Dzień dobry,
Temat-Wielka i mała litera w pisowni nazw mieszkańców
Zapamiętaj!
Małą literą piszemy:
- Nazwy mieszkańców miejscowości: miast i wsi.
- Nazwy tańców i potraw piszemy małą literą, nawet jeśli brzmią tak samo jak nazwy mieszkańców regionów czy kontynentów, np. nazwy tańców – kujawiak, polka; nazwy potraw – mazurek;
Wielką literą piszemy:
- Nazwy mieszkańców planet (w tym hipotetycznych), nazwy mieszkańców kontynentów, państw, regionów.
Zadanie 1.
Wpisz wielką lub małą literę i uzupełnij zdania.
obszar geograficzny | mieszkaniec | mieszkanka | mieszkańcy |
Nazwy mieszkańców planet pisz……………………………….. literą. | |||
Mars | _arsjanin | _arsjanka | _arsjanie |
Ziemia | |||
Nazwy mieszkańców ………………………………………………… pisz wielką literą. | |||
Europa | _uropejczyk | _uropejka | _uropejczycy |
Ameryka | |||
Australia | |||
Azja | |||
Nazwy mieszkańców ………………………………………………… pisz wielką literą. | |||
Polska | _olak | _olka | _olacy |
Rosja | |||
Hiszpania | |||
Włochy | |||
Nazwy mieszkańców ………………………………………………… pisz wielką literą. | |||
Pomorze | _omorzanin | _omorzanka | _omorzanie |
Śląsk | |||
Podhale | |||
Kujawy | |||
Nazwy mieszkańców miast i wsi pisz ………………………………………. literą. | |||
Paryż | |||
Rzym | |||
Połaniec | |||
Pacanów | _acanowianin | _acanowianka | _acanowianie |
Zadanie 2.
Wpisz wielką lub małą literę.
Klasa ósma wybierała się na wycieczkę. Na godzinie wychowawczej mieli ustalić, dokąd jadą.
Ależ był harmider!
Najpierw Marta zaproponowała (W/w) _armię i (M/m) _azury. Stwierdziła, że chętnie pozna jakichś (M/m) _azurów. Olek, który zawsze jej się sprzeciwia, stwierdził, że wystarczą mu (M/m) _azurki wielkanocne i że on woli (P/p) _omorze i (P/p) _omorzan. Powiedział też, że (P/p) _omorzanki są bardzo ładne. To z kolei zdenerwowało dziewczyny, które orzekły, że najprzystojniejsi są (Ś/ś) _lązacy.
Potem zaczęto się zastanawiać, które miasta chcą odwiedzić i jakich mieszkańców poznać.
Czy (T/t) _orunian w (T/t) _oruniu, czy (W/w) _rocławian we (W/w) _rocławiu. Julka, która była rodowitą (W/w) _arszawianką, szybko zaproponowała wycieczkę do (W/w) _arszawy. Powiedziała, że po drodze mogą zapoznać się z bardzo ciekawą kulturą mazowiecką. Według niej (M/m) _azowszanie to bardzo ważna grupa (P/p) _olaków. Józek powiedział jej, że każda jest ważna, obojętnie czy są to
(P/p) _omorzanie, (W/w) _ielkopolanie, czy (M/m) _ałopolanie. Pani oczywiście przyznała mu rację
i stwierdziła, że cieszy się, że nie mogą jechać do (A/a) _fryki czy (A/a) _zji albo chociaż do (S/s) _zwecji
czy (F/f) _inlandii. Krzysiek spojrzał na nią jak na (M/m) _arsjankę. Przecież miło byłoby poznać
(S/s) _zwedów czy (F/f) _inów!
Uwaga!
Jeżeli nie posiadasz drukarki , a chciałby poćwiczyć, może to uczynić na stronie: https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DlRP3Cd3v,
lub przepisać do zeszytu.
Pozdrawiam
Comments are closed.