Czerwiec, tydzień 3 Pożegnania nadszedł czas
Dzień 5 Wakacje w lesie
Niektórzy ludzie lubią wyjeżdżać nad morze, inni w góry a jeszcze inni uwielbiają wyprawy do lasu. Na wakacjach ,w lesie musimy pamietać, aby go nie zaśmiecać i nie hałasować, bo las jest domem zwierząt , a my ludzie jesteśmy tam tylko gośćmi. :)
♥ Zapraszam do obejrzenia Co nam daje las?
https://www.youtube.com/watch?v=GVxiSJ-E8HM
♥ Rozpoznawanie materiału przyrodniczego po dotyku.
Naturalne okazy: szyszka, kawałek mchu, kawałek kory, kawałek cienkiej, ale nieprzezroczystej tkaniny, lupy, szkła powiększające.
R. pokazuje dzieciom szyszkę, mech, korę. Pyta, co to jest. Zachęca do oglądania, dotykania, wąchania, określania charakterystycznych cech, wskazywania tego, co jest dla dzieci miłe lub niemiłe w dotyku. Następnie umieszcza zgromadzony materiał przyrodniczy pod tkaniną w wybranej przez siebie kolejności. Chętne dziecko, wkładając rękę pod tkaninę, stara się odgadnąć za pomocą dotyku w jakiej kolejności ułożony jest wcześniej prezentowany materiał.
Dzieci mogą rozpoznawać materiał przyrodniczy, dotykając go przez tkaninę (musi to być jednak cienka tkanina).
♥ Wycieczka do lasu – zajęcie matematyczne.
• Wprowadzenie.
R. zaprasza dzieci na wycieczkę do lasu, gdzie rosną bardzo smaczne jagody i poziomki.
Dzieci improwizują ruchem: maszerują, kierując się w stronę lasu, przedzierają się przez gęste zarośla – odgarniają gałęzie, zatrzymują się – słuchają śpiewu ptaków, pokonują przeszkody np. czołgają się pod nisko położonymi gałęziami, zatrzymują się i wdychają leśne powietrze – wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami, przeskakują przez kamienie, dochodzą do leśnej polany.
• Układanie na tkaninie odpowiedniej liczby sylwet jagód i poziomek.
Zielona tkanina, woreczek nieprzezroczysty, 4 łodyżki wycięte z zielonego papieru lub krepiny i sylwety jagód (10 fioletowych kółek) lub poziomek (10 czerwonych kółek), kartoniki z różną liczbą kółek (1–5) fioletowych i czerwonych.
R. rozkłada na środku sali zieloną tkaninę. Dzieci siadają wokół niej. R. umieszcza na tkaninie 4 sylwety zielonych łodyżek. Pyta dzieci, jakie owoce mogłyby się teraz na nich znaleźć.
Ustawia obok tkaniny tacę, na której znajdują się wycięte z papieru kolorowego sylwety jagód i poziomek. Pokazuje ukryte w woreczku kartoniki z narysowanymi na nich kółkami w takich samych kolorach. Dzieci podchodzą parami, losują kartoniki, przeliczają głośno znajdujące się na nich kółka (sylwety jagód lub poziomek), odkładają kartonik w wyznaczone miejsce, a następnie biorą z tacy odpowiednią liczbę kółek i układają je na wybranej łodyżce.
Po wykonaniu zadania przez dziecko R. zdejmuje z tkaniny sylwety poziomek lub jagód i ponownie umieszcza je na tacy.
• Liczenie wygrywanych przez rodzica dzwięków. Zdejmowanie z tkaniny takiej samej liczby sylwet jagód i poziomek.
Zielona tkanina, sylwety 4 łodyżek, 10 sylwet jagód, 10 sylwet poziomek, bębenek.
R. układa na tkaninie na łodyżkach po pięć sylwet jagód i poziomek. Zaprasza dzieci do ich zbierania. Uderza w wolnym tempie w bębenek. Dzieci liczą dźwięki. Wskazane dziecko podchodzi do tkaniny i zdejmuje z niej odpowiednią liczbę sylwet jagód lub poziomek. Układa je obok tkaniny.
Po zdjęciu wszystkich sylwet owoców R. dokłada na łodyżkach tyle sylwet jagód i poziomek, aby na każdej z nich było pięć.
• Określanie liczebności zbioru.
5 sylwet jagód, 5 sylwet poziomek, dwie obręcze, bębenek.
R. przy pomocy dzieci odkłada na bok tkaninę i sylwety łodyżek. Układa na środku (w pewnej odległości od siebie) sali dwie obręcze. Wkłada do nich sylwety jagód i poziomek tak, aby ich liczba różniła się lub była taka sama. Gra na bębenku. Na przerwę w grze dzieci ustawiają się obok obręczy, w której jest więcej elementów lub stają między obręczami,
jeśli elementów jest tyle samo.
♥ Propozycja – Wycieczka do lasu, przypomnienie zasad zachowania i bezpieczeństwa w lesie.
♥ Praca plastyczna– malowanie farbami na temat Las
Pozdrawiam serdecznie i życzę Wam miłego dnia. :) Jolanta Prostak
Comments are closed.