Leśne Duszki

Temat tygodnia:  Wakacyjne podróże.

Temat dnia:        Utrwalamy liczenie      9 czerwca  (wtorek)

4-5 latki

Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Lato na wakacjach

  1. Idzie lato poprzez pola,

roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.

Wita lato wszystkie dzieci:

„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.

Ref.: Na na na na na na na na na na na na,

już wakacji nadchodzi czas.

Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,

bo wakacji nadchodzi czas!

5-latki

Dzieci słuchają tekstu czytanego przez rodzica. Książka (s. 92–93) dla każdego dziecka.

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania,  pisania, liczenia, s. 76. Kolorowanie pól według kodu. Określanie, o czym śniła Ada.

Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.

Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. Juhasowe liczenie.                                                                                                                              Przygotuj 10 liczmanów symbolizujących owce (mogą to być patyczki, piłeczki itp.) i postępuj zgodnie ze wskazówkami z wiersza.

 

Na hali, na hali

juhas  6 owiec  pasie             Dziecko rozkłada 6 liczmanów

 

Jedna mu uciekła,

dogoń ją, juhasie                    Dziecko odkłada 1 liczman- ile jest owiec?

 

Na hali, na hali

juhas owce pasie

Jedna się zgubiła ,

szukaj jej , juhasie                   Dziecko odkłada 1 liczman- ile jest owiec?

 

Na hali, na hali

tak się raz zdarzyło,

miał juhas mało owiec,

lecz dwie mu przybyło           Dziecko dokłada 2 liczmany – ile jest owiec?

 

Na łące, na łące,

tam gdzie siana kopce,

przyszły do juhasa

cztery obce owce.                 Dziecko dokłada 4 liczmany – ile jest owiec?

 

 

Pilnuj swoich owiec,

góralski juhasie,

noc spędzą w zagrodzie,

ty czuwaj w szałasie.            Dzieci budują z klocków zagrodę dla swoich owiec.

 

Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Zadanie 1.

Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie.

Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?

Dzieci: układają 10 liczmanów. Odsuwają 2.

Odpowiadają na pytanie:

Teraz jest 8 owiec.

 

Tak samo postępują przy innych zadaniach.

Zadanie 2.

Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody.  Ale cztery starsze owce

uciekły z zagrody. Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 3.

Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.

Powiedz teraz mi – ile wszystkich owiec  w zagrodzie śpi?

Zadanie 4.

Na łące pod górą juhas owce pasie; cztery czarne owce

i pięć białych hasa. Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?

Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw z R. ; zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.

Mapa fizyczna Polski.

  • Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.

Dla każdego dziecka: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego. Dzieci formują z pogniecionego papieru pasmo górskie, przyklejają je na kartce z bloku technicznego; malują farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; malują drzewa iglaste u podnóża gór. Spróbujcie dorysować  owce i juhasa

4-latki

 Ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej -Wakacyjne plany.

Rodzic mówi rymowankę. Za pierwszym razem wspólnie z dzieckiem wykonuje określone ruchy i wypowiada sylaby. Podczas kolejnego powtórzenia zachęca dziecko do samodzielności. Dzieci:

Słonko mocno świeci,                                     podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
cieszą się więc dzieci                                      podskakują obunóż,
Chi, chi, cha, chi, chi, cha,                             powtarzają sylaby i klaszczą a dłonie,
moc promyków słonko da                             podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
Chodźmy więc nad wodę                               maszerują w miejscu,
po letnią przygodę                                           kontynuują marsz,
Plum, plum, plum, plum, plum, plum,          powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali,
to strumyka słychać szum                               wypowiadają długo głoskę sz.
Wejdźmy też na górę                                      naśladują wchodzenie na górę,
podziwiać naturę.                                            przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami
daszek i rozglądają się w obie strony,
Och, och, och, puch, puch, puch                    powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie,
to przedszkolak dzielny zuch.                         wskazują ręką siebie.

 Układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych sylwety żaglówki. Klocki np. drewniane w kształcie figur geometrycznych. R. umieszcza obok dziecka pojemnik z drewnianymi klockami w kształcie figur geometrycznych. Układa z nich sylwetę żaglówki. Dziecko, patrząc na wzór, tworzy taką samą kompozycję. Na koniec układają inne kształty według własnej inwencji.                                                                 *Jeżeli nie ma w domu takich klocków, można wyciąć figury geometryczne i ich użyć do zabawy.

Wakacyjne bagaże – zajęcie matematyczne.                                                                                                                                                      Zapoznanie z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce.

Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i  4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.

Rodzic pokazuje walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układa je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układa obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty.

 Karta pracy, cz. 2,  nr 58
Dziecko:
− ogląda obrazek,
− wymienia rzeczy, które pakuje do walizki Olek, zastanawiają się, czy wszystkie będą przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu,
− przypomina sobie, gdzie Olek z rodziną spędza wakacje i jaka panuje tam latem pogoda,
− liczy spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− w każdej ramce rysuje o jedną chmurkę więcej niż w poprzedniej.

 Zabawa ruchowa Wakacyjne bagaże. Woreczek gimnastyczny dla każdego dziecka (można wykorzystać np. woreczek z ryżem) Dziecko ustawia się w szeregu z jednej strony pokoju. R. wręcza dziecku woreczek. Dziecko pochyla się do przodu i kładzie woreczek-plecak na swoich plecach. Stara się przejść na drugi koniec pokoju tak, aby nie zrzucić woreczka. Zabawę powtarzamy trzy razy.

 Karta pracy, cz. 2,  nr 59.
Dziecko:
− ogląda obrazki,
− liczy stroje kąpielowe, spódniczki,  koszulki, kapelusze, pary skarpet, zastanawiają się czy wszystkie będą Adzie potrzebne,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− przygląda się obrazkom na poprzedniej karcie, wskazują różnice między bagażami Olka i Ady,
− w każdej kolejnej ramce rysują o jedną chmurkę mniej niż w poprzedniej.                                                                                                           Zabawa tematyczna – Pakujemy walizki. Lalki, misie
Rodzic zachęca do zabawy tematycznej. Dziecko wybiera misie, lalki do zabawy. Planuje wyjazd na wakacje. Wciela się w rolę mamy, taty i dziecka. Zastanawia się, jakie stroje i jakie przedmioty będą im potrzebne podczas wakacyjnego wyjazdu. Rozmawiają o tym ze sobą.

Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb

Przejdź do treści