Leśne Duszki

Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.

Temat dnia: Nadeszło lato.  10 czerwca (środa).

4-5 latki

Utrwalenie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Lato na wakacjach . Nauka drugiej zwrotki. 

  1. Idzie lato poprzez pola,

roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.

Wita lato wszystkie dzieci:

„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.

Ref.: Na na na na na na na na na na na na,

już wakacji nadchodzi czas.

Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,

bo wakacji nadchodzi czas!

2.Więc walizki spakujemy,

plecak, piłkę i materac zabierzemy.

Z mamą, tatą, siostrą, bratem

po przygodę wyruszymy razem z latem.

Ref.: Na na na…

 „Taniec w przestworzach” – zabawa z zakresu pedagogiki zabawy (improwizacja muzyczna)

Działania dzieci: Przy dźwiękach dowolnej muzyki, dzieci poruszają się swobodnie – każdy wg własnego pomysłu: wyciągają ręce w bok i leciutko na palcach poruszają się, wykonują przysiad i powstają wolno, siedzą na podłodze, pochylają się rytmicznie raz w prawą, raz w lewą stronę, naśladują warkot samolotu.

Zmiana środka lokomocji – „Przesiadamy się na statek, który po morzach i oceanach pływa i wiele krajów nowych odkrywa”.

Działania dzieci: Dzieci siadają na dywanie, naśladują wiosłowanie wiosłami i łowienie ryb.

Słuchanie wiersza Laury Łącz Letnie wakacje.

Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje –

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem

Złociste promienie

Słońca

Padają na ziemię,

Popatrz –

Rozwiały się chmury,

Baw się

I nie bądź ponury!

Morze –

Muszelki i piasek,

Góry

Lub łąka za lasem,

Warmia –

Czekają jeziora,

Lato –

Już wyjechać pora!

(Wiersz pochodzi z e-podręcznika do EW na licencji CC–BY–3.0 www.epodreczniki.pl Klasa 1, jesień, blok 1, temat 2, plansza 3)

Rozmowa na temat wiersza.

− Gdzie możemy wyjechać na wakacje?

− Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?

− W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?

Zabawa Z jakim miejscem się kojarzą?

Potrzebne Nam będą obrazki kojarzące się z lasem, morzem, górami, łąką, wsią.

Dziecko losuje obrazki, mówi, co one przedstawiają, z jakim miejscem mu się kojarzą, np.

szyszka, szpilki, sowa, jagody, poziomki – las;

muszla, piasek, statek, parasol plażowy, latarnia morska – morze;

plecak, kolejka linowa, szarotka, trapery – góry;

kwiaty, pszczoła, żaba,motyl – łąka;

traktor, kosa, gęsi, krowa – wieś.

 

Zabawa pantomimiczna – odgadnij, co będę robił podczas wakacji

Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Rodzic odgaduje, o jaką czynność chodzi. Następuje zamiana ról.

Masażyk Malujemy lato

Rodzic odczytuje wiersz Bożeny Formy, jednocześnie palcami i dłońmi obrazując go na plecach dziecka. Później dziecko rysuje na plecach rodzica. Oczywiście odczytanie wiersza przez cały czas w gestii rodzica.

Świeci słońce – wykonują rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,

pada deszcz – dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach,

kapu, kap, kapu, kap  – zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach,

A my z latem wyruszamy –  energicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej,

zwiedzić świat, zwiedzić świat  –  poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach,

Policzymy drzewa w lesie –  dotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,

i kwiaty na łące– rysują kontury kwiatów,

powitamy tańcem księżyc – masują plecy rozwartymi dłońmi,

i kochane słońce – wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią,

Pobiegniemy wąską dróżką – stukają, na przemian, opuszkami palców,

górskimi szlakami – rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,

do kąpieli w słonym morzu –  całą dłonią rysują fale,

wszystkich zapraszamy – delikatnie szczypią.

Zabawa dydaktyczna Czym pojedziemy na wakacje? – Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.

Pędzi po torze szybko, z daleka,

bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

 Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.

Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

 Ma maskę, a pod nią konie,

cylindry – nie na głowie.

A w środku siedzi człowiek. (samochód)

Ta wielka latająca maszyna

owada – ważkę, przypomina. (helikopter)

 

Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?

Dziecko segreguje obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się:

powietrze – chmurki; woda – fale; ląd – ciemna linia.

– Układanie na podłodze z kolorowej włóczki kształtu wybranego przez dziecko środka lokomocji odgadywanie przez rodzica, co to za pojazd. Potem zamiana ról.

Propozycja pracy plastycznej „ Wakacyjny pociąg”.

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg.

Potrzebne Nam będą : kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówki z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

  • Wycinanie kół i prostokąta.
  • Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.
  • Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.
  • Wykonanie prac przez dziecko-  kilku wagoników.
  • Porządkowanie miejsc pracy.
  • Łączenie wszystkich wagonów .

Teraz tylko brakuje lokomotywy, łączymy ją z wagonikami I gotowe !!!

5-latki 

W fioletowych kartach pracy cz.4 interesują nas str. 62 – 71. Karty Pracy – Litery i liczby cz. 2 – str. 77-79

Karty pracy wykorzystujemy w dowolnie wybranym, dogodnym dla siebie momencie.

 

A na koniec dla chętnych dzieci kilka propozycji.

Doświadczenie i obserwacja – Czy powietrze jest czyste?

 Ćwiczenia oddechowe.

Potrzebna Nam będą kawałki bibułki.

Dziecko dmucha na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno.

Wyjaśniamy dziecku, że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.

  • Zabawy powietrzem.

Potrzebna Nam będzie waga szalkowa, balony – nadmuchany i zwykły, świeca, słoik.

  • Wypuszczanie powietrza z nadmuchanego balonu.
  • Ważenie na wadze szalkowej balonów – z powietrzem i pustego.
  • Obserwowanie palącej się świecy, potem zasłonięcie jej odwróconym słoikiem.
  • Próby wyciągnięcia wniosków.

Powietrze jest bezbarwne, nie ma zapachu, waży niewiele i bez niego nic nie może się palić.

  • Sprawdzanie czystości powietrza na placu zabaw, ogrodzie i przy ruchliwej ulicy (podczas zabaw na świeżym powietrzu).

Potrzebne Nam będą waciki kosmetyczne.

Dziecko bierze waciki, wyciera nim listki nisko rosnących drzew i krzewów na placu, ogrodzie lub przy ruchliwej ulicy. Porównuje stopień zabrudzenia wacików.

  • Wyciągnięcie wniosków po obejrzeniu wacików.

Powietrze jest zanieczyszczone, zanieczyszczają je między innymi spaliny pojazdów.

Pozdrawiam. Do zobaczenia w poniedziałek.

Małgorzata Jastrząb

Przejdź do treści