świętach wszystkie Dzieci i Rodziców w kolejnym tygodniu zajęć w formie zdalnej. Mam nadzieję, że miło spędziliście świąteczny czas, że jesteście zdrowi i radośni. W tym tygodniu będziemy realizować tematykę Kosmosu. Miłej pracy i zabawy Kochani.
- Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.
Chodzi Kwiecień po świecie
w fiołkowym berecie,
z czarodziejską pałeczką w kieszeni.
Za pomocą pałeczki
w ciągu małej chwileczki
wszystkie rzeczy potrafi odmienić.
Koniom – skrzydła doczepia,
krowę zmieni w fortepian,
tort upiecze ze śniegu,
strusia wyśle na biegun,
dom na dachu postawi,
klucz zmajstruje żurawi,
księżyc w czapkę ubierze,
gwiazdy zmieni w talerze,
z klombu zerwie dwa słonie,
by pachniały w wazonie,
z papug zrobi tygrysy,
które jedzą irysy,
sto kogucich grzebieni
w wielkie góry zamieni –
ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
- Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy
miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.
- Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień
w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca; zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.
- Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję…
Pałeczka do czarowania.
Dziecko porusza pałeczką i kończy zdanie: Jestem kwietniem i wyczaruję…, wymyślając coś nieprawdopodobnego.
- Wyjaśnianie przez dzieci znaczenia przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy,
trochę lata.
Zajęcia 1. Zabawa z wstążkami, chusteczkami, frotkami w kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim.
Dzieci oglądają je, dotykają nimi twarzy – z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami.
Podrzucają je i łapią. Potem określają cechy (jakie one są): delikatne, lekkie…
- Zabawa na odprężenie.
Dzieci tańczą z chustkami, wstążkami, frotkami przy nagraniu spokojnej muzyki.
- Zabawa Jesteśmy na planecie Chustolandia.
Rodzic mówi, że istnieje planeta, na której mieszkańcy noszą chustki (wstążki) na różnych częściach ciała.
Ta planeta nazywa się Chustolandia.
Dzieci noszą chustki( wstążki, frotki) na różnych częściach ciała. Co kilka minut zmieniają miejsca, na których je kładą.
- Poruszanie się w zależności od koloru podniesionej chustki.
- umawia się, że gdy podniesie ( chustkę, frotkę, wstążkę):
– zieloną – dzieci będą stać w miejscu,
– czerwoną– będą poruszać się, jakby były kosmonautami na Księżycu,
– żółtą – będą się czołgać, jakby przygniatała je siła przyciągania (grawitacji) nowej
planety,
– niebieską – będą poruszać się jak roboty.
- Układanie rymowanek o kolorach chustek (wstążek, frotek).
Dzieci wspólnie z R. układają rymowanki.
Zabawę rozpoczyna R., mówiąc:
Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.
Niebieski, niebieski to… (kolor królewski).
Zielony, zielony to… (kolor trafiony).
Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce… (to mu dam).
- Zabawa Dokończ.
Dzieci kończą porównania, podając swoje przykłady.
Czerwony jak…
Niebieski jak…
Różowy jak…
Żółty jak…
- Wypowiedzi dzieci na temat: Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie,
różowe…)?
- Zabawa ruchowa Dotknij.
Dzieci poruszają się przy muzyce. Podczas przerwy w grze mają dotknąć jakiegoś przedmiotu
w kolorze, którego nazwę podał R.
- Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym
kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).
Kartki, kredki.
- Wspólne oglądanie prac. Nadawanie nazw narysowanym planetom.
- Umieszczenie pracy dziecka w widocznym miejscu.
Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą f.
- Mieszanie kolorów.
Słoiki z roztworami barw podstawowych, puste słoiki.
Rodzic ma słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki. Prosi dzieci,
żeby przypomniały mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
– żółtej i niebieskiej (zielony),
– niebieskiej i czerwonej (fioletowy),
– czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
Po każdej uzyskanej odpowiedzi miesza farby w tych kolorach.
- Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
- Dzielenie słowa farby na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa farby?
- Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską f.
- Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 40.
- Pokaz litery f, F drukowanej.
- Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu i pokolorowanie.
- Ozdobienie liter f, F.
- Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu farby. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów.
- Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 41.
- Oglądanie podpisów pod zdjęciami. Odszukanie na ostatniej karcie takich samych wyrazów
jak te, które znajdują się pod zdjęciami. Naklejanie ich na siebie i odczytanie z dorosłą osobą.
Propozycje zabawy na świeżym powietrzu
- Zabawa ruchowa Właśnie tak.
Rodzic mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą, to musi być bardzo sprawny fizycznie: silny,
zwinny, wysportowany. Dlatego chce dzisiaj zobaczyć, czy dzieci potrafią (a na pewno potrafią) wykonać różne ćwiczenia.
− Zaczynamy!
− Połóżcie się na plecach.
− Połóżcie się na boku i pomachajcie dłonią innemu dziecku.
− Połóżcie się na brzuchu i uderzajcie stopami o siebie.
− Połóżcie się na brzuchu i wydłużcie swoje ręce i nogi.
− A teraz usiądźcie i szeroko rozstawcie nogi.
− Pochylcie się do przodu i spróbujcie obiema dłońmi dotknąć palców stóp.
− W siadzie, obiema rękami bębnijcie w klatkę piersiową.
− Zamknijcie oczy i palcem wskazującym znajdźcie czubek swego nosa.
− A teraz klęknijcie na trawie.
− Spróbujcie zaokrąglić swoje plecy.
− Dotknijcie jedną ręką trawy, a palcem wskazującym drugiej ręki wskażcie niebo.
− Podnieście kolano, aby nie dotykało do trawy.
− Teraz stańcie na obu nogach.
− Wyciągnijcie obie ręce w kierunku nieba.
− Wyprostujcie obie nogi i spróbujcie dotknąć dłońmi stopy.
− Opukajcie delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.
− Zrobiliście wszystko wspaniale. Każdy z was zdał test na kosmonautę.
Osłuchanie z piosenką „Trzej kosmici”.
- Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem.
Ten w talerzu, tamten w spodku,
trzeci leciał w dzbanku.
Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci – drżący, chlupiący,
jak ta kawa z mleczkiem.
- Trzej kosmici, trzej kosmici
wpadli przez okienko,
w pokoiku na stoliku
lądowali miękko.
Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko…
- Rozmowa na temat piosenki.
− Czy to byli naprawdę kosmici?
- Dowolny taniec przy piosence Trzej kosmici.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.