Czerwiec, tydzień 2. Wakacyjne podróże
Dzień 1. Podróż samolotem
♥ Samodzielna aktywność poznawcza, oglądanie albumów, książek i czasopism oraz stron internetowych dotyczących samolotów.
R. nawiązuje z dziećmi rozmowę na temat wakacyjnych podróży. R. układa na stole książki, encyklopedie i czasopisma dla dzieci. Dzieci odnajdują w nich zdjęcia przedstawiające różnego rodzaju samoloty. R. zwraca uwagę na samoloty pasażerskie. Przedstawia
zalety podróżowania samolotem, jeśli dzieci wcześniej o tym nie powiedziały.
♥ Gdzie pojadę na wakacje? – rozwijanie umiejętności wypowiadania się.
Piłka.
Dzieci siedzą , R. turla piłkę do dziecka i zadaje pytanie: Gdzie
pojedziesz na wakacje? Dziecko chwyta piłkę i udziela odpowiedzi. R zwraca uwagę, aby na
pytanie odpowiadał pełnymi zdaniami.
♥ Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.
Na wakacje czas!
Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się
coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.
Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na
maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach.
Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.
– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?
– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?
– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą,
Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.
– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się
dziewczynka.
– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?
– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.
– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.
– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy
lądować na bucie! Naprawdę!
Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną
przyjechali na lotnisko.
– Kochani – powiedział tata – lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci.
Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.
– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.
– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch.
Zobaczymy.
Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników.
– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko
robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać
było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.
Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś
zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała
pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna
Pszczół.
– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś
wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.
– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony
z kąpieli.
– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada.
– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej
pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego
unosił się świeży zapach ziół i ciasta.
– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.
Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji .
R. zadaje pytania:
− Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
R. prosi, aby dzieci opowiedziały, jak wygląda Fontanna Pszczół. Następnie kontynuuje
rozmowę z dziećmi na temat opowiadania.
− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?
Jeśli dziecko ma problem z płynnym opowiadaniem, R. może je wspierać, zadając dodatkowe pytania.
♥ Zabawy z globusem.
Globus.
R. pokazuje dzieciom globus. Wyjaśnia, co on przedstawia. Dzieci opisują jego wygląd,
wymieniają kolory, których jest na nim najwięcej. R. zwraca uwagę na kolor niebieski. Informuje, że tym kolorem oznaczone są jeziora, rzeki, morza i oceany. Następnie dzieci kręcą globusem i wskazują na mapie dowolne miejsce. R. odczytuje jego
nazwę, dzieli ją rytmicznie na sylaby, a dziecko powtarza.
♥ Zabawa ruchowa Samoloty
Dzieci-samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają
swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.
♥ Moje wymarzone wakacje – malowanie farbami.
• Wyjaśnienie pojęcia wakacje. Podawanie skojarzeń ze słowem wakacje.
R. pyta dzieci, co ich zdaniem oznacza słowo wakacje. Następnie prosi o podanie skojarzeń z tym słowem i określenie uczuć, jakie
ono w nich budzi.
• Zapoznanie z tematem pracy.
R. proponuje dzieciom wykonanie pracy plastycznej na temat Moje wymarzone wakacje.
Prosi, aby dzieci namalowały miejsce, do którego najchętniej pojechałyby podczas wakacji.
• Samodzielne wykonanie prac przez dzieci.
♥ Zabawy konstrukcyjne Na lotnisku.
Klocki.
R. zachęca dzieci do zabawy tematycznej Na lotnisku. Dzieci budują z różnego rodzaju
klocków samoloty. Nadają im nazwy i uzasadniają, dlaczego właśnie tak chcą je nazwać.
Następnie budują z klocków hangary (garaże) dla samolotów. Dalszą część zabawy wymyślają samodzielnie.
Pozdrawiam i życzę Wam udanej zabawy. Jolanta Prostak :)
Comments are closed.